Min far er blevet senil, juridiske binding~
Fra : Stig Sørensen

Dato : 11-02-08 10:20

Hej gruppe.

Først: Jeg håber folk vil besvare de _juridiske_ spørgsmål jeg har i
mit indlæg. Jeg vil måske have et 'hårdt syn' på min far, som visse
mennesker måske ikke kan forstå, men jeg håber folk vil respektere og
se bort fra dette indlæg, hvis ikke de kan lade være at kommentere
forholdet til min far.

Min far, som jeg stort set ikke har haft kontakt med i de sidste 10-12
år i mit liv (jeg er selv 22 år), er blevet ramt af alzheimer, i en
alder af 59år. Han har haft det i en længere periode, og det er nu så
slemt at han ikke kan varetage sig selv, og er blevet flyttet på et
plejehjem af hans pågældende kommune.
Staten har påtaget sig rolle som værge for ham.

Jeg blev ringet op for et stykke tid siden, af en dame fra kommune.
Hun forklarede hans tilstand og at hun synes han burde komme på
plejehjem. Hun spurgte om jeg (og min storebror) vil være værge og
sørge for ham, både under flytningen og efter. Vi takkede nej, da vi
først og fremmest bor 200km væk fra ham og begge har job at passe -
samt vores egne familier.

Vi var kort forbi ham for 2 år siden, og dengang var hans 100kvm
lejlighed en ren losseplads, der var skrammel fra gulv til loft over
hele lejligheden. Tanken om at skulle 200km hen til en anden by, rydde
op, pakke ned, leje flyttebil, finde plejehjem, smide skrammel ud,
aftale med gammel lejer osv virkede meget uoverskueligt, da vi også
meget sjældent kan få fri samtidig.

Han er nu blevet flyttet, med hjælp fra sundhedsplejen og kommunen
(efter mine oplysninger), men nu ringer værgen (en herre fra Staten)
at vi skal komme hen og rydde op i lejligheden, køre tingene på
losseplads, ordne ting og sager med gammel lejer osv.
- Alternativet er at de bestiller nogen til at gøre det, og så sender
de regningen til os.

Mit spørgsmål:

Kan det pålægges hans sønner at gøre ovenstående? Eller er vi
berettiget til at betale hvis vi ikke kan?

Eftersom, hvad jeg har fået at vide af den første dame fra kommunen,
har han selv betalt flyttebil, nye ting (seng osv.) (eller rettere,
plejepersonalet har hævet hans penge og betalt for ham). Hvorfor kan
han ikke også selv betale for at få fjernet hans skrammel fra den
gamle lejlighed/flyttebil til losseplads?
Han får pension udbetalt, efter mine oplysninger.

Evt hjælpende kommentarer er meget velkomne.

Mvh
De to sønner

Fra : Kim2000

Dato : 11-02-08 18:41

"Stig Sørensen" <stig.sorensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

----------svar:

Jeg har ærlig talt svært ved at se det kan være dit problem. Du er ikke hans
værge, du har nægtet ethvert ansvar for hans liv og for hans penge, så kort
sagt kan det overhovedet ikke være dit problem. Men det er vel klart nok at
så ryger alt bare ud, hvis det er den kommunalt udpegede værge der står med
ansvaret.

mvh
Kim

Fra : Christian Madsen

Dato : 11-02-08 20:03

Stig Sørensen skrev den 11-02-2008:
> [...]
> gamle lejlighed/flyttebil til losseplads?
> Han får pension udbetalt, efter mine oplysninger.
>

> Evt hjælpende kommentarer er meget velkomne.

Som Kim meget rigtigt skriver, kan værgen ikke pålægge jeg hverken at
komme og hente det eller at betale for, at det bliver smidt ud... Det
er dog klart, at hvis I ikke selv vil hente de ting, som i evt. måtte
have interesse i, kan værgen, såfremt dette ikke strider mod de
personretlige regler (f.eks. kan værgen ikke blot smide dyre smykker
eller lignende ud), blot smide det ud.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Stig Sørensen

Dato : 11-02-08 13:02

On 11 Feb., 20:02, Christian Madsen <h...@none.com> wrote:

> [...]
> have interesse i, kan værgen, såfremt dette ikke strider mod de
> personretlige regler (f.eks. kan værgen ikke blot smide dyre smykker

Tusinde tak til jer begge. Kan I give et par links eller paragrafer
jeg kan læse mere om?
Værgen lød meget sikker i sin sag, og smækkede tilsidst telefonen på,
da jeg mente at han ikke kunne pålægge mig, at komme og rydde op,
eller betale for det.
Blot så jeg ved hvad jeg skal sige til ham, når han ringer igen.

Mvh
Stig

Fra : Ole C

Dato : 11-02-08 21:45

Stig Sørensen skrev blandt andet:

> [...]
> eller betale for det.
> Blot så jeg ved hvad jeg skal sige til ham, når han ringer igen.

Undskyld jeg blander mig med en ganske u-juridisk kommentar ( - og
dog?).
Men hvis værgen havde været så sikker i sin sag, havde han jo nok
undebygget sit krav i stedet for at smide telefonen på i frustration
over at du ikke lod dig lokke.
Så jeg synes da ikke du skal bruge energi på at forberede noget svar,
men i stedet bede værgen underbygge sit krav - skriftligt - hvis han
henvender sig igen. Og det kan han ikke.....

--
vh
Ole C

Fra : Christian Madsen

Dato : 11-02-08 23:11

> [...]
> eller betale for det.
> Blot så jeg ved hvad jeg skal sige til ham, når han ringer igen.

Det er egentlig ikke nogen §'er at henvise til, idet det er et
almindeligt obligationsretligt princip, at du ikke kan binde 3.mand
uden deres samtykke (som udg. pkt)...

Spørg ham på hvilket grundlag, han mener, at I er forpligtet.. Når du
ved hvorfor han tror, at I er bundet, burde det ikke være svært at
komme med juridiske argumenter for det modsatte. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 11-02-08 00:36

> [...]

> have interesse i, kan værgen, såfremt dette ikke strider mod de
> personretlige regler (f.eks. kan værgen ikke blot smide dyre smykker

Tjae.... jeg tænker straks på den gode forvaltningslov, når jeg mødes med
krav jeg ikke "gidder".........

Du skriver til manden fra statsamtet som ringede, under henvisning til
forvaltningslovens kapitel 3, §7
skal undertegnede hermed bede om vejledning.

Jeg har den og den dato modtaget opringning vedr. bla..bla..bla...krav om
rydning...krav om betaling... bla...bla...bla.. og skal i den anldening bede
om afgørelse hvorvidt at jeg er forpligtet til at imødekomme disse krav.

I forbindelse med deres afgørelse henleder jeg deres opmærksom på
forvaltningslovens kapitel 6, nærmere § 22, og § 24 i forvaltningsloven,
samt såfremt at der er foretaget skøn i forbindelse med deres afgørelse, en
begrundelse jvn.f. forvaltningsloven § 24 stk. 2.

Endvidere skal jeg, såfremt at de mener at have hjemmel til de fremsatte
krav, bede om klagevejledning jvn.f. forvaltningslovens kapitel 7.

Med venlig hilsen......

Hvis de så ikke svarer indenfor 14 dage, kan du rykke, jvn.f.
forvaltningslovens §23 stk. 2, og har du rykket 2 gange, så klag til
ombudsmanden (-;

Det er således at den offentlige forvaltning har pligt til at rådgive og
vejlede dig, også selvom i har "modsat rettede" interesser, det er bare ikke
alle forvaltningsansatte der husker dette......

Med venlig hilsen

Bo G. Christensen - Nuuk

P.S !
I Grønland har man så sagsbehandlingsloven, men substansen er den samme, og
går i korte træk ud på at borgeren skal rådgives om sine rettigheder hele
vejen, samt have kendskab til grundlaget for de beslutninger forvaltningen
træffer.

Fra : Christian Madsen

Dato : 12-02-08 00:52

Bo G. Christensen skrev den 11-02-2008:
> [...]
> vejen, samt have kendskab til grundlaget for de beslutninger forvaltningen

Hvis værgen *blot* er blevet udpeget at det offentlige, er han ikke en
del af den offentlige forvaltning, og derved ikke underlagt
forvaltningslovens regler...

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Kent Nielsen

Dato : 12-02-08 09:10

"Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse

> Hvis værgen *blot* er blevet udpeget at det offentlige, er han ikke en del
> af den offentlige forvaltning, og derved ikke underlagt forvaltningslovens
> regler...

Hvis det forholder sig således, kan forvaltningen blot outsource ting der
vil blive for bøvlede?

Et eksempel:
Da staten liberaliserede kontrol/syn af køretøjer outsourcede man en
myndighedsopgave, derfor er en del pensum på de af Færdselsstyrelsen
godkendte kurser der kræves for at kunne syne køretøjer, netop
forvaltningsloven, (og også offentlighedsloven.)

Her er det altså privatejede virksomheder der er underlagt
forvaltningsloven, jf de udfører en myndighedsopgave.

Kent Nielsen

Fra : Christian Madsen

Dato : 12-02-08 21:30

Kent Nielsen skrev den 12-02-2008:
> [...]
> forvaltningsloven, (og også offentlighedsloven.)
>
> Her er det altså privatejede virksomheder der er underlagt forvaltningsloven,

Enig, men det er ikke en offentlige opgave (i hvert fald så vidt jeg
ved), at være værge... Men det er korrekt, at virksomheder som iagter
offentlige opgaver kan blive underlagt de forvaltningsretlige regler
(jf. inkassofirmaet som parkede en bil med lys og INKASSO skrevet på
siden foran personer som skyldte det offentlige penge, ligesom der på
alle kuverter stod INKASSO med store bogstaver.. her fandt man at
tavshedspligten var brudt, og at det var i strid med god
forvaltningsskik..)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 11-02-08 11:15

> [...]
> af den offentlige forvaltning, og derved ikke underlagt forvaltningslovens

Jeps, jeg læste:

[...]

Jeg havde lige i tankerne at værgen er udpeget, og som sådan ikke er
forvaltningsmyndighed.

Men..... Manden må så kunne oplyse hvem der har udpeget ham til værge, og så
kan man vel klage
til den udpegende jf. forvaltningsloven over den udpegedes adfærd, der er
ikke "tossefrihed" til
værger - mig bekendt - er værger selv underlagt en del kontrol og skal
aflægge regnskab m.v.

Måske ville jeg også som almindelig ikke juridisk person, antage at når
manden ringer, og præsenterer
sig som værende ansat i staten, at vedkommende er underlagt
forvaltningsloven......

Dog, allright.... udpegning er ikke ensbetydende med forvaltningslovens
regler, værgemålsloven ser
ikke lige ud til at regulere værgens adfærd i denne sag.

Med venlig hilsen

Bo G. Christensen - Nuuk

Fra : Christian Madsen

Dato : 12-02-08 21:31

> [...]
> regler, værgemålsloven ser
> ikke lige ud til at regulere værgens adfærd i denne sag.

enig..! :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Wilstrup

Dato : 12-02-08 22:59

"Christian Madsen" <have@none.com> skrev i meddelelsen
> Hvis værgen *blot* er blevet udpeget at det offentlige, er
han ikke en
> del af den offentlige forvaltning, og derved ikke underlagt
> forvaltningslovens regler...

Men det må så indebære at værgen heller ikke har nogen hjemmel
i lovgivningen til at pålægge nogen et medansvar der indebærer
økonomiske byrder af den ene eller anden art til nogen som
helst.

Fra : Christian Madsen

Dato : 12-02-08 23:03

Wilstrup skrev den 12-02-2008:
> [...]
> til at pålægge nogen et medansvar der indebærer økonomiske byrder af den ene

Det mener jeg bestemt heller ikke, at han har...

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Wilstrup

Dato : 12-02-08 23:21

> Det mener jeg bestemt heller ikke, at han har...

godt så! M.a.o. De to sønner kan tage det ganske roligt!

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 12-02-08 05:27

Stig Sørensen skrev:

> [...]
> eller betale for det.
> Blot så jeg ved hvad jeg skal sige til ham, når han ringer igen.

Lyder som det mørke jylland da min svigerfar døde.
Boligselskabet gik næsten i selvsving for at kradse penge ud af de
efterladte.
Lejligheden havde været beboet i 6 måneder af en kræftsyg, men på den
oprindelige regning var bl.a. "ødelagte gulvbrædder", "misligehold"..

Sådan som jeg fik det refereret lød det som om at de autonome havde
holdt fest i den lille to-værelses, 4 dage om ugen.

- cep

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 12-02-08 05:13

Stig Sørensen skrev:
> [...]
> gamle lejlighed/flyttebil til losseplads?
> Han får pension udbetalt, efter mine oplysninger.
>

> Evt hjælpende kommentarer er meget velkomne.

Ganske ujuridisk, tror jeg ikke at regning for oprydning eller noget
andet i fobindelse med den gamle kan sendes direkte til dig og din bror,
uanset om i er værger eller ej.
Men jeg antager at komunen kan bonge din far for oprydning etc. og gøre
et krav gældene med hensyn til udgifterne, hvilket vel så skal varetages
værgen.
Om værgen så kan sælge ud af jeres fars ejendele for at dække udgifterne
har jeg ingen anelse om.

Umiddelbart har du og broderen ingen rettigheder til at disponere over
den gamles pension eller lignende, men omvendt, er der ingen der kan
stille krav imod jer, hvad angår økonomiske dispositioner, da i ikke har
ansvaret for samme økonomi.

M.a.o. er det komunens (værgens) ansvar.

- cep

Fra : N/A

Dato : 12-02-08 05:27

Fra : TOSB

Dato : 16-02-08 15:50

Stig Sørensen wrote:
> Hej gruppe.
Klip

> [...]
> gamle lejlighed/flyttebil til losseplads?
> Han får pension udbetalt, efter mine oplysninger.
>

> Evt hjælpende kommentarer er meget velkomne.

I har ikke forsørgelsespligt over for jeres far, så enkelt er det og derfor
kan I ikke pålægges div. udgifter i relation til ham.
Har han lidt på bankbogen, så er det ham selv, der betaler og dermed bliver
der mindre til jer i den sidste ende, når han ikke længere er her på jorden
og boet skal gøres op. Det er heller ikke jeres opgave at betale for en evt.
begravelse til den tid.

I øvrigt virker jeres historie lidt underlig derhen, at I bliver ringet op.
Normalt ville myndighederne sende jer en skrivelse.
Går den så går den.
Så kan man mene det ene og andet i relation til jeres far, men hvis I ikke
har haft nogen særlig forbindelse til ham, er der heller ikke noget at sige
til det.
Der ligger alligevel et eller andet i den situation, hvor du og din bror på
en eller anden måde føler, at I er ansvarlige. Det er I ikke.

Jeg har selv en ældre mor, der er ramt af alzheimer. Kommunen får ikke en
krone fra mig i den ene eller anden anledning, og det fik de heller ikke i
forbindelse med flytning fra lejlighed til plejehjem.

Dog er der noget med arv og gæld, når de pårørende afgår, men hvis man ved,
at der ikke er noget at komme efter, så er det bare med at frasige sig det
hele!

Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!