Opsigelse af salgsaftale
Fra : anne

Dato : 10-02-08 14:45

Hej nyhedsgruppe

Jeg håber virkelig der er en venlig sjæl der kan hjælpe her. Jeg er nok
kommet i en kæmpe kattepine.

Jeg har haft Home ude for at prissætte mit hus for eventuelt salg.

De kommer tilbage med en kontrakt og selvfølgelig med en salgsopstilling.
Dum som jeg var, underskrev jeg kontrakt med dem, med det forbehold at jeg
lige skulle i banken og hører om mine finansielle muligheder der (lån). I
banken får jeg mundtligt at vide hvad jeg kunne låne, og det lød godt og
fint og med en margen. Dum som jeg var, satte jeg salgssagen i gang. Dagen
efter får jeg brev fra banken hvor jeg til min store skuffelse ikke kan låne
tilnærmelsesvis det jeg havde regnet med (25% mindre). Jeg kontakter home
med det samme og får salgssagen holdt tilbage. Det de på det tidspunkt har
lavet for mig er salgsopstilling, besøg 2 gange af ejendomsmægler og én gang
med alle ejendomsmæglerne. Nu ser det så ud til jeg må annullerer mit
hussalg, og har forsøgt at få home til at fortælle hvad det konkret vil
komme til at koste mig, men det vil de ikke oplyse før jeg melder klart ud
om sagen skal annulleres. I kontrakten står der følgende:.men kan af begge
parter opsiges skriftlig uden varsel. Udløber eller opsiges aftalen af
sælger betales der vederlag mv. , sælger skulle have betalt, hvis ejendommen
var solgt til den aftalte pris. Vil det sige at alle poster som skulle
betales til home, skal betales uanset at der ikke har foregået et konkret
salg af ejendommen???

Mange venlige hilsner

anne

Fra : QBIC [6400]

Dato : 10-02-08 16:14

Hvad kommer det salget ved om du kan låne penge ?

Når du ser dig i et spejl ser du sikkert ganske rigtig noget der
har lavet en dumhed at UNDERSKRIVE og endda lader salget gå i gang

men der er hjælp
Du kan jo til hver tid hæve købsprisen, den kan home ikke bestemme
så helt dum har du nok ikke været.

og så er det på et tidspunkt vel som alle andre steder solgt eller gratis
( kender ikke homes prissætning )

/ Niels

Fra : anne

Dato : 10-02-08 17:25

"QBIC [6400]" <nhwp@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> så helt dum har du nok ikke været.
>
> og så er det på et tidspunkt vel som alle andre steder solgt eller gratis

Hej Niels

Tusind tak for svar!!!

Jo det kom jo an på hvor mange penge jeg kunne låne til et nyt hus, om jeg
havde råd til at sælge. Jeg sidder billigt hvor jeg bor nu, med et godt 4%
obl. lån.

Aha det du siger er at jeg kan sætte prisen på huset urealistisk højt, så
det ikke bliver solgt, og på den måde gå ind over solgt eller gratis (Det
løber et halvt år den service). Nu står der jo i kontrakten en kontantpris
som jeg ikke var tilfreds med, men som ejendomsmægleren mente var det den
minimum kunne sælges for, så smart var hun. Der står en prøvepris der ligger
lidt højerer, men det kan vel ikke bruges til noget i den sammenhæng, fordi
den pris kan den måske sælges for, og det er stadigvæk til en pris der gør
jeg ikke på nogen måde kan købe et hus af en vis standard i det område jeg
gerne vil.

Mange venlige hilsner

anne

Fra : Henning

Dato : 10-02-08 18:00

> [...]
>løber et halvt år den service). Nu står der jo i kontrakten en kontantpris

"Solg eller gratis" gælder ikke dokumenterede udgifter til
annoncering, fotograf osv. Kun mæglerens salær - det står helt sikkert
også i din aftale

Fra : anne

Dato : 10-02-08 18:21

> "Solg eller gratis" gælder ikke dokumenterede udgifter til
> annoncering, fotograf osv. Kun mæglerens salær - det står helt sikkert
> også i din aftale

Hej Henning

Tusind tak for svar.

Det er korrekt, men der er det enkelt, fordi der har ikke været nogle af de
ydelser, det nåede jeg at bremse.

Det er nu også mæglerens salær der er det dyreste.

Mange venlige hilsner

anne

Fra : QBIC [6400]

Dato : 10-02-08 19:15

fortsat er det sikkert at hæver du prisen.

eks. fra 1.5 mill til 2.1 mill så skal de jo rette deres priser ind efter
den, og
lad home klare det med at de vil have penge for deres udgifter

så jeg vil da hæve beløbet, du har jo stadigvæk det i baghånden at du jo har
bedt om betænkningstid til du får svaret fra banken om nyt lån.

og enten kan du bruge plan a ellers har du plan b som hælder mest til din
fordel
da den egentlig hvis det er noteret på salgskontrakten eller andet dokument
helt klart
giver dig mulighed for helt at afstå handlen i helhed.

men et godt råd vil være at du asap ( læs mandag den 11 feb ) tager kontakt
til en advokat der straks kan give dig de rigtige svar om du er til plan a,
b eller plan "home"

Fra : anne

Dato : 11-02-08 08:18

> [...]
> kontakt
> til en advokat der straks kan give dig de rigtige svar om du er til plan

Hej Niels

Igen tusind tak for dit svar.

Hm jeg må sige jeg kan sagtens følge forslaget med at hæve salgsprisen, men
jeg har ikke is nok i maven eller er fræk nok til det.

Det ville bestemt være godt om jeg kontaktede en advokat, men jeg har ikke
rigtig penge til det. Skal jeg betale alle omkostninger og vederlag, vil det
være et beløb på omkring 80.000 kr. Jeg har ikke de penge, så det ved jeg
ikke helt om det blive på lån eller afdrag, det må komme i næste omgang.

Mange venlige hilsner

anne

Fra : Henning

Dato : 10-02-08 19:26

>med alle ejendomsmæglerne. Nu ser det så ud til jeg må annullerer mit
>hussalg, og har forsøgt at få home til at fortælle hvad det konkret vil
>komme til at koste mig, men det vil de ikke oplyse før jeg melder klart ud

Lidt OT - man må jo som sælger selv bestemme hvem man sælger til, ikke
nødvendigvis den første den bedste der byder prisen. Skal mægleren
have sit salær, hvis man afviser køberne på stribe uden saglig grund?
"Solg eller gratis" - ikke noget med "Vi finder en køber, så er vores
arbejde gjort"

Fra : anne

Dato : 11-02-08 08:21

"Henning" <nej@tak.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> have sit salær, hvis man afviser køberne på stribe uden saglig grund?
> "Solg eller gratis" - ikke noget med "Vi finder en køber, så er vores

Hej Henning

Ja i kontakten står der direkte at hvis man som sælger afviser en køber (der
vil købe til den aftalte pris), så betragtes formidlingsaftalen som opsagt
af sælger, og sælger betaler alle de udgifter der ellers er forbundet med et
reelt salg af boligen.

MVH

anne

Fra : alexbo

Dato : 10-02-08 19:37

"anne" <annemünster@cc.no> skrev

> Udløber eller opsiges aftalen af sælger betales der vederlag mv. , sælger
> skulle have betalt, hvis ejendommen var solgt til den aftalte pris.

For mig lyder det som at du har skrevet under på at betale vederlag ved
udløb af aftalen uanset om ejendommen bliver solgt.

Hvor længe gælder aftalen og hvad står der i den?

Jeg har ledt efter en webudgave af HOME's formidlingsaftale men ikke fundet
nogen, for mig lyder aftalen urimelig og derved imod aftaleloven.

Aftaleloven.
§ 36.
En aftale kan ændres eller tilsidesættes helt eller delvis, hvis det vil
være urimeligt eller i strid med redelig handlemåde at gøre den gældende

mvh
Alex Christensen

Fra : QBIC [6400]

Dato : 10-02-08 21:40

http://home.dk/get/57.html
http://home.dk/get/17931.html

og der står få en gratis salgsvurdering
http://home.dk/get/17938.html

men som jeg ser indlæget er det allerede udarbejdet matrialer om salg og
eneste der kan være til hindring for dette er at home har glemt at sælger
har
noteret at der er betænkningstid om at sælger kan låne penge til at købe
andet.

så er den del ikke opfyldt må det betyde at sælger har været henholdende og
må derved
nok foretage betalinger af de ydelser home har foretaget.

men som jeg skrev før så tag forbi advokaten og se om han kan hjælpe videre
for snakker vi om mange penge kan det være der kan spares noget der.

/ Niels

Fra : anne

Dato : 11-02-08 08:26

> [...]
> videre
> for snakker vi om mange penge kan det være der kan spares noget der.

Hej Niels

Tusind tak for svar.

Ja jeg tror desværre Home har en god sag der, og jeg står meget svagt.

Mange venlige hilsner

anne

Fra : anne

Dato : 11-02-08 08:24

> [...]
> En aftale kan ændres eller tilsidesættes helt eller delvis, hvis det vil
> være urimeligt eller i strid med redelig handlemåde at gøre den gældende

Hej Alex

Tusind tak for din interesse.

Jeg har lige skrevet det ned der kan have interesse fra kontrakten:
9 aftalens varighed.

Aftalen er gældende i 6 måneder fra dato, men kan af begge parter opsiges
skriftlig uden varsel. Af talen kan skriftlig forlænges med 3 måneder ad
gangen.

Udløber eller opsiges aftalen, betaler sælger både
dokumentationsomkostninger og udlæg til tredjemand. Opsiges aftalen af
sælger, betales der vederlag, medmindre opsigelsen kan lægges
ejendomsmægleren til last. Vederlaget kan kun under særlige omstændigheder
overstige ¼ af det vederlag mv., sælger skulle have betalt, hvis ejendommen
var solgt til den aftalte kontantpris.

Afstås ejendommen i aftaleperioden, betaler sælger vederlaget, herunder
øvrige salgsfremmende foranstaltninger, udlæg til tredjemand for
annoncering, markedsføring mv. og dokumentationsomkostninger i henhold til
denne aftale uanset hvem, hvem der har udarbejdet købsaftalen.

Da jeg skrev det ned, kunne jeg se de rmåske er en anden tolkning. Vil det
måske sig jeg kan kræves betalt 1/4 af ejendomsmæglerens samlet vederlag???

Tusind tak for §36 i aftaleloven. Den har jeg noteret. Godt at have lidt i
baghånden.

Mange venlige hilsner

anne

Fra : anne

Dato : 11-02-08 08:36

> [...]
> vederlag???
>
> Tusind tak for §36 i aftaleloven. Den har jeg noteret. Godt at have lidt i

Hej igen gruppe

Jeg har fået dette link:
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-155.html

Kan det tyde på jeg slipper med 1/4 af udgifterne eller er jeg for hurtigt
ude??

Mange venlige hilsner

anne

Fra : Henrik Funch Lunnsgå~

Dato : 11-02-08 09:06

Hej !

Du har indgået en aftale med HOME - som jeg forstår, har du ikke
fået indføjet i din formidlingsaftale, at der er forbehold for,
at du kan låne penge til en given bolig. Det må derfor
konkluderes, at du har indgået en gyldig aftale.

Det er korrekt som du nævner at du ved opsigelse, maks. kan
komme til, at betale 1/4 af salæret.

Du kan alternativt forsøge, ar lave en aftale med mægleren om,
at vælger du at sætte til salg indenfor det næste år, fratrækkes
det salær der allerede er betalt.

Hvad angår rådet med, "bare" at hæve prisen - så fremgår en
aftalt pris, af formidlingsaftalen - som du har underskrevet -
og dermed godkendt. Ved at hæve prisen urimeligt meget - vil jeg
betragte formidlingsaftalen opsagt af dig som sælger.

Jeg tror nu også aftalenloven nævner noget om, at kontrahenten
er bundet ved accept af en aftale

Så jeg ser ikke nogle smuthuller for, at undgå delvis betaling.

Lige til sidst, har mægleren sendt en opkrævning ?? i modsat
fald gå i positiv dialog med mægleren fremfor at fare frem med
avokater - det kan være tingene løser sig.

/Henrik Lunnsgård

Fra : anne

Dato : 11-02-08 09:20

"Henrik Funch Lunnsgård" <henrik.hansen@privat.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> fald gå i positiv dialog med mægleren fremfor at fare frem med
> avokater - det kan være tingene løser sig.

Hej Henrik

Tusind tak for dine fine svar.

Jeg kan give dig helt ret i dine betragtninger.

Det er også sådan jeg tænker det er.

Jeg har jo indtil nu været meget bekymret for om jeg skulle betale 100 %, så
det er jo en stor forskel til de max. 25%. Alt er relativt, det er da
ærgerlige penge bestemt, men jeg har også lært en del i hele forløbet.

Nej mægleren har ikke sendt nogen opkrævning, vil først melde noget tilbage
når jeg endelig tilbagekalder salget af bolig.

Jeg føler mig alt fald mere rustet nu til at tilbagekalde salget, takket
være jer gode mennesker herinde.

Det skal I have tusind tak for!! Det var en stor hjælp.

Mange venlige og taknemlige hilsner

anne

Fra : alexbo

Dato : 11-02-08 10:16

"anne" skrev

> Da jeg skrev det ned, kunne jeg se de rmåske er en anden tolkning. Vil
> det måske sig jeg kan kræves betalt 1/4 af ejendomsmæglerens samlet
> vederlag???

Ja hvis du opsiger aftalen, det er så også noget andet end fuldt vederlag
ved opsigelse og udløb.

Du kommer nok til at se i øjnene at du ender med et stort tab, det er
ærgerligt men som du selv skriver også dumt at skrive under.
Der er ikke andet for end at meddele HOME at forudsætningerne for et salg er
faldet væk, og du opsiger aftalen.
Når så regningen kommer må du tage stilling til den, måske forlange en
specificering.
De ejendomsmæglerbesøg du har haft inden aftalen blev underskrevet skal jo
skrives på kontoen for gratis salgsvurdering.

Hvis du kører videre i håbet om at de ikke finder en køber, ender
omkostningerne sikkert på samme beløb.
Ejendomsmæglere tager sig godt betalt for annoncer og lign.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 11-02-08 11:04

"alexbo" skrev

> Når så regningen kommer må du tage stilling til den, måske forlange en
> specificering.

I forbindelse med bilhandel var det i mange år en fast praksis, at en køber
der fortrød blev opkrævet 10% af salgsprisen i gebyr, det stod direkte i
kontrakten, men en højesteretsdom satte en stopper for det, sælger kunne kun
kræve dokumenterede omkostninger ved ophævelsen betalt.

Det er værd at have i baghovedet når HOME sender sit krav.

mvh
Alex Christensen