En befragters ret til af kræve et skib off~
Fra : Carina &Tonny

Dato : 05-02-08 14:22

I forbindelse med en opgave i søret på skibsfører niveau, ville jeg høre om
der herinde var nogen der kendte til og kunne henvisse mig til tidligere
domme hvor en befragter ikke har fået medhold i at erklærer et skib off-hire
fra dets kontrakt.

Med venlig hilsen
Tonny Hansen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 05-02-08 20:39

Carina> I forbindelse med en opgave i søret på skibsfører niveau,
Carina> ville jeg høre om der herinde var nogen der kendte til og
Carina> kunne henvisse mig til tidligere domme hvor en befragter
Carina> ikke har fået medhold i at erklærer et skib off-hire fra
Carina> dets kontrakt.

Du er måske ikke klar over det, men hvis du kender loven og
paragraffen kan du gå på biblioteket og søge i alle de domme du gider.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : peter_studjur@yahoo.~

Dato : 05-02-08 13:27

On 5 Feb., 13:21, "Carina &Tonny" <cariton(fjerndette)@webspeed.dk>
wrote:
> [...]
> domme hvor en befragter ikke har fået medhold i at erklærer et skib off-hire

Nordiske Domme i Sjøfartsanliggender (ND) 1993.105 SøHa TORA:
Befragteren beordrede tankregøring under rejsen; ekstra rengøring
krævet ved ankomsten til lastehavnen og befragteren hævdede, at skibet
var off-hire for denne sidste rengøringsperiode. Da bortfragteren
havde udført det arbejde, som befragteren havde beordret, var der ikke
grundlag for off-hire kravet.

kilde: "Introduktion til Søretten" af Falkanger m.fl. p. 432

Fra : Carina &Tonny

Dato : 06-02-08 10:58

wrote:
[...]

Mange tak for hjælpen. Også til dig Martin Jørgensen, jeg viste ikke at man
kunne søge på bibilioteket.

Med ven lig hilsen
Tonny Hansen