Énlig mor?
Fra : Martin

Dato : 14-02-08 22:47

Stiller mit spg mere konkret:

Er man enlig mor hvis:

Man lejer et værelse af datterens kæreste, og bor på samme adresse som
datteren og kæresten og disses barn/børn.

Man har jo så en "husstand" for sig selv, men mister alle så de forhøjede
forskellige offentlige ydelser fordi det er samme adresse?

Fra : Bo

Dato : 14-02-08 15:31

On 14 Feb., 23:46, "Martin" <jada...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Man har jo så en "husstand" for sig selv, men mister alle så de forhøjede
> forskellige offentlige ydelser fordi det er samme adresse?

JA fordi det er samme familie og husstand som du skriver: mor,
datter, en SAMBOENDE kæreste og med alle børn til hver !
Jeg synes du skulle stille dine spm til jeres sagsbehandler i kommunen
og du får samme svar

Fra : rasmus carlsen

Dato : 15-02-08 12:07

"Bo" <solfranz47@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

JA fordi det er samme familie og husstand som du skriver: mor,
datter, en SAMBOENDE kæreste og med alle børn til hver !

- hun må da være nøjagtig lige så meget enlig mor uanset hvem der er
udlejer!?! Hun er vel stadig enlig mor til sin datter uanset om datteren har
en kæreste ...

ras

Fra : Ulvir

Dato : 14-02-08 23:43

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Stiller mit spg mere konkret:
>
> Er man enlig mor hvis:
>
> Man lejer et værelse af datterens kæreste, og bor på samme adresse som
> datteren og kæresten og disses barn/børn.

Nej, det er man ikke. Den er for tyk..

Fra : Frøken Jensen

Dato : 15-02-08 00:02

On 14/02/08 23:42, in article
47b4c3ea$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "Ulvir" <augustus@mail.dk>
wrote:

> "Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Nej, det er man ikke. Den er for tyk..

Jeg er ret sikker på, at det kommer an på om moderen har selvstændigt køkken
- det er som regel det grundlag man f.eks. Kan få boligsikring på Hvis
boligen ER seperat, med eget køkken, bad mv. tror jeg godt det kan
accepteres. Spørg kommunen.

Fra : alexbo

Dato : 15-02-08 00:29

"Martin" skrev

> [...]
> disses barn/børn. Man har jo så en "husstand" for sig selv, men mister
> alle så de forhøjede forskellige offentlige ydelser fordi det er samme

Selve det at man bor på samme adresse som andre, betyder ikke at man
nødvendigvis mister sin status som enlig mor.

Vejledning om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag:

En person, der ikke er gift, anses kun for enlig, hvis pågældende ikke lever
i ægteskabslignende forhold med den anden af forældrene, eller med en anden
person. Der foreligger et ægteskabslignende forhold, når parterne gennem
kontante bidrag, arbejde i hjemmet eller på anden måde bidrager til den
fælles husførelse, og der er tale om et samlivsforhold, der kan føre til
ægteskab eller registreret partnerskab efter dansk ret.

Det vil i almindelighed være en forudsætning, at parterne har samme bopæl,
men den formelle tilmelding til folkeregistret er ikke afgørende. Det er
derfor ikke tilstrækkeligt til at statuere ægteskabslignende eller
partnerskabslignende forhold, at kommunen alene via folkeregistret bliver
bekendt med, at en anden person er tilmeldt børnetilskudsmodtagerens
adresse.

Jeg er ikke helt klar over sammenhængen i familien, er datteren det barn
moderen er enlig med, eller er der andre mindre børn.
Hvis den enlige mor forsørger sit barn er hun stadig enlig mor.

"disses barn/børn" er det et ukendt antal børn som vennen har i forvejen
eller er det børn med denne datter.

Teknisk set lyder det mere af et bofællesskab og det er ingen hindring for
at være enlig mor.
At leje et værelse og bo til leje hos ven/datter lyder ikke derimod ikke af
forsørgelse af datteren.

Men som andre har skrevet er det en god ide at få en snak med kommunen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin

Dato : 15-02-08 16:38

> Jeg er ikke helt klar over sammenhængen i familien, er datteren det barn
> moderen er enlig med, eller er der andre mindre børn.
> Hvis den enlige mor forsørger sit barn er hun stadig enlig mor.

Nej den ældste mor har en søn mere som også skal med...

> "disses barn/børn" er det et ukendt antal børn som vennen har i forvejen
> eller er det børn med denne datter.

Der er med datteren, kun 1, + den ældste har 1 i forvejen...

> Teknisk set lyder det mere af et bofællesskab og det er ingen hindring for
> at være enlig mor.

Ok det lyder godt, for det er jo det det er. Men jeg var ikke klar over om
kommunen også mener det...

> At leje et værelse og bo til leje hos ven/datter lyder ikke derimod ikke
> af forsørgelse af datteren.

Nejnej, der vil blive helt adskilt økonomi, jeg blander mig ikke i hendes,
og hun ikke i mit. Det eneste vi har "til fælles" er adressen. Og
selvfølgeligt betaling af husleje og andre faste udgifter.

> Men som andre har skrevet er det en god ide at få en snak med kommunen.

Ok det tjekker jeg lige ud.

Fra : alexbo

Dato : 15-02-08 17:31

"Martin" skrev

> Ok det lyder godt, for det er jo det det er. Men jeg var ikke klar over om
> kommunen også mener det...

Hvis ikke kommunen mener det, vil det være fordi de mener at du har et
ægteskabslignende forhold til svigermor.
Det vil kommunen nok være forsigtig med at påstå.

Datteren derimod har så ikke status af enlig mor, men det gik dit spørgsmål

heller ikke på.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin

Dato : 15-02-08 23:32

> Hvis ikke kommunen mener det, vil det være fordi de mener at du har et
> ægteskabslignende forhold til svigermor.
> Det vil kommunen nok være forsigtig med at påstå.

Ja det ville give et "sjovt" svar fra mig af i al fald ;)

> Datteren derimod har så ikke status af enlig mor, men det gik dit
> spørgsmål så
> heller ikke på.

Ja hun mister nok en del på den konto. Jeg (og hun) har bare svært ved at
overskue hvor meget. De tager vel noget af boligsikring, friplads i
daginstitution, forhøjet børnecheck, men skærer de også i kontanthjælp?

Og så er der noget med at der er et minimums-beløb hvis man vil søge
boligsikring. Hvad er det i dag? Det ville jo være dumt at sætte den for den
anden mor på 24000 kr pr år, hvis 25000 berettigede hende til et eller andet
beløb i boligsikring...

Fra : alexbo

Dato : 15-02-08 23:57

"Martin" skrev

> [...]
> den anden mor på 24000 kr pr år, hvis 25000 berettigede hende til et eller

Jeg synes du skal få dig noget seriøs hjælp af en sagsbehandler der kan
sætte sig ind i hele problematikken, bestil en tid på kommunen.
Medbring alle de papirer der tænkes kan, så du kan svare på alle spørgsmål
om husudgifter, faste forbrugsudgifter, ja alt hvad der kan blive brug for.

Hvis det hele kommer i små bidder som i denne tråd, så får du ikke en
ordentlig vejledning.
Du starter med et spørgsmål om en enlig mor status i tilfælde af hele
familien flytter sammen, nu viser det sig at det er boligsikring,
kontanthjælp, ja en komplet hjælpepakke der er på spil.

Der en NG, dk.forbruger.offentlig-service, du kan jo prøve den, der sidder
måske nogen der har prøvet selv, og kan vejlede bedre om hvilke spørgsmål du
kan forvente på kommunen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin

Dato : 16-02-08 00:07

> [...]
> familien flytter sammen, nu viser det sig at det er boligsikring,
> kontanthjælp, ja en komplet hjælpepakke der er på spil.

Jaja okay, det er selvfølgeligt også tanken, ville bare gerne være lidt
"forberedt" inden. Vi kan jo ikke indgå kontrakter som ikke kan overholdes,
hverken jeg eller de andre.

Og jo begge mødrene er kontanthjælpsmodtagere. Derfor er det vigtigt for dem
hvilken betydning det vil få at lave 3 husholdninger om til en stor...