Forsvunden mand dukker op - hvad med livsf~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-02-08 21:51

Hej alle

På baggrund af en australsk affære har jeg et spørgsmål om hvad
der ville ske efter dansk ret.

En mand forsvinder.
Konen melder ham savnet, og han erklæres død efter en årrække.
Konen får udbetalt en livsforsikring på 4 millioner.
Et år derefter dukker manden op igen.

Skal konen tilbagebetale forsikringssummen? Kan hun nøjes med det
tilbageværende beløb hvis hun har brugt af dem, eller skylder hun
resten?

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 04-02-08 22:24

"Bertel Lund Hansen" skrev

> [...]
>
> Skal konen tilbagebetale forsikringssummen? Kan hun nøjes med det
> tilbageværende beløb hvis hun har brugt af dem, eller skylder hun

Der findes en borteblevnelov, den sætter en 10 års frist fra
dødsformodningdagen, efter den kan hverken den tilbagekomne "døde" eller
forsikring stille krav.

Angående tilbagebetaling er der også regler.

§ 20. Forsikringssum, der er udbetalt på grundlag af dødsformodningsdom, kan
forsikringsselskabet inden udløbet af den i § 17 fastsatte frist kræve
tilbage. Kravet kan dog nedsættes i det omfang, summen med rimelighed er
anvendt til forsørgelse. § 18, stk. 1, 3 og 4, finder tilsvarende
anvendelse.

Hvis linket ikke virker er det Lovbekendtgørelse LBK nr. 766 år 2005

Hvis der er tale om svindel er der måske mulighed for at en domstol kan
tilsidesætte borteblevneloven.

mvh
Alex Christensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-02-08 13:09

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hej alle
>
> På baggrund af en australsk affære har jeg et spørgsmål om hvad
> der ville ske efter dansk ret.

Hvis du kan bruge det til noget, så har jeg engang arbejdet i et
Livsforsikringsselskab.

> En mand forsvinder.
> Konen melder ham savnet,

Det er sket, at manden (eks. skipper på westerhawet) er 'forsvundet'.

> og han erklæres død efter en årrække.

Dengang lavede man(Konen) en dødsformodningserklæring ca. et par dage efter
det tidspunkt man forventede den savnede tilbage.

> Konen får udbetalt en livsforsikring på 4 millioner.

En dødsformodningserklæring trådte i kraft efter 1 år (hvis den savnede ikke
dukkede op) - altså efter et år er den savnede = død.
Så en livsforsikringspræmie kunne tidligst udbetales 1 år efter datoen for
dødsformodningserklæringen.

> Et år derefter dukker manden op igen.

Det kender jeg så ikke noget til. I de tilfælde jeg har været med til,
dukkede den savnede aldrig op igen.

Stig Johansen