Et objekts våbenfunktion
Fra : Peder

Dato : 06-02-08 17:05

Er der nogen regler for om man må gå med et objekt, som også
fungerer som våben udover sin primære funktion?

Eksempel kunne være en spids issyl eller en spids skruetrækker
eller kagerulle eller en gaffel eller en golfkølle, eller noget
andet, som ikke lige er et våben, men som til en hvis grad
fungerer som et våben, men som ikke er det.

Må man feks godt gå rundt med en kagerulle i tasken, eller må man
godt gå rundt med en spids jerngenstand, uden at det er ulovligt?

--
§ 266 b: Den der fremsætter udtalelse ved hvilken en gruppe af personer
trues,forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve,

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-02-08 17:46

Den Wed, 06 Feb 2008 16:04:34 +0100 skrev Peder:

> [...]
>
> Må man feks godt gå rundt med en kagerulle i tasken, eller må man godt
> gå rundt med en spids jerngenstand, uden at det er ulovligt?

Kan man blive sigtet for at have til agt at begå voldtægt fordi man har
en tissemand i bukserne?
ELLER: Prøv at kikke i våbenloven og diverse lokale politivedtægter.

MVH.
Karl Erik.

Fra : Søren

Dato : 06-02-08 18:41

"Karl Erik Christensen" <none@none.com> skrev i en meddelelse

> Kan man blive sigtet for at have til agt at begå voldtægt fordi man har
> en tissemand i bukserne?
Nej, det _skal_ være en 'dolk'!

Undskyld
Søren

Fra : Peder

Dato : 06-02-08 21:35

Karl Erik Christensen <none@none.com> wrote

>Kan man blive sigtet for at have til agt at begå voldtægt fordi man har
>en tissemand i bukserne?

Nej.

>ELLER: Prøv at kikke i våbenloven og diverse lokale politivedtægter.

Jeg kiggede på våbenloven på denne side
og der fandt jeg ikke noget, som siger, at et sådant objekt er
ulovligt at gå rundt med.

Fra : -= JF =-

Dato : 06-02-08 21:20

Peder skrev:

> Må man feks godt gå rundt med en kagerulle i tasken, eller må man
> godt gå rundt med en spids jerngenstand, uden at det er ulovligt?

Mon ikke der skal være en vis begrundet god grund til at gå med f.eks.
et, skal vi kalde det alternativt stikvåben?

--
Mvh. John

Fra : Peder

Dato : 06-02-08 22:22

-= JF =- <null@null.null> wrote

>Mon ikke der skal være en vis begrundet god grund til at gå med f.eks.
>et, skal vi kalde det alternativt stikvåben?

Det må du ikke spørge mig om, for jeg ved det ikke.

Fra : per christoffersen

Dato : 06-02-08 21:55

"Peder" <pela@durikke.INVALID> skrev i en meddelelse
> -= JF =- <null@null.null> wrote

> Det må du ikke spørge mig om, for jeg ved det ikke.

Man skal ikke altid stole på politiets udlægning af loven , men i
forbindelse med visitationszonerne har jeg hørt flere politifolk sige, at de
også vil betragte feks. lange skruetrækkere, som et stikvåben, hvis de
skønner at det er det værktøjet er beregnet på.

/Per

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-02-08 21:46

Den Wed, 06 Feb 2008 20:34:36 +0100 skrev Peder:

> Jeg kiggede på våbenloven på denne side
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=753 og der fandt jeg
> ikke noget, som siger, at et sådant objekt er ulovligt at gå rundt med.

Stod der noget om kageruller?

MVH.
Karl Erik.

Fra : Peder

Dato : 06-02-08 23:04

Karl Erik Christensen <none@none.com> wrote

>Stod der noget om kageruller?

Det gjorde der ikke.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-02-08 22:08

Den Wed, 06 Feb 2008 22:04:18 +0100 skrev Peder:

> Det gjorde der ikke.

Ja man ved snart ikke hvad man må have i lommerne.
Man bliver nok nødt til at bruge sin sunde fornuft, og så lade være med
at tage en 2 meter lang jernstang, der er spids i begge ender, med i byen
lørdag aften.

MVH.
Karl Erik.

Fra : Per

Dato : 06-02-08 22:10

Peder wrote:
> [...]
>
> Må man feks godt gå rundt med en kagerulle i tasken, eller må man
> godt gå rundt med en spids jerngenstand, uden at det er ulovligt?

Godt spørgsmål !

Der ikke er lige til at svare på - det kan fx. komme an på hvem du er og i
hvilken situation du befinder dig i.

Under rockerkrigen blev der konfiskeret store lygter som Maglite fra
rockere - og de blev sigtet og dømt for overtrædelse af våbenloven
(slagvåben) - så din fortid og hvem du i øvrigt er - kan afgøre om det
bliver betragtet som et våben.

En spids skruetrækker kan sagtens opfattes som et våben, hvis du bliver
"taget" med en sådan på fx. et diskotek, hvorimod er du på vej hjem fra
arbejde, så er det en anden sag.

Mange ting kan jo bruges som våben, men der skal nok være en begrunget
mistanke mod dig, før politiet skrider til konfiskation og bøde.

ER politiet i tvivl om en genstand ifm. omstændighederne, kan de jo bare
konfiskere, sigte og så prøve sagen i retten og se hvad de siger - det er
set før......

mvh. Per

Fra : Per Tolbøll

Dato : 07-02-08 17:51

> [...]
> rockere - og de blev sigtet og dømt for overtrædelse af våbenloven
> (slagvåben) - så din fortid og hvem du i øvrigt er - kan afgøre om det

Jeg mindes også, at en motorsav(!) blev konfiskeret fra samme - og med
samme begrundelse.

/Per

Fra : S. Hansen

Dato : 08-02-08 12:15

On Wed, 6 Feb 2008 16:04:34 +0100 (CET), Peder <pela@durikke.INVALID>
wrote:

> [...]
>
>Må man feks godt gå rundt med en kagerulle i tasken, eller må man
>godt gå rundt med en spids jerngenstand, uden at det er ulovligt?

Jeg læste på et tidspunkt, at hvis du går rundt med et
boldtræ/kagerulle osv, er dette ikke ulovligt, men i samme øjeblik du
bruger disse til at true/slå med vil du også blive sigtet for
overtrædelse af våbenloven.

Steen

Fra : Peder

Dato : 08-02-08 15:29

S. Hansen <skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> wrote

> [...]
>boldtræ/kagerulle osv, er dette ikke ulovligt, men i samme øjeblik du
>bruger disse til at true/slå med vil du også blive sigtet for

Det lyder rimeligt. Hvis man bruger kagerullen i nødværge, så
skal man formentligt ikke sigtes for noget, fordi det kan være en
reaktion i ophidselse.

Fra : Bjarne

Dato : 09-02-08 10:05

Peder skrev:

> Det lyder rimeligt. Hvis man bruger kagerullen i nødværge, så
> skal man formentligt ikke sigtes for noget, fordi det kan være en
> reaktion i ophidselse.

Det er ikke sådan nødværge fungerer.

Bjarne

Fra : Peder

Dato : 09-02-08 11:16

Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com> wrote

>Det er ikke sådan nødværge fungerer.

Så hvis jeg nu går en tur, og der så kommer en frådende vild
person og overfalder mig, vil jeg så blive straffet for ulovlig
våbenbesiddelse, hvis jeg trækker en kagerulle og slår ham i
hovedet.

Fra : Bjarne

Dato : 09-02-08 10:23

Peder skrev:
> [...]
> person og overfalder mig, vil jeg så blive straffet for ulovlig
> våbenbesiddelse, hvis jeg trækker en kagerulle og slår ham i

Måske, måske ikke. Politi og evt. dommer tager stilling til, om
magtanvendelsen var rimelig. Uanset om du var ophidset eller ej.
Der er ingen garanti. Dommere er subjektive mennesker.

Bjarne

Fra : Flappergast

Dato : 10-02-08 14:23