opsøgende avissalg
Fra : kristine

Dato : 12-02-08 19:01

hej gruppe
jeg er i løbet af de sidste par dage blevet ringet op af flere aviser med
deres "helt fantastiske" tilbud.
jeg kom så til at tænke på om der ikke er noget med at sådan noget opsøgende
salg er forbudt?

mvh
Kristine

Fra : Thomas Holm Jensen

Dato : 12-02-08 19:04

Gennerelt er der forbud imod det. Aviser mm. er dog undtaget.
Så man hænger på dem

mvh

Thomas

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-02-08 19:28

kristine skrev:
> [...]
> deres "helt fantastiske" tilbud.
> jeg kom så til at tænke på om der ikke er noget med at sådan noget opsøgende

Du tænker nok på "Dørssalgsloven" som forbyder opsøgende salg, udenfor
sædvanligt handelssted. Den indeholder dog også nogle undtagelser.
Avisabbonementer her i blandt. Kanske med den bagtanke at
"avisabbonementbutikker" ikke rigtigt findes.

Fra : kristine

Dato : 12-02-08 19:36

> [...]
> Avisabbonementer her i blandt. Kanske med den bagtanke at
> "avisabbonementbutikker" ikke rigtigt findes.

tak, ja det var nok den jeg tænkte på. så var det godt jeg lige undersøgte
det inden jeg smed den i hovedet af dem næste gang de ringede

Fra : Codexx

Dato : 12-02-08 15:58

On 12 Feb., 19:28, Jonas Kofod <n...@jlkofod.dk> wrote:
> Kanske med den bagtanke at
> "avisabbonementbutikker" ikke rigtigt findes.

Jeg mener faktisk begrundelsen er, at "man" anser det for ønskeligt at
pøblen bliver holdt informeret og oplyst gennem dagspressen.

/Bacher

Fra : Codexx

Dato : 12-02-08 16:19

On 13 Feb., 00:07, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> Gælder undtagelsen ikke alle typer abonnementer? Samt forsikringer?
> (hvilket nogle gange bruges af banker til at få foden inden for, selvom
> de ikke må ringe for at sælge almindelige bankprodukter). Jeg vil snarere
> tro, at begrundelsen er at det var normen at disse typer produkter blev
> solgt ved personlig henvendelse?

Lov om visse forbrugeraftaler
§ 6 Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke for telefoniske henvendelser om

1) bestilling af bøger,

2) tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter,

3) formidling af forsikringsaftaler og

4) tegning af abonnement, der omfatter redningstjeneste eller
sygetransport, hos en virksomhed, med hvilken en eller flere kommuner
har indgået aftale om udførelse af rednings- og slukningsarbejde ved
ildebrand.
-----------

Alle 4 undtagelser kan ses som produkter det er ønskeligt "folket"
køber, 1+2 af hensyn til den almene dannelse, 3+4 siger næsten sig
selv, det er ønskeligt at folk ikke går fallit pga. en ildebrand og
det er ønskeligt at folk altid kan komme til lægen. Det er nok lidt
historisk betinget.

/Bacher

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 13-02-08 10:10

Codexx wrote:
> [...]
> sygetransport, hos en virksomhed, med hvilken en eller flere kommuner
> har indgået aftale om udførelse af rednings- og slukningsarbejde ved

Tænk at bruge den lange sætning, når man blot kunne have skrevet
Falckabonnement

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-02-08 10:42

Den 13-02-08 10.10 skrev Per H. Nielsen følgende:

> Tænk at bruge den lange sætning, når man blot kunne have skrevet
> Falckabonnement

Man tilgodeser normalt ikke visse virksomheder på bekostning af andre i
lovgivningen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at fjerne spyware og undgå at få mere af skidtet ind på

Fra : Jakob

Dato : 13-02-08 15:54

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>selv, det er ønskeligt at folk ikke går fallit pga. en ildebrand og
>det er ønskeligt at folk altid kan komme til lægen. Det er nok lidt

Arbejde som telefonsælger engang, for en mobiludbyder.

Loven blev omgået ved at man først skulle spørge om vedkommende ønskede at
modtage et gratis blad. Havde de først sagt ja til dette, skulle man forsøge
at få dem til at accepterer at en sælger kommer på besøg og giver dem tilbud
på telefoni..

Det må siges at være lige på grænsen, stoppede efter kort tid da jeg ikke
vil arbejde under de vilkår.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-02-08 20:01

Jakob> "Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Jakob> news:0662bf59-d640-4529-a5ea-412acb721a7f@s37g2000prg.googlegroups.co-snip-
> [...]

Jakob> Arbejde som telefonsælger engang, for en mobiludbyder.

Jakob> Loven blev omgået ved at man først skulle spørge om
Jakob> vedkommende ønskede at modtage et gratis blad. Havde de
Jakob> først sagt ja til dette, skulle man forsøge at få dem til
Jakob> at accepterer at en sælger kommer på besøg og giver dem
Jakob> tilbud på telefoni..

Øøøøh? Hvad skulle det hjælpe? Hvordan skulle "loven være omgået"
derved? Det kan jeg ihvertfald ikke se...

Jakob> Det må siges at være lige på grænsen, stoppede efter kort
Jakob> tid da jeg ikke vil arbejde under de vilkår.

Altså, hvis nu loven rent faktisk "var omgået", så ville du og firmaet
jo principielt ikke have gjort noget galt. Men du tænker sikkert på de
øvrige vilkår, gætter jeg på...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jakob

Dato : 14-02-08 09:28

"Martin "Jørgensen"" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Altså, hvis nu loven rent faktisk "var omgået", så ville du og firmaet
> jo principielt ikke have gjort noget galt. Men du tænker sikkert på de

Tjaa. Det er vel ikke så svært at forstå?

Et direkte salg af telefoni er jf. dørsalgsloven ikke tilladt. Der er tale
om uopfordret kontakt.

Om den benyttede metode er på grænsen eller over har jeg ingen kommentarer
til. Jeg ønskede blot ikke at arbejde for et firma med den moral. Primært da
jeg selv er modstander af uønsket sælgerkontakt.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-02-08 22:16

Jakob> "Martin "Jørgensen"" <megafedt@hotmail.com> skrev i en
Jakob> meddelelse
Jakob> news:47b33e92$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...

Jakob> Det må siges at være lige på grænsen, stoppede efter kort
Jakob> tid da jeg ikke vil arbejde under de vilkår.

Jakob> Tjaa. Det er vel ikke så svært at forstå?

Det er kun svært at forstå, hvis man kender loven og reglerne.

Hvis man ikke kender dem, så er det sikkert meget let at følge din
logik.

Jakob> Et direkte salg af telefoni er jf. dørsalgsloven ikke
Jakob> tilladt. Der er tale om uopfordret kontakt.

Der er noget forfærdeligt vrøvl du er ude i, når man læser det
herunder. Det er også virkeligt smart at klippe det væk du svarer
på... Virkeligt smart. Men nu har jeg klippet det du skrev tilbage
herunder (citat):

---
[...]

Hvis du nu kendte reglerne (hvilket du tydeligvist bestemt ikke gør),
så ville du vide at at § 6 *IKKE* på nogen måde er "omgået" ved at
lade en sælger komme ud på adressen senere med samme formål som man
forsøger at skjule over telefonen - fordi formålet med telefonsamtalen
er "senere at opnå accept".

Lad mig udpensle det: Det er *IKKE* tilladt at ringe folk op og
tilbyde telefoni - heller ikke hvis man spørger om de gider at have en
telefoni-sælger på besøg, over telefonen. Det er netop det loven er
til for at beskytte os imod...

Jakob> Om den benyttede metode er på grænsen eller over har jeg
Jakob> ingen kommentarer til. Jeg ønskede blot ikke at arbejde for

Nej, jeg kan så fortælle at du helt uvidende ikke har vidst at det var
ulovligt og sådan er der jo nogen firmaer der er... Helt uden moral.

Jakob> et firma med den moral. Primært da jeg selv er modstander
Jakob> af uønsket sælgerkontakt.

Det er også ulovligt, så det er fint at du er modstander. Du vidste
ikke at det var ulovligt, men hvis du læser § 6 så kan du se at det
kun er undtagelserne i stk. 2 der er lovlige og herunder falder
"telefoni" ikke under. Derfor.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-02-08 20:01

Thomas Holm Jensen wrote:

> Gennerelt er der forbud imod det. Aviser mm. er dog undtaget. SÃ¥ man
> hænger på dem

Du hænger ikke mere på dem end at du kan tilmelde dig "Robinsonlisten",
hvorefter de ikke må kontakte dig.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-02-08 00:07

Fra : t-t-one

Dato : 13-02-08 10:46

Helt sikkert offtopic, men den her bruger jeg jævnligt :

http://www.vibrugerikke.dk/

Mange sjove og gode historier :)

Hilsen
t-t-one

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-02-08 17:40

Jakob wrote:

> [...]
> giver dem tilbud på telefoni..
>
> Det må siges at være lige på grænsen [...]

Nej, klart på den forkerte side efter min mening.

--
Jesper Lund

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 13-02-08 18:40

kristine wrote:
> [...]
> deres "helt fantastiske" tilbud.
> jeg kom så til at tænke på om der ikke er noget med at sådan noget opsøgende

Det hurtigste og letteste er at bede dem, om at komme på deres
'ring-ikke' liste. Det tager et minut og de ringer aldrig mere.

Mvh
Martin

Fra : Peter Holm

Dato : 17-02-08 07:52

Martin M. Pedersen wrote:

> Det hurtigste og letteste er at bede dem, om at komme på deres
> 'ring-ikke' liste. Det tager et minut og de ringer aldrig mere.
>
> Mvh
> Martin

men den bedste er, at bede dem ringe op på et andet nummer, nemlig et nummer
hvor de støtter Red Barnet med kr. 100,-
Så er der trods alt nogen, der har fået noget ud af telesælgernes
anstrengelser :)

Ring 90 56 57 58 og støt med 100 kr.

Peter

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 18-02-08 00:21

Peter Holm wrote:

> men den bedste er, at bede dem ringe op på et andet nummer, nemlig et nummer
> hvor de støtter Red Barnet med kr. 100,-

Lige præcis Red Barnet, vil jeg ikke støtte.
Anyway 90 xx xx xx er spærret hos de fleste firmaer.

/Martin

Fra : Peter Holm

Dato : 18-02-08 09:56

Martin M. S. Pedersen wrote:

> Lige præcis Red Barnet, vil jeg ikke støtte.
> Anyway 90 xx xx xx er spærret hos de fleste firmaer.
>
> /Martin

Jeg har selv siddet ved 2 firmaer og ingen af dem havde spærrede numre.

her er et par stykker mere
UNICEF
90 56 56 16
og giv 100 kroner

Læger uden grænser
Telefondonation
Ring til 90 56 59 59 (så støtter du med 100 kroner over telefonregningen)

Mvh
Peter