bil brændt
Fra : dw

Dato : 07-02-08 03:30

nysgerrig
Bil går i brand på offentlig parkeringsplads. Er uden plader så sikkert
heller ingen forsikring.
Bil ved siden af (nr 2.)bliver gevalidig påvirket af naboskabet....
Hvordan vil forsikringen tage sig af bil nr 2.?
hvis der er kasko betales skaden vel af denne, men hvad hvis der ikke er
kasko? betaler forsikringen så for skaden og gør krav gældende mod
ejeren af den brændende bil?
er det ejeren af nr 2. der hænger på regningen?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-02-08 06:18

On Thu, 07 Feb 2008 03:29:30 +0100, dw <dw@invalidespammerdyr.dk>
wrote:

>nysgerrig
>Bil går i brand på offentlig parkeringsplads. Er uden plader så sikkert
>heller ingen forsikring.
Køretøj uden nummerplader har intet at gøre på en offentlig
parkeringsplads.
Der kan dog godt være forsikring på køretøjet selv om det ikke er
indreg.

Hvis køretøjet på tidspunktet for branden har været på prøveplader er
der forsikring.
Man tage ofte prøveplader af køretøjet medens dette "overnatter", da
prøveplader er meget nemme at stjæle.

>Bil ved siden af (nr 2.)bliver gevalidig påvirket af naboskabet....
>Hvordan vil forsikringen tage sig af bil nr 2.?
Kaskoforsikring dækker hvis der er en sådan.

Er der ingen kasko må man have fat i politiet for at få fastlagt
brændens årsag og sikre en identitet på køretøjet og forhåbentlig en
identitet på ejeren. (Man kan jo håbe at ejeren har ansvarsforsikring
på køretøjet selvom han ikke er forpligtet til at ansvarsforsikre et
uindreg. køretøj)

Hvis der ikke er ansvarsforsikring må jo være de(n) der er årsag til
brænden der har erstatningspligt, hvis de(nne) har handlet
ansvarpådragende.

>hvis der er kasko betales skaden vel af denne,
Ja.

>men hvad hvis der ikke er kasko?
Ejeren af bil 2 har et problem.

>betaler forsikringen så for skaden og gør krav gældende mod ejeren af den brændende bil?
Hvis det er bilejer2s ansvarsforsikringsselskab (når har ikke har
kasko) der skulle gøre dette, er det forkert antaget.

>er det ejeren af nr 2. der hænger på regningen?
Der ender man desværre nemt.
Derfor skal man ikke accepterer at køretøjer står uindregestreret på
offentlige arealer, hvilket også er i strid med færdselsloven.

/Hans

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-02-08 22:18

> Derfor skal man ikke accepterer at køretøjer står uindregestreret på
> offentlige arealer, hvilket også er i strid med færdselsloven.

Det er ikke helt korrekt.
Et køretøj må henstå i 24 timer på offentlig vej, uden at være
indregistreret.

Michael Petersen
Residerende i Nyborg

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-02-08 05:58

On Thu, 7 Feb 2008 22:18:22 +0100, "Petersen_Michael"
<petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> wrote:

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Det er ikke helt korrekt.
>Et køretøj må henstå i 24 timer på offentlig vej, uden at være
>indregistreret.
Henviser du til praksis, eller har du en henvisning til lidt mere
håndfast dokumentation ?

/Hans

Fra : Petersen_Michael

Dato : 08-02-08 22:06

> Henviser du til praksis, eller har du en henvisning til lidt mere
> håndfast dokumentation ?

Det var hvad betjenten sagde da han bankede på og meddelte at han havde
skruet pladen af mit køretøj.
Jeg har googlet, men ikke fundet noget fornuftigt..
Så dog at man får år tilbage i en enkelt Sjællandsk kommune havde en 14
dages frist, men da den blev misbrugt, blev ordningen tilendebragt.
Michael Petersen
Residerende i Nyborg

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-02-08 09:08

"dw" <dw@invalidespammerdyr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kasko? betaler forsikringen så for skaden og gør krav gældende mod ejeren

Der er formodentlig ikke noget krav mod ejeren af bil 1. For at der er et
ansvar efter Færdselsloven skal branden 'hidrøre fra brændstofanlægget', og
det er nok tvivlsomt om det er sagen, når bilen ikke har kørt (den har jo
ingen plader).
Kun hvis det kan påvises at ejeren har påsat branden (eller på anden måde
handlet ansvarspådragende) kan der være et krav mod ham (men ikke efter
Færdselsloven

> er det ejeren af nr 2. der hænger på regningen?

Ja.

/Per

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 07-02-08 09:56

Den Thu, 07 Feb 2008 03:29:30 +0100 skrev dw:

> [...]
> brændende bil?
> er det ejeren af nr 2. der hænger på regningen?

Ja - og hest forvilder sig ind på lufthavn og er skyld i, at et ellers
velfungerende Dash-8 fly forulykker, og mange personer kommer til skade.

Er denne gruppe ikke ved at udvikle sig til en hvad-nu-hvis gruppe for
Spørge-Jørgen'er?

MVH.
Karl Erik.

Fra : snuden

Dato : 07-02-08 16:18

"Karl Erik Christensen" <none@none.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> velfungerende Dash-8 fly forulykker, og mange personer kommer til skade.
>
> Er denne gruppe ikke ved at udvikle sig til en hvad-nu-hvis gruppe for

Næ, det er jo oftest virkeligheden overgår fantasien, men jeg formoder du
arbejder på et kontor og ikke ved hvordan verden er skruet sammen

Snuden

Fra : Rea721

Dato : 07-02-08 20:38

"Karl Erik Christensen" <none@none.com> skrev i en
meddelelse

> Er denne gruppe ikke ved at udvikle sig til en
> hvad-nu-hvis gruppe for Spørge-Jørgen'er?

Jo da kan vi da håbe på. Sålænge spørgsmålet er juridisk-relevant er det
yderst velkomment.

Vi kan også håbe på at mavesure mennesker unlader at svare hvis spørgsmålet
ikke interresserer, eller er for
ikke-korrekt-juridisk-formuleret-med-manglende-forbehold-for-manglende-§§er.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min