Bindende kontrakt eller gældende kontrakt?
Fra : s.sørensen

Dato : 06-02-08 07:21

Jeg prøver pt. at komme ud af en ansøgning til en messe. I
betingelserne står der citat "Ansøgningen er bindende og er at
betragte som en gældende kontrakt i det øjeblik optagelse på messen
bekræftes."

Der skal betales et mindre beløb når der gives svar tilbage i næste
måned, samt restbeløbet (et større beløb) senere på året, ca. 3 mdr.
før messen.

Nu er mit spørgsmål så om jeg ikke burde kunne trække min ansøgning
tilbage der endnu ikke er givet svar på?
- kontrakten er jo først "at betragte som en gældende kontrakt i det
øjeblik optagelse på messsen bekræftes", og det er ikke sket endnu

Hvor står jeg i denne sag?

ps: det skal siges at messen mener at jeg ikke kan trække ansøgning
tilbage.

Hilsen
Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-02-08 15:27

s.sørensen skrev:

> Jeg prøver pt. at komme ud af en ansøgning til en messe. I
> betingelserne står der citat "Ansøgningen er bindende [...]

Det er da rimeligt klart.

--
Bertel

Fra : ab

Dato : 06-02-08 19:44

> Det er da rimeligt klart.

Også hvis det stå på denne her måde

Ansøgningen er bindende og er at betragte som en gældende kontrakt, i det
øjeblik optagelse på messen
bekræftes.

/AB

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-02-08 03:49

ab> Også hvis det stå på denne her måde

ab> Ansøgningen er bindende og er at betragte som en gældende
ab> kontrakt, i det øjeblik optagelse på messen bekræftes.

Man kan sagtens argumentere for at den formulering er til kundens
fordel, fordi ansøgningen ikke er bindende før bekræftelsen - det står
der jo direkte - hvilket så er i strid med xxxfoo. Det burde helt
klart fremgå/stå, hvis ansøgningen var bindende allerede ved
afgivelsen - ellers bliver man jo "snydt".

Så det mener jeg er til kundens fordel. Jeg ville skrive skriftligt
til messen (og beholde en kopi til fremtidig dokumentation): "Jeg
trækker hermed min ansøgning om optagelse på messen
tilbage. Jvf. jeres egne betingelser, er der endnu ikke indgået en
gældende kontrakt før i har bekræftet optagelse. Da dette endnu ikke
er sket, anser jeg ikke længere mig for forpligtet af min
ansøgning. Mvh. (navn og firma)". Slut. Færdigt arbejde.

Så må messen bøvle med at bevise at de har en sag. De tvivler jeg på
at de gider - især hvis de har andre at vælge mellem.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : s.sørensen

Dato : 06-02-08 07:35

On 6 Feb., 15:27, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> Det er da rimeligt klart.
>
> --
> Bertelhttp://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO:http://fiduso.dk/

...godt svar Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-02-08 17:02

s.sørensen skrev:

> ...godt svar Bertel

Du er formodentlig ironisk, men der er jo ikke så meget andet i
det. En aftale behøver ikke være en kontrakt for at være
bindende. Jeg ved i øvrigt ikke om det gør nogen juridisk forskel
om man betegner en aftale som en kontrakt, men det er også
irrelevant.

--
Bertel

Fra : xxxfoo

Dato : 06-02-08 09:43

On 6 Feb., 15:21, "s.sørensen" <togalou...@gmail.com> wrote:

> Hvor står jeg i denne sag?

Dårligt.

Din ansøgning skal i juridiske termer betegnes som et tilbud, og et
tilbud er bindende i den forstand, at det ikke kan tilbagekaldes, når
det er kommet tilbudsmodtageren til kundskab, jf. aftalelovens § 7.

Med mindre, der i din ansøgning ikke er bestemmelse om tilbuddets
varighed, har tilbudsmodtageren rimelig betænkningstid, jf.
aftalelovens § 3.

Aftale er indgået når optagelsen er bekræftet, da dette må anses at
være accept af tilbud.

Der er ingen forskel mellem begreberne aftale og kontrakt.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-02-08 19:58

xxxfoo> On 6 Feb., 15:21, "s.sørensen" <togalou...@gmail.com> wrote:
> [...]

xxxfoo> Dårligt.

xxxfoo> Din ansøgning skal i juridiske termer betegnes som et
xxxfoo> tilbud, og et tilbud er bindende i den forstand, at det
xxxfoo> ikke kan tilbagekaldes, når det er kommet
xxxfoo> tilbudsmodtageren til kundskab, jf. aftalelovens § 7.

xxxfoo> Med mindre, der i din ansøgning ikke er bestemmelse om
xxxfoo> tilbuddets varighed, har tilbudsmodtageren rimelig
xxxfoo> betænkningstid, jf. aftalelovens § 3.

xxxfoo> Aftale er indgået når optagelsen er bekræftet, da dette må
xxxfoo> anses at være accept af tilbud.

xxxfoo> Der er ingen forskel mellem begreberne aftale og kontrakt.

Jeg er helt med på tankegangen fordi hvornår indgåes aftalen
egentligt? Men mener du alligevel ikke at der er et problem med denne
formulering (citat): "Ansøgningen er bindende og er at betragte som en
gældende kontrakt i det øjeblik optagelse på messen bekræftes." ?

Den formulering er meget gunstig for den ene part: Der burde vel
nærmere mere præcist stå noget ala: "Ansøgningen er bindende (kun for
"kunden", ikke for messen) og er (for kunden) at betragte som en
gældende kontrakt i det øjeblik den afsendes." <-> dette svarer som du
argumenterer for - til et tilbud der afgives og ikke et svar på et
tilbud, med mulighed for indenfor en periode at fortryde.

Årsagen til at det alligevel ikke står sådan, er jo at dem der
stå bag messen alligevel ikke vil forpligte sig 100% - ligesom de kan
risikere at mange accepterer tilbuddet samtidigt.

Alt andet lige: Jeg bryder mig ikke om det de skriver - jeg opfatter
det som vildledning, da man kan tro at man kan fortryde bare man
kommer før "bekræftelsen".

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : alexbo

Dato : 06-02-08 20:09

"s.sørensen" skrev

> [...]
>betingelserne står der citat "Ansøgningen er bindende og er at
>betragte som en gældende kontrakt i det øjeblik optagelse på messen

Der er to dele i din aftale, du har skrevet en bindende ansøgning, den
binder dig indtil det er afgjort om der er plads til dig.
Hvis de skriver at der er plads, er det en fast aftale mellem dig og messen,
så er den bindende for begge parter.

Feriefonden bruger en lignende formulering, man ansøger om et sommerhus, og
får man det er det en fast aftale.

Feriefonden region Midtjylland:
"Vær opmærksom på, at ansøgningen er bindende. Send derfor kun 1 ansøgning
og afvent at høre fra Feriefonden. Du vil modtage svar i løbet af få dage."

Her er det tydeligt at hvis man for en sikkerheds skyld søger 3 sommerhuse,
risikerer man at få 3 sommerhuse.

Jeg formoder det er en erhvevsmesse og du ikke er forbruger i lovens
forstand, ellers ville fjernsalgsloven måske
kunne hjælpe, der findes en afgørelse netop om binding.
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/oevrige-sager/ikke-bindende/

mvh
Alex Christensen

Fra : s.sørensen

Dato : 07-02-08 08:31

On 6 Feb., 20:09, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg formoder det er en erhvevsmesse og du ikke er forbruger i lovens
> forstand, ellers ville fjernsalgsloven måske

Tak for svarene, jeg blev lidt klogere på det.

Det skal lige siges at jeg er kommet ud af det på en god måde, og jeg
må tænke mig bedre om næste gang (man lver, man lærer).

Hilsen
Sørensen