Udlejer nægter at modtage opsigelse
Fra : Michael Jakobsen

Dato : 11-02-08 10:27

Jeg har opsagt mit lejemål hos min udlejer. jeg sendte en anbefalet
opsigelse pr. brev og ringede samme dag og snakkede med dem om det, nu nogle
dage efter har jeg fået min anbefalet opsigelse tilbage. hvordan er jeg
stillet med hensyn til at de nu kan påstå jeg ikke har opsagt lejemålet
rettidigt?

Selv mener jeg, at jeg har retten på min side. jeg har jo ringet til dem og
sagt det og jeg har dato for den dag jeg sendte det anbefalet breve og
kvitering for dette.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 11-02-08 10:37

"Michael Jakobsen" <Michael_west@email.dk> wrote in message
> [...]
> og sagt det og jeg har dato for den dag jeg sendte det anbefalet breve og

Hvis du har sendt det til den af udlejer oplyste adresse (se
lejekontrakten), er du godt stillet.

Fra : Michael Jakobsen

Dato : 11-02-08 12:56

Nu havde udlejer skiftet adresse, men den adresse jeg har sendt til, der er
alle udlejers tlf. numre registreret på endvidre har jeg telefonisk snakket
med udlejeres datter på pågældende adresse, så jeg fik bekræftet at det er
der de bor.

det jeg nok mest er bange for er at de vil sige at de intet har modtaget,
"bare" fordi de ikke har afhentet deres post.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-02-08 13:15

Christian R. Larsen skrev:

> Hvis du har sendt det til den af udlejer oplyste adresse (se
> lejekontrakten), er du godt stillet.

Enig.

Hvis han ikke havde sendt det anbefalet, havde han været bedre
stillet. Et almindeligt brev er automatisk modtaget. Det kan ikke
afvises.

--
Bertel

Fra : Jubii

Dato : 11-02-08 14:50

Bertel Lund Hansen wrote:

> Enig.
>
> Hvis han ikke havde sendt det anbefalet, havde han været bedre
> stillet. Et almindeligt brev er automatisk modtaget. Det kan ikke
> afvises.

Det kan dog tilbagesendes uåbnet med påtegnelsen "ukendt på adressen"
e.lign. hvis adressaten er flyttet.

Fra : Kasper

Dato : 11-02-08 20:44

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> wrote in message

> Det kan dog tilbagesendes uåbnet med påtegnelsen "ukendt på adressen"
> e.lign. hvis adressaten er flyttet.

eller benægtet at det er modtaget, postdk smider jo en %del breve væk hvert
år, ved dog ikke hvor meget/lidt...

Kasper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-02-08 00:27

Kasper skrev:

> eller benægtet at det er modtaget

Hvis man vil forsøge den politik, står man med bevisbyrden for at
brevet ikke er afleveret korrekt, og den er svær at løfte.
Modtager er bundet blot brevet er afleveret. Hvis han har undladt
at tømme postkassen eller undladt at læse brevet, er det hans
eget problem og skader ikke afsender.

> postdk smider jo en %del breve væk hvert
> år, ved dog ikke hvor meget/lidt...

Med en udbringningsprocent på over 98, så er det ikke noget
specielt godt grundlag for at forsøge med en nødløgn. Husk på at
man kan dømmes for mened hvis man lyver i retten.

--
Bertel

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 12-02-08 02:07

I meddelelse: f1f0r3hhtciqgbtih5ehv9lpsdnijfr1bi@4ax.com,
skrev Bertel Lund Hansen:
> ........ Et almindeligt brev er automatisk modtaget. Det kan ikke
> afvises.

Jo da Bertel. Du tager det uåbnet med på posthuset og siger at
du nægeter at modtage brevet. Brevet påklæbes etiket
"Uanbringelighedsårsag" og feltet "Modtagelse nægtet" afkrydses,
forsynes med medarbejderens bomærke og posthusstempel, og
returneres til afsender.

Dette efter hukommelsen. Jeg orker ikke storme på loftet for at
finde det juridiske grundlag.

Keld Lergren Nielsen
"Hvis folk er glade, er det deres egen skyld -
- der er ellers nok at være ked af." Storm P

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-02-08 10:50

Keld Lergren Nielsen skrev:

> Jo da Bertel. Du tager det uåbnet med på posthuset og siger at
> du nægeter at modtage brevet. Brevet påklæbes etiket
> "Uanbringelighedsårsag" og feltet "Modtagelse nægtet" afkrydses

Der har man så et bevis for at brevet har været afleveret hos
modtager. At han ikke har villet læse det, er hans eget problem
og kan ikke lægges afsender til last i f.eks. en retssag om en
opsigelse.

Men teknisk har du da ret i at man kan nægte modtagelse.

--
Bertel

Fra : Jubii

Dato : 12-02-08 11:22

Michael Jakobsen wrote:
> [...]
> dage efter har jeg fået min anbefalet opsigelse tilbage. hvordan er jeg
> stillet med hensyn til at de nu kan påstå jeg ikke har opsagt lejemålet

D.v.s. du har sendt et anbefalet brev fra et posthus med kvitering og det er
formodentligt forsøgt afleveret personligt til modtageren som ikke var
hjemme og modtageren får så en postanvisning om at afhente brevet inden en
vis tid. Hvis de ikke har hentet det, må der være en påtegnelse på brevet da
du fik det retur?

Fra : Michael Jakobsen

Dato : 16-02-08 17:53

Ja har en påtegnelse på brevet hvor der står at det var forsøgt afleveret
til adressen men ikke afhentet på posthuset

Fra : Jubii

Dato : 16-02-08 18:33

Michael Jakobsen wrote:
> Ja har en påtegnelse på brevet hvor der står at det var forsøgt afleveret
> til adressen men ikke afhentet på posthuset

Så er det dem der har et forklaringsproblem og dig der har sendt en
skriftlig opsigelse. Du må dog ikke åbne brevet e.lign. da det er dit bevis
når konvulutten rent faktisk indeholder en opsigelse, som kan åbnes i
huslejenævn/retten, skulle det gå så langt.