Kvittering for pakker hos Post Danmark
Fra : Kasper Jensen

Dato : 09-02-08 17:32

Spørgsmål: Er kvittering for udlevering af f.eks. pakker på Post
Danmarks elektroniske grej juridisk bindende?

Problematik: Post Danmark har gennem de senere år indført og udbredt en
elektronisk dims (jeg kender ikke navnet på den), hvor man med en
kuglepen, "hvor kuglen ikke er fremdisponeret" og nu senest med en
kuglepenslignende plasticdims kvitterer for modtagelse på en touch
screen. Det er på skærmen ikke muligt at se, hvad man kvitterer for.

Hvis man modtager et anbefalet brev, så er det ligetil, fordi der altid
skal kvitteres herfor. Det kunne undtagelsesvist tænkes, at man
kvitterer for en anden forsendelse, men så udleverer Post Danmark jo så
tilsvarende et anbefalet brev, som de ikke får kvittering for.

Problematikken opstår nærmere i forbindelse med pakker, da disse findes
både med og uden afsenderkvittering, og det fremgår vist nok ikke på
forsendelsen, hvorvidt det ene eller andet er tilfældet. Det betyder, at
man dels ikke ved hvilke forsendelser, man kvitterer for men dels også,
at man end ikke ved, hvor mange forsendelser, som man skal kvittere for.
Derfor kan man kvittere for en ikke modtaget forsendelse, da man tror,
at man kvitterer for en af de andre modtagne forsendelser, og man kan
ligeledes i den tro, at man kvitterer for en given forsendelse, som der
faktisk ikke skulle kvitteres for, kvittere for en forsendelse, som man
ikke modtager.

Buddet skanner ofte pakken eller brevet, og det må være forventeligt, at
den efterfølgende kvittering hidrører den indskannede stregkode, men som
modtager af forsendelserne er man ikke klar over, hvad buddet rent
faktisk i øvrigt trykker på "dimsen", og hvad man derfor kvitterer for.

Post Danmark tilbyder så rent faktisk, at man, hvis man ikke er hjemme
(eller ikke har lyst til at benytte den pågældende "dims"), selv kan
afhente forsendelsen på posthuset som regel fra den efterfølgende
hverdag og en uges tid frem, hvor man så kvitterer manuelt på et
A6-papir, hvor forsendelsen som oftest er nærmere beskrevet med
afsenderinformationer (det kommer an på, om buddet har gidet og evnet at
påføre informationerne på A6-papiret).

Det kunne jo meget vel også tænkes, at man på "dimsen" f.eks.
kvitterrede for udbetaling af 10000 kroner, salg af bil, tilmelding til
eller anden postal service såsom morgenudbringning eller "reklamer nej
tak" eller hvad som helst andet.

Der findes næppe nogen lovgivning herom, men har en sådan underskrift
rent faktisk nogen juridisk værdi?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-02-08 17:43

Den 09-02-08 17.32 skrev Kasper Jensen følgende:
> Spørgsmål: Er kvittering for udlevering af f.eks. pakker på Post
> Danmarks elektroniske grej juridisk bindende?

Ja. Fuldstændig som en almindelig underskrift...

> [...]
> kvitterrede for udbetaling af 10000 kroner, salg af bil, tilmelding til
> eller anden postal service såsom morgenudbringning eller "reklamer nej

....Og der gælder de samme undtagelser, hvis man fx er blevet tvunget,
vildledt eller bedraget. Juridisk er der ikke forskel på, om du skriver
under på en serviet, et trykt kontrakt eller en elektronisk dims.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Shareware, freeware, sisterware og mange andre warer. Læs hvad de

Fra : Kasper Jensen

Dato : 09-02-08 18:47

> [...]
> vildledt eller bedraget. Juridisk er der ikke forskel på, om du
> skriver under på en serviet, et trykt kontrakt eller en elektronisk

Du vil dermed mene, at hvis man kvitterer på "dimsen" i forbindelse med
modtagelse af en forsendelse, hvor man selvsagt ikke kan kontrollere,
hvad man kvitterer for, så er underskriften kun gyldig, hvis man rent
faktisk har modtaget den pågældende forsendelse (?)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-02-08 19:15

Den 09-02-08 18.46 skrev Kasper Jensen følgende:

> [...]
> hvad man kvitterer for, så er underskriften kun gyldig, hvis man rent
> faktisk har modtaget den pågældende forsendelse (?)

Der skal sikkert en domstolsafgørelse til for at fastslå, om modtageren
har haft mulighed for at kontrollere, hvad der skrives under på. Og om
modtageren har modtaget det påståede eller noget helt andet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gratis tetris-klon i form af Tetrix.

Fra : kim@kimsbilleder.dk

Dato : 09-02-08 22:46

On Sat, 9 Feb 2008 17:32:10 +0100, "Kasper Jensen"
<kasperjensen@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>kuglepenslignende plasticdims kvitterer for modtagelse på en touch
>screen. Det er på skærmen ikke muligt at se, hvad man kvitterer for.

Det er muligt at se hvilke forsendelse der bliver kvitteret for.
Når man får scanneren for at kvittere for modtagelsen, er der 4
knapper på selve skærmen: "OK", "RYD SKÆRM", "LISTE" og "FORTRYD (?)"
Tryk på "LISTE" og scanneren viser hvilke stregkoder der bliver
kvitteret for

Vedr. juridisk holdbarhed af underskriften, er det mig bekendt ikke
blevet afprøvet ved domstolene.

Endelig skal kvitteringen være _læselig_, og må derfor ikke være en
mere eller mindre læselig underskrift.

Rekommanderede og værdi forsendelser skal kvitteres på et A4 ark ud
for de respektive stregkoder.

Kim M

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-02-08 23:28

Den 09-02-08 22.46 skrev kim@kimsbilleder.dk følgende:

> Endelig skal kvitteringen være _læselig_, og må derfor ikke være en
> mere eller mindre læselig underskrift.

Juridisk set er et kryds en lige så gyldig underskrift som ens navn. Men
det kan selvfølgelig være sværere at bevise, hvem der reelt har skrevet
under med et kryds eller en ulæselig underskrift på postvæsenets dims.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar smelter internettet sammen med din computer.

Fra : Kasper Jensen

Dato : 10-02-08 00:35

> [...]
> Men det kan selvfølgelig være sværere at bevise, hvem der reelt har
> skrevet under med et kryds eller en ulæselig underskrift på

Omtrent lige så svært, som det kan være at at bevise, hvorvidt buddet
foranledigede modtageren af forsendelsen til at skrive under på noget
andet, end han troede, eller ej, fordi man som menigmand ikke kan
kontrollere det.