Regning og rykkere ikke modtaget
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-02-08 20:17

Hej

Vi har modtaget en ret uspecificeret regning nogle dage efter
betalingsfristen. Størstedelen af pengene er rykkergebyrer og renter
fra en tidligere regning. Vi har haft ringet til virksomheden, for at
høre hvad der er hvad. Og de skulle eftersigende have sendt en regning
og tre rykkere på beløbet fra den tidligere regning. Det drejer sig om
et benzinkort.

Aftalen var naturligvis oprindeligt tilmeldt PBS, men er på en eller
anden måde forsvundet. Jeg ringer til PBS i morgen, for at finde ud af
hvornår og hvorfor den er blevet opsagt.

I marts sidste år flyttede vi, og sendte et flyttekort til
virksomheden. Den sidste regning her viser et forbrug fra december og
at vi skylder dem omkring 600 kroner. Det er de 600 kroner vi aldrig
har modtaget hverken regning eller rykkere på.

Vi har ikke tænkt over, at de små beløb ikke har været på
betalingsoversigten og vi har helt sikkert også brugt pengene. Og
naturligvis skal vi betale hvad vi skylder. Men skal vi betale tre
rykkergebyrer og renter for en regning og rykkere vi ikke har
modtaget? Eller er det bare vores ansvar at sørge for at betale de
penge vi har brugt - altså at finde deres betalingsoplysninger og
huske beløbene?

Mvh Trine

Fra : alexbo

Dato : 12-02-08 18:42

"Trine Kornum Christiansen" skrev

> Eller er det bare vores ansvar at sørge for at betale de
> penge vi har brugt - altså at finde deres betalingsoplysninger og
> huske beløbene?

Stort set ja.
Der er selvfølgelig en mulighed for at det er PBS eller banken der har
fejlet, men mon ikke I har skiftet bank i forbindelse med flytningen og ikke
fået tilmeldt bensinkortet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-02-08 19:01

"alexbo" <alexbo@email.dk> writes:

> Der er selvfølgelig en mulighed for at det er PBS eller banken der har
> fejlet, men mon ikke I har skiftet bank i forbindelse med flytningen og ikke
> fået tilmeldt bensinkortet.

Nej. Samme bank og der har ikke været problemer med andre
betalingsaftaler. Vi ringede i dag igen og fik fat i en der var lidt
mere beslutningsdygtig og fik fjernet rykkergebyrene.

Mvh Trine

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-02-08 19:59

alexbo wrote:

> "Trine Kornum Christiansen" skrev

> Stort set ja.

Hvis det er aftalt med kreditor at betaling i det konkrete aftaleforhold
skal ske via Betalingsservice, mener jeg ikke at debitor har pligt til at
holde øje med andet end PBS oversigten. Hvis kreditor ønsker at fremsende
sine regninger på anden vis, må han opsige aftalen om betalingsservice.

Hvis aftalen ved en fejl hos banken er gledet ud af PBS systemet, kan
kreditor ikke gøre misligeholdelsesvirkninger gældende i den anledning,
se §13 i debitorbetingelserne
<http://www.betalingsservice.dk/wwcm/resources/file/eb1f5e4db6ebfd3/
Debitorregler_05_11.pdf>

Det samme må gælde hvis fejlen ligger hos kreditor.

--
Jesper Lund