Fogedretten pålæg til internetudbyder o
Fra : Bruno

Dato : 04-02-08 20:34

Jeg er noget forundret efter at havde læst dagens aviser og rapporterne
om, at Fogedretten på vegne af IFPI/FDV har krævet en internetudbyder
(DMT2) lukke for at dens brugere kan tilgå hjemmesiden
www.thepiratebay.com (Herefter TPB). Påstanden synes at være at TPB
krænker loven om ophavsret, men mig bekendt er det en søgemaskine (som
indeholder links til meget materiale der ikke må kopieres, men også
ganske meget der gerne må).

Der er flere elementer som undrer mig:

- På hvilket grundlag vurdere Fogedretten TPB's lovlighed - eller er
TPB's lovlighed slet ikke relevant?

- Hvis TPB er ulovlig at tilgå hvorfor så kun påbud overfor en
internetudbyder?

- TPB linker til ulovligt og lovligt materiale og det sammen kan siges
om bl.a. Google, Yahoo, Jubii m.fl. så hvad med dem?

- Bl.a. YouTube hoster ulovligt materiale - hvad med dem?

- Hvorfor er IFPI/FDV gået efter en lille internetudbyder - er det fordi
de er bange for at f.eks. TDC ville forsvare sig og ikke bare bøje sig?

Vigtigst af alt så er jeg bekymret for om vi snart får Kinesiske
tilstande. Fogedretten bestemmer hvad vi må tilgå på nettet og hvad
bliver så det næste? Bøger der beskriver ulovligheder, rejser til lande
hvis love ikke matcher de danske...?

Mvh
Bruno

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-02-08 22:13

Bruno wrote:

> - Hvorfor er IFPI/FDV gået efter en lille internetudbyder - er det fordi
> de er bange for at f.eks. TDC ville forsvare sig og ikke bare bøje sig?

IFPI havde held med Tele2 sidste gang (allofmp3). SÃ¥ er det vel naturligt
at kaste sig over dem igen...

--
Jesper Lund

Fra : Henrik B.

Dato : 05-02-08 09:48

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i meddelelsen

> - Hvis TPB er ulovlig at tilgå hvorfor så kun påbud overfor en
> internetudbyder?

Fordi de store som regel følger efter, og retter sig efter dommen - sidst
set med TDC i AllOfMP3-sagen.

> - Hvorfor er IFPI/FDV gået efter en lille internetudbyder - er det fordi
> de er bange for at f.eks. TDC ville forsvare sig og ikke bare bøje sig?

Se ovenfor. Det virkede sidste gang, så virker det nok igen....synes tanken
at være.

--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.

Fra : Jakob

Dato : 05-02-08 10:29

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse
> [...]
> så det næste? Bøger der beskriver ulovligheder, rejser til lande hvis love

Jeg har meget svært ved at se at de skulle kunne få lukket for adgangen til
TPB. Det er et alt for tyndt grundlag.
Der er enorm forskel på TPB, og lignende sider, og til Allofmp3.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 05-02-08 15:51

On Tue, 5 Feb 2008 10:28:34 +0100, "Jakob"
<Jake@airsoftzone(fjern).dk> wrote:

>Jeg har meget svært ved at se at de skulle kunne få lukket for adgangen til
>TPB. Det er et alt for tyndt grundlag.
>Der er enorm forskel på TPB, og lignende sider, og til Allofmp3.

Der er lukket herfra siden i morges (det virkede i aftes) - ikke at
det gør mig så meget rent praktisk, jeg bruger ikke TPB, men rent
principielt finder jeg det problematisk. Og jeg forstår heller ikke
helt at den holder juridisk (så kom vi on topic).

Jeg er på Dansk Bredbånd via Dong Energy Fiber, de bruger tydeligvis
Tele2 som leverandør, for TPB giver nedenstående "hilsen".

Ved Københavns fogedrets kendelse af 25. oktober 2006(allofmp3.com),
15. august 2007(mp3sparks.com) og 4. Februar 2008(thepiratebay.org) er
Tele2 A/S blevet pålagt at hindre vore kunders adgang til
www.allofmp3.com, www.mp3sparks.com og www.thepiratebay.org, som efter
IFPI's opfattelse formidler ulovligt kopieret musik.

Fogedrets kendelsen i hvert forbud kan i sin helhed hentes her:

Fogedrets kendelse AllofMP3

Fogedrets kendelse MP3Sparks

Det forventes, at alle internetudbydere vil følge Tele2.

Tele2 A/S har ikke foretaget nogen registrering af din adgang til
denne side.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-02-08 16:24

Nicolai Lang skrev:

> Der er lukket herfra siden i morges (det virkede i aftes) -

Det virker fint for mig på Stofanet lige nu.

Prøv med IP-nummer: 83.140.176.146

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-02-08 20:35

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det virker fint for mig på Stofanet lige nu.
>
> Prøv med IP-nummer: 83.140.176.146

Ja, det tyder på, at de (udbyderne) redirigerer DNS'en.
Jeg er ikke selv interesseret i siderne, men generelt kan man finde IP
adresser osv eksempelvis her:
<http://www.dnsstuff.com/tools/dnsreport.ch?domain=www.thepiratebay.org>

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-02-08 20:57

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev:

> Ja, det tyder på, at de (udbyderne) redirigerer DNS'en.

Ja, og det samme gjorde de med AllOfMP3. Totalt latterligt -
eller også er det smart fordi dem der vil have forbudet, er
tilfredse, og det er dem der vil bruge sitet, også.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-02-08 21:16

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja, og det samme gjorde de med AllOfMP3. Totalt latterligt - eller også
> er det smart fordi dem der vil have forbudet, er tilfredse, og det er
> dem der vil bruge sitet, også.

Mon ikke APG selv vil overtræde forbuddet og omgå blokeringen, når de
trænger til at sagsøge et par teenagere eller bedstemødre for fildeling
via BitTorrent?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-02-08 00:25

Kim Ludvigsen wrote:

> Der er da ikke nedlagt forbud mod APG og heller ikke mod at omgå
> blokeringen. SÃ¥ APG kan med god samvittighed lede efter fildelere.

Ja, APG ved man altid hvor man har. Men nu du nævner "god samvittighed",
er det meget interessant hvordan JP/Politikens Hus med god samvittighed
kan deltage som sagsøger (rekvirent) i denne sag *samtidig* med at de
selv linker massivt til YouTube videoer, som utvivlsomt er uploaded uden
tilladelse fra rettighedshaverne.

--
Jesper Lund