opbevaring af benzin
Fra : el_serpiente

Dato : 06-02-08 03:13

Jeg er med i en forening hvor vi opbevarer benzin i dunke i et aflåst
skur. Det er en sejlklub hvor vi bruger benzinen til vores speedbåde.

Spørgsmålet er om der er gælder særlige regler på dette område? Hvor
meget må vi have på vores lager og skal skuret overholde nogle
sikkerhedsstandarder?

/Jacob

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-02-08 11:24

"el_serpiente" <jjensen@phys.au.dk> skrev i en meddelelse
> Spørgsmålet er om der er gælder særlige regler på dette område? Hvor
> meget må vi have på vores lager og skal skuret overholde nogle
> sikkerhedsstandarder?

Der gælder helt sikkert særlige regler. De udformes af Beredskabsstyrelsen,
og her er et link til en introduktion:
http://www.brs.dk/fagomraade/tilsyn/forbyg/brf_virk/vaesker.htm

Hvis ikke teksten hjælper jer konkret, akn I jo altid tage kontakt til enten
Beredskabsstyrelsen eller kommunens tekniske forvaltning. De burde begge
være i stand til at rådgive jer konkret.

/Per

Fra : el_serpiente

Dato : 06-02-08 03:56

On 6 Feb., 11:23, "Per Christoffersen" <p...@NIXcomonto.dk> wrote:

> [...]
> Beredskabsstyrelsen eller kommunens tekniske forvaltning. De burde begge
> være i stand til at rådgive jer konkret.

Vi jo ikke en virksomhed. Derudover opbevares der maks. 150 l benzin
og hvis der er en grænse må vi jo begrænse vores lager. Så kan ikke se
at linket er relevant. Det kunne være at jeg skal tage kontakt til
teknisk forvaltning (selvom de ikke altid kender reglerne).

/Jacob

PS. Misforstår jeg noget eller er der en lille fejl i teksten i linket
"Reglerne om placering, indretning og benyttelse af brandfarlige
virksomheder fastsættes"...brandfarlige virksomheder??

Fra : Henrik B.

Dato : 06-02-08 12:00

"el_serpiente" <jjensen@phys.au.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> at linket er relevant. Det kunne være at jeg skal tage kontakt til
> teknisk forvaltning (selvom de ikke altid kender reglerne).

Det er ikke teknisk forvaltning du skal tage fat i, men derimod den lokale
Brandchef.
Jeg mener at reglerne siger, at du maks. må opbevare 10 liter benzin.

--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.

Fra : Holst

Dato : 06-02-08 12:35

Henrik B. wrote:

> Jeg mener at reglerne siger, at du maks. må opbevare 10 liter benzin.

Man må transportere 10 liter benzin i en dunk. I private hjem må man
opbevare lidt mere. En hurtig søgning bringer mig til:

<http://www.aalborgkommune.dk/Borgerportal/Serviceomraader/Brand+og+beredskab/Brandgode+raad/Opbevaring+af+benzin.htm>

hvor der nederst kan læses:

"Du må maksimalt transportere 10 liter benzin i godkendte reservedunke i
din bil. I private hjem må du maksimalt opbevare 25 liter benzin eller
6.000 liter dieselolie og det skal naturligvis være i godkendt emballage
eller tank."

Jeg ville kontakte den lokale brandchef.

Fra : Henrik B.

Dato : 06-02-08 12:47

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> eller tank."
>
> Jeg ville kontakte den lokale brandchef.

Det er sådan det er.
Og da slet ikke 150 liter.

Fra : N/A

Dato : 06-02-08 13:42

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-02-08 13:10

> [...]

> at linket er relevant. Det kunne være at jeg skal tage kontakt til
> teknisk forvaltning (selvom de ikke altid kender reglerne).

Reglerne er ikke kun gældende for virksomheder fsva. oplag af brandfarlige
væsker:
' Hvad er omfattet af reglerne
De tekniske forskrifter er gældende for:

a.. Produktion, aftapning og anden erhvervsmæssig anvendelse
b.. Oplagring af brandfarlige væsker i emballage og tanke. '
De to punkter er gældende hver for sig.

/Per

Fra : N/A

Dato : 06-02-08 13:42

Fra : N/A

Dato : 09-02-08 10:17

Fra : el_serpiente

Dato : 06-02-08 04:55

On 6 Feb., 12:47, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
> "Holst" <newsno...@shelter.dk> skrev i meddelelsennews:47a99b45$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> <http://www.aalborgkommune.dk/Borgerportal/Serviceomraader/Brand+og+be...>

> Det er sådan det er.
> Og da slet ikke 150 liter.
>
> --
> To crash with a Volvo is extremely safe.
> If you're sitting in a Saab.

Nu er det jo ikke et privat hjem men et skur ved en lystbådshavn. Vi
skal kunne opbevare min. 100 liter. Transporten er ikke et problem da
vi kun opbevarer det. Spørgsmålet var om hvilket krav vi skal opfylde
for at gøre det lovligt?

/Jacob

PS: jeg opbevarer da ofte mere end 25 liter der hjemme, da jeg har en
40l tank i bilen.

Fra : Henrik B.

Dato : 06-02-08 13:32

> [...]
> skal kunne opbevare min. 100 liter. Transporten er ikke et problem da
> vi kun opbevarer det. Spørgsmålet var om hvilket krav vi skal opfylde

Jeg tror ikke det kan lade sig gøre lovligt, med mindre man har en
underjordisk tank.

> PS: jeg opbevarer da ofte mere end 25 liter der hjemme, da jeg har en
> 40l tank i bilen.

Det har intet med det at gøre. Det har noget med at gøre, at brandvæsenet
skal vide hvad de har med at gøre, når de kommer ud til en brand. I en bil
forventer man at finde brændstof. Det gør man ikke i et skur på havnen.

Fra : Holst

Dato : 06-02-08 13:42

el_serpiente wrote:

> PS: jeg opbevarer da ofte mere end 25 liter der hjemme, da jeg har en
> 40l tank i bilen.

Ja, men de 25 liter er vist ekskl. bilernes tanke.

Jeg vil tro, at du på din matrikel på opbevare den mængde benzin, der
kan være i dine køretøjers tanke; op til 10 liter benzin i en dunk i
bagagerummet på hvert af dine køretøjer; samt op til 25 liter i dunk i
redskabsskuret eller hvor du nu har lyst til at opbevare det (ved siden
af pejsen er dog uhensigtsmæssigt).

Det er jo et spørgsmål om at formindske faren ved brand.

Fra : N/A

Dato : 06-02-08 13:42

Fra : el_serpiente

Dato : 06-02-08 08:52

On 6 Feb., 13:09, "Per Christoffersen" <p...@NIXcomonto.dk> wrote:

> [...]
>
> a.. Produktion, aftapning og anden erhvervsmæssig anvendelse
> b.. Oplagring af brandfarlige væsker i emballage og tanke. '

Ok, jeg har nu læst lidt nærmere på det, benzin må være klasse I og
det betyder at oplagsenheder er 1 liter.

Skemaet siger vel så at der ikke kræves godkendelse hvis vi opbevarer
under 800 l efter forskrifterne. Jeg har dog lidt svært ved at finde
ud af hvad forskrifterne siger...så vidt jeg kan se er det "Tekniske
forskrifter for brandfarlige væsker" jeg skal have fat i.

Fra : per christoffersen

Dato : 06-02-08 21:04

> [...]

> ud af hvad forskrifterne siger...så vidt jeg kan se er det "Tekniske
> forskrifter for brandfarlige væsker" jeg skal have fat i.

Sådan læser jeg det også umiddelbart, men jeg er ikke ekspert på de
forskrifter*.
Jeg tror du skal ringe til beredskabsstyrelsen og få deres udlægning af
teksten.

* Jeg har lige skimmet det lidt, og det ser ud som om, I skal have en tank
af en eller anden art til det.

/Per

Fra : Bjarne

Dato : 09-02-08 10:17

el_serpiente skrev:

> [...]
> ud af hvad forskrifterne siger...så vidt jeg kan se er det "Tekniske
> forskrifter for brandfarlige væsker" jeg skal have fat i.

Eller opbevaring af farligt gods.
Det skulle undre mig meget, hvis en evt. tilladelse ikke indeholdt et
krav om tydelig mærkning af skuret med en faretavle om brandbare væsker.

Hvis der opstår en alm. brand, kan den manglende afmærkning være
livsfarlig for brandfolk og andre.

Bjarne

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-02-08 09:54

Bjarne wrote:

> Hvis der opstår en alm. brand, kan den manglende afmærkning være
> livsfarlig for brandfolk og andre.

For ikke at tale om hvis der opstår en kgl. brand!

Spøg til side - man skal sgu' overholde reglerne - og mærke af så en
evt. redning kan foregå på en forsvarlig måde.

--
vh
Torben

Fra : charlotte

Dato : 06-02-08 23:27

Hej

Jeg vil forslå jer at prøve at kontakte Dansk brandteknisk institut.
De sidder med en stor del af specialet i denne sammenhæng. Derudover
ved jeg at man operere med noget man kalder brandceller og i hver
celler må man opbevare X brandenheder. Jeg har ingen anelse om hvordan
det ser ud samlet. Jeg har kun snuset til emnet meget kortvarigt

charlotte