Forbud mod fortovsbenyttelse?
Fra : Bo Warming

Dato : 09-02-08 15:23

Kan nogen begrunde lovbrud vedr at sole sig på fortov som nævnt her?
---------------------
Til børnehaveborgmesteren

Jeg har i 31 år været genbo til børnehaven BjelkesAlle-Stefansgade og har ca
20 gange hver sommer taget en stol fra min have over til det offentlige
fortov ved børnehaven hvor der er sol nogle morgentimer før solen når ind i
min have og har læst min morgenavis der.

For ca 5 år siden valgte børnehaven at erstatte et tæt plankeværk med et
trådnet og det har betydet at børn har stillet mig spørgsmål og jeg har
besvaret høfligt og altid være normalt påklædt

Jeg har i de år regelmæssigt talt med ledende pædagoger fra børnehaven, der
har erklæret dette uproblematisk.

I maj 2007 fandt jeg det derfor overraskende, at to betjente bankede på min
dør og bad mig om at ophøre med denne vane, og jeg har skriftligt spurgt
børnehaven ca 5 gange om hvor problemet er, og man har aldrig svaret på mine
letforståelige klare høflige henvenelser og det beder jeg kommunen om at
forske i og få dialog i gang eller på anden vis skabe klarhed om jura og
kompromis.

Jeg har skriftligt spurgt politiet, og de har ikke angivet nogen lov jeg har
været i nærheden af at overtræde

Jeg har ved henvendele til pædagoger fået at vide, at en bestyrelse er
ansvarlig og de vil ikke give telefonnummer eller adresse på denne og at
børnehavelederen ikke kan gå i dialog med mig!.

Mine skrivelser som børnehaven har fået udprintet har anført især følgende.

Fortovet er offentligt og pædagoger vedvarende i 31 år fundet min adfærd
uproblematisk.

Det er sket, at jeg i varmt solskin havde et glas isvand med mig og børnene
spurgte om hvad det var og da jeg er pensioneret fysik-kemi-gymnasielærer
(og fandt børnenes uvidenhed skandaløs) har jeg oplyst dem om
krystaldannelse og givet nogle børn hver en isterning gennem trådnettet

En pædagog, der var nær hørte, at jeg sagde " I må ikke putte dem i munden"
og hun har suppleret at "det er rigtigt" og har altså anerkendt og
blåstemplet hændelsen og ikke frabedt sig sådant (cirka en måned før
politibesøget).

Jeg er 62 år og de to betjente kunne ikke oplyse mig om nogen lov eller
regel som jeg har brudt, så jeg har lyst til at fortsætte som hidtil, idet
jeg dog GÆTTER, at isterning donation er uønsket, så sådant vil jeg undlade.

Jeg vil gerne være sikker på, at politi og jeg ikke igen ulejliges, som om
jeg på nogen måde havde anstødelig adfærd.

Jeg håber, at kommunen vil udvirke en kommunikation til begge parters
fordel. Børnene råber begejstret "Bo" når børnehaven er på vandretur og ser
mig på fortov eller i min have - de finder næppe et problem i noget,
tværtimod. Om ønsket vil jeg også undlade at tale med børnene, eller kun
besvare spørgsmål ultra kortfattet, men jeg tror ikke at nogen målsætning
for nogen børnehave er rettet imod, at medborgere er venligt besvarende vedr
spørgsmål af typen "hvorfor har du bare tær" eller "hvorfor har du i dag sko
på".

Den danske litteratur har mig bekendt éet vigtigt værk, som belyser
problemtikken, nemlig Finn Soeborgs novelle "Alfred". , hvor der som her
ikke er gnist af erotiske, pædofile eller blufærdighedskrænkelsesaspekter
involveret. Denne novelle er hyldet som et mesterværk og er klar med det
syn, at børn bør ikke sættes i " isoleret getto" uden kontakt med det øvrige
samfund.

En forælder kom engang til min have med sit barn fra børnehaven, og han
spurgte, om de måtte spørge mig om noget. Jeg havde dengang ofte DF-opslag
på mit plankeværk, og barnet havde i børnehaven hørt at jeg ikke kunne lide
muslimer. Faderen spurgte, om det var rigtigt, og jeg forklarede dem begge,
at jeg er gift med en asiat og har brugt 4 år af mit liv på at bekæmpe sult
og sygdom for DANIDA og FN i Zambia og Afghanistan, og jeg kun er nervøs for
intolerante , uintegrable muslimer fx terrorister,

Faderen var tilfreds med at hans barn var beroliget , da de forlod min have.
Måske hysterisk overdrivelse af mine DF-holdninger er den reelle årsag til
at børnehaven har kontaktet politiet .

Med venlig hilsen Bo Warming, cand.scient, pensioneret
fysikkemi-gymnasielærer, Bjelkes Alle 46, 2200 35861000

Fra : Søren Friberg

Dato : 09-02-08 16:03

Bo Warming skrev:
> Kan nogen begrunde lovbrud vedr at sole sig på fortov som nævnt her?

Nej, sikkert ikke ud fra anførte præmisser men der kan eksistere lokale
retningslinjer for anvendelse af offentligt areal. Herunder kan det være
forbudt at lave opstillinger der forhindre normal passage. Om det har
betydning her, aner jeg ikke.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-02-08 17:14

Den Sat, 09 Feb 2008 15:23:14 +0100 skrev Bo Warming:

> Kan nogen begrunde lovbrud vedr at sole sig på fortov som nævnt her?

> Med venlig hilsen Bo Warming

Ryger du nå du sidder foran børnehaven?
I bekræftende fald, kan det være derfor pædagogerne har fået ondt i
rumpeteren, selvom du er udenfor børnehavens område.

MVH.
Karl Erik.

Fra : penta@panto.com

Dato : 09-02-08 20:24

> Kan nogen begrunde lovbrud vedr at sole sig på fortov som nævnt her?
etc etc.

Man må ikke "bo" på fortovet.

/tomov

Fra : dotman

Dato : 11-02-08 13:00

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen

> Kan nogen begrunde lovbrud vedr at sole sig på fortov som nævnt her?

Hvordan kan det være at du altid kommer på kant med alting?