Bundet i antenneforening
Fra : Ukendt

Dato : 08-02-08 08:03

Hejsa

Mine forældre vil i forbindelse med udrulningen af fibernet, gerne skifte
leverandør af tv-kanaler.

Desværre viser det sig, at de er bundet i den lokale antenneforening (Gesten
antenneforening). Der er noteret i vedtægterne, at man ikke kan opsige
aftalen fra boligejerens side, og at man derfor skal betale til
antenneforeningen, uagtet at man benytter sig af anden leverandør.

Er det i det hele taget lovligt ? Og findes der en måde, at slippe ud af det
på ?

Mvh
Jan Rysz

Fra : Henrik B.

Dato : 08-02-08 08:29

"Rysz (8900)" <janrysz(at)webspeed(dot)dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> opsige aftalen fra boligejerens side, og at man derfor skal betale til
> antenneforeningen, uagtet at man benytter sig af anden leverandør.

Jeg vil mene at loven er liberaliseret, siden den kontrakt blev lavet - men
ved det ikke. Men man kan sige, at det er konkurrencebegrænsende, hvis man
ikke kan, og det tror jeg ikke er lovligt.

Ellers må man jo sætte forsleg til næste Generalforsamling om ændring af
reglerne. Det er der sikkert mange som vil være interesseret i, da tingene
garanteret fåes både billigere og mere spændende andre steder.

--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-02-08 09:57

Den 08-02-08 08.02 skrev Rysz (8900) følgende:

> [...]
> aftalen fra boligejerens side, og at man derfor skal betale til
> antenneforeningen, uagtet at man benytter sig af anden leverandør.

Hvilke vedtægter? Er det en privat aftale med antenneforeningen, eller
er det en ejerforenings vedtægter? Og hvis førstnævnte må der være en
bindingsperiode, så hvad der står der helt præcist?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fintun Windows XP med TweakUI.

Fra : Webpoint

Dato : 08-02-08 11:58

Jeg sidder med samme problemstilling her i vor boligselskab. Vi er tvunget
til TDC yousee´s store tvpakke. Bliver trukket sammen med vor husleje, men
det er ikke indholdt i huslejen.

Alligevel kan vi ikke melde fra antennen, da den er tvungen for alle i
afdelingen.

Og med alle de spændende ting som dukker op nu, gør at jeg vil følge
svarerne på denne tråd med spænding.

Kim

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-02-08 12:54

Den 08-02-08 11.57 skrev Webpoint følgende:
> Jeg sidder med samme problemstilling her i vor boligselskab. Vi er tvunget
> til TDC yousee´s store tvpakke. Bliver trukket sammen med vor husleje, men
> det er ikke indholdt i huslejen.

Jeg tvivler på, at det er anderledes end, at I er fælles om at betale
renovationen - også selvom en enkelt lejer skulle kunne se en fordel i
at bortskaffe sit affald på anden vis.

Det vil sikkert fremgå af boligforeningens vedtægter, at den slags er
fælles og ikke kan opsiges af den enkelte beboer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis kabaler og bridge.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-02-08 12:59

> Jeg tvivler på, at det er anderledes end, at I er fælles om at betale
> renovationen - også selvom en enkelt lejer skulle kunne se en fordel i at
> bortskaffe sit affald på anden vis.

Men det er nu anderledes.
Der er lovkrav om at man skal benytte den kommunale renovationsordning til
sit affald.
Men der er ikke lovkrav om, at man skal tilslutte sig et
kabelnet/fællesantenneanlæg.
Den juridiske håndtering af de to situationer er derfor helt forskellig.

/Per

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-02-08 13:06

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> writes:

> Men der er ikke lovkrav om, at man skal tilslutte sig et
> kabelnet/fællesantenneanlæg.

Nej, men det kan stå i lokalplanen for et område, ligesom der kan stå,
at der ikke må bruges alternative opvarmningskilder og at man skal
være medlem af en grundejerforening.

Mvh Trine

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-02-08 16:12

Den 08-02-08 12.59 skrev Per Christoffersen følgende:

> Men det er nu anderledes.
> Der er lovkrav om at man skal benytte den kommunale renovationsordning til
> sit affald.

Nu var det jo bare et eksempel. Så lad os i stedet sige viceværtens løn,
maling af opgangen, trappevask eller noget andet som boligforeningen har
vedtaget, man skal betale til.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gule huskesedler med alarmfunktion, så du aldrig glemmer en aftale.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-02-08 17:40

Kim Ludvigsen skrev:

> Nu var det jo bare et eksempel. Så lad os i stedet sige viceværtens løn,
> maling af opgangen, trappevask eller noget andet som boligforeningen har
> vedtaget, man skal betale til.

De eksempler er alle noget der vedrører alle beboere (i
opgangen). Et internetabonnement er personligt.

Mener du at foreningen skulle kunne vedtage at alle skulle
abonnere på f.eks. Politiken?

--
Bertel

Fra : BJ

Dato : 08-02-08 18:59

KLIP

> De eksempler er alle noget der vedrører alle beboere (i
> opgangen). Et internetabonnement er personligt.
>
> Mener du at foreningen skulle kunne vedtage at alle skulle
> abonnere på f.eks. Politiken?

Tjaee ... hvorfor egentlig ikke, hvis det indgår i foreningens
formålsparagraffer i vedtægterne?

Disse har man naturligvis læst inden underskrivning af lejekontrakten.

mvh
Bjørn J.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-02-08 19:09

Den 08-02-08 17.40 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> De eksempler er alle noget der vedrører alle beboere (i
> opgangen). Et internetabonnement er personligt.

Der er ikke tale om et internetabonnement, men om kabel-tv. Men selvom
internetabonnement traditionelt er mere personligt end kabel-tv, så kan
man sagtens være bundet af en fælles beslutning i boligforeningen.

> Mener du at foreningen skulle kunne vedtage at alle skulle
> abonnere på f.eks. Politiken?

Hvis du havde skrevet Polimiken, ville jeg gå helhjertet ind for det.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken tør, hvor selv Ekstra Bladet tier

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-02-08 21:13

Kim Ludvigsen skrev:

> Hvis du havde skrevet Polimiken, ville jeg gå helhjertet ind for det.

Jeg var lige ved.

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 08-02-08 17:34

Webpoint wrote:
> Jeg sidder med samme problemstilling her i vor boligselskab. Vi er tvunget
> til TDC yousee´s store tvpakke. Bliver trukket sammen med vor husleje, men
> det er ikke indholdt i huslejen.
[...]

I sådan en situation får man som regel en væsentlig rabat, i forhold til
almindelige kunder, fordi boligselskabet oprindeligt har forhandlet sig
frem til en god ordning.

Hvad betaler du pr måned for tvungen fuldpakke? Prøv at sammenholde det
med prisen på Yousees website...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-08 23:37

.. Vi er tvunget
> til TDC yousee´s store tvpakke. Bliver trukket sammen med vor husleje, men
> det er ikke indholdt i huslejen.

Hvis det er en lejebolig har vi samme forhold i vores boligforening. Det ser
jeg egentlig ikke som et problem, så længe man lejer sig ind. Det jeg ikke
forstår er når det drejer sig om privat ejet grund, at der så kan være
vedtægter der begrænser dit valg af leverandør.

Jeg kan forstå det i forhold til vand og varme, men tv ??

Mvh
Jan Rysz

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-08 23:34

> Hvilke vedtægter? Er det en privat aftale med antenneforeningen, eller er
> det en ejerforenings vedtægter?

Det er foreningens vedtægter. Det er en privat parcel mine forældre bor på,
og det er den forrige ejer af huset der har skrevet under på vedtægterne,
men jævnfør de lokale forhold, så er aftalen altså tilknyttet grunden og er
uopsigelig.

> Og hvis førstnævnte må der være en bindingsperiode, så hvad der står der
> helt præcist?

Den står netop ikke nævnt med begrænset bindingsperiode.

Mvh
Jan Rysz

Fra : BJ

Dato : 08-02-08 23:56

"Rysz (8900)" <janrysz(at)webspeed(dot)dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den står netop ikke nævnt med begrænset bindingsperiode.

Mon ikke der en tinglyst deklaration på området eller ejendommen?

Du kan sikkert slippe for at betale for radio/tv, men skal stadig betale til
selve fordelingsnettes vedligehold.

Sådan er det, der hvor jeg bor.

mvh
Bjørn J.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-02-08 11:34

Den 08-02-08 23.34 skrev Rysz (8900) følgende:

> [...]
> men jævnfør de lokale forhold, så er aftalen altså tilknyttet grunden og er

Jeg tvivler stærkt på, at den er uopsigelig i al evighed.

> Den står netop ikke nævnt med begrænset bindingsperiode.

Nej ikke i ejerforeningens vedtægter, men det må stå i aftalen mellem
ejerforeningen og antenneforeningen.

Det hjælper dig dog ikke meget. Jeg vil tro, at vedtægten blot klargør,
at man ikke enkeltvis kan melde sig ud. Men at foreningen godt kan
skifte leverandør. Hvis antenneforeningen har stået for anlæg af
kabelnettet, vil der typisk være en bindingsperiode på et antal år.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær ti-fingersystemet med det gratis program SES Type.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-02-08 18:54

"Rysz \(8900\)" <janrysz(at)webspeed(dot)dk> wrote in

> [...]
> kan opsige aftalen fra boligejerens side, og at man derfor skal betale
> til antenneforeningen, uagtet at man benytter sig af anden leverandør.

Det er sikkert fordi deres antenneforening har betalt 0kr for opbygning og
installation af hele antennenettet. Derfor har man så betalt
signalleverandøren for nettet via en kontrakt der er uopsigelig i et antal
år.

Fra : Carsten Matzon

Dato : 09-02-08 19:22

Rysz (8900) skrev:

> [...]
> aftalen fra boligejerens side, og at man derfor skal betale til
> antenneforeningen, uagtet at man benytter sig af anden leverandør.

Virker mystisk da jeg har opsagt min forbindelse i samme antenneforening
og der var ingen problemer.. (bor på Gyvelvej)

(www.gestensogn.dk) citat:

Spørgsmålet fra før vedr. om forpligtigelser af tilslutningen til Gesten
F/A blev igen taget op: Det er bestyrelsen holdning/praksis, at hvis et
medlem ønsker at stoppe, er der ingen hindring for dette; dog at
kontingentet ikke står til forhandling. D.v.s. evt. udmelding skal ske
før start på betalingsperioderne; hhv. 1/1 & 30/6 – se nærmere frister
www.gesten.dk.

Det blev lovet at undersøge nærmere ved kommunen om evt. servitutter
o.l. i fbm. antenne-/parabol-forhold i Gesten.

---

Carsten Matzon

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-08 15:47

> Virker mystisk da jeg har opsagt min forbindelse i samme antenneforening
> og der var ingen problemer.. (bor på Gyvelvej)
>
> (www.gestensogn.dk) citat:

Super info. Takker mange Den ryger lige videre.

Mvh
Jan Rysz