Mobiltelefoni på færge
Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 04-02-08 09:46

Jeg har lige haft en hæftig snak med mit teleselskab ang. en regning på
telefoni fra Stena Lines Fr.Havn- Oslo færge.

Det hele går ud på, at jeg har modtaget 7 stk. opkald af 2 sek varighed
hver. Disse takseres til 38,30kr pr. opkald.
Opkaldene er sket med få sekunders mellemrum.
Telefonen har ikke været under netværksdækning, da der ikke var dækning i
kahytten, hvorfor den er gået direkte på telefonsvare.

Selskabet siger så, at jeg betaler roaming takst for sidst kendte netværk
som jeg har været på. Mit selskab kan ikke oplyse hvem der har ringet, eller
hvilket net jeg har været på. Jeg blev opfordret til selv at spørge i min
omgangskreds.
Jeg fik dog et link til en prisliste :
http://www.sonofon.dk/legacy/Udlandstelefoni/privat/countries/Skibe.html

Jeg finder ingen priser der kommer op i det leje for 2 sekunder. Desuden er
det for mig lidt uklart om man betaler for pr. påbegyndt minut eller pr.
sekund? Der står jo bare at priserne er opgivet pr. minut?

Kan nogen hjælpe?

Thomas

Fra : Jubii

Dato : 04-02-08 10:36

Thomas Buus Andersen wrote:
> Jeg har lige haft en hæftig snak med mit teleselskab ang. en regning på
> telefoni fra Stena Lines Fr.Havn- Oslo færge

> Kan nogen hjælpe?

Sikkert ikke, da der nok ikke er nogen decideret lov der dækker din aftale
med teleselskabet. For at hjælpe med det skal man have hele teksten, også
det der står med småt, af aftalen.
Måske kunne du spørge i mobilgruppen om nogen har erfaringer med takster
m.m.

Fra : snuden

Dato : 05-02-08 01:38

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Ja. Fremover skal du undgå viderestilling til telefonsvareren når du
forlader Danmark. Det er det enkleste. Du har ikke noget at komme efter. Mit
bedste råd er: Annuller alle viderestillinger permanent, så er du ude over
det.

Snuden

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 06-02-08 11:36

snuden wrote:

> [...]
> forlader Danmark. Det er det enkleste. Du har ikke noget at komme
> efter. Mit bedste råd er: Annuller alle viderestillinger permanent,

Tværtimod. Man skal viderestille *alle* opkald til telefonsvareren. Når man
gør det, går samtlige opkald direkte til telefonsvareren uden at det bliver
forsøgt at finde telefonen et eller andet sted i udlandet først - og så får
man selvfølgelig en SMS, som man plejer. Herefter kan man så selv vælge om
man vil bruge penge på at ringe tilbage eller ej.

Ebbe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-02-08 13:01

Ebbe Kristensen skrev:

> Tværtimod. Man skal viderestille *alle* opkald til telefonsvareren.

Herhjemme har jeg slået viderestilling totalt fra på begge mine
mobiler. Det betyder at jeg får en sms hvis folk ikke kan komme i
kontakt med mig. Samtidig har jeg sat roaming på manuel.

Jeg hader at ringe til en langsommelig telefonsvarer, og jeg
hader at både jeg og opringeren skal bruge penge på det.

Men jeg ved ikke om sådan en sms kommer til at koste noget i
udlandet. Den er gratis i DK.

--
Bertel

Fra : dotman

Dato : 05-02-08 08:55

"Thomas Buus Andersen" <andersen@thomasbuus.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> er det for mig lidt uklart om man betaler for pr. påbegyndt minut eller
> pr. sekund? Der står jo bare at priserne er opgivet pr. minut?

Du betaler pr. sekund.
Når man rejser ud af landet og tager sin telefon med, så skal man slå sin
telefonsvare fra, fordi når nogen ringer til dig, så betaler du hvad det
koster at ringe fra Danmark, tager du ikke telefonen og har telefonsvare på,
så bliver opkaldet omstillet igen til Danmark, altså du betaler igen
opkaldet fra det sted du er i verden og tilbage til Danmark, plus den tid
dem der ringer til dig, bruger på at indtale en besked på din telefonsvare.

De 2 sekunder må være den tid det har taget at omstille dit opkald til
telefonsvaren, så er der den tid de bruger på at indtale en besked plus
opkalds afgift gange med to.

Husk at slå din telefonsvare fra, næste gang.

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 05-02-08 19:30

"dotman" <no@mail.thanks> skrev i en meddelelse

> [...]
> opkalds afgift gange med to.
>
> Husk at slå din telefonsvare fra, næste gang.

Men humlen i hele mit problem er, at der ikke var nogen netværksdækning på
telefonen i tidsrummet, hvorfor der rent faktisk ikke har været opkald
direkte på min telefon.

Thomas

Fra : Michael Haase

Dato : 05-02-08 19:50

Thomas Buus Andersen skrev dette den 05-02-2008 19:29:

> Men humlen i hele mit problem er, at der ikke var nogen netværksdækning på
> telefonen i tidsrummet, hvorfor der rent faktisk ikke har været opkald
> direkte på min telefon.

Problemet er at du på et tidspunkt muligvis har haft telefonen tændt,
hvor den fik fat på et netværk, hvorefter dækningen så forsvandt; men
der var den allerede registreret på det fremmede net. Og det er ikke
lang tid det behøver at dreje sig om.

--
Michael Haase

Fra : dotman

Dato : 06-02-08 10:06

> Men humlen i hele mit problem er, at der ikke var nogen netværksdækning på
> telefonen i tidsrummet, hvorfor der rent faktisk ikke har været opkald
> direkte på min telefon.

Hvis der ikke er netværksdækning, hvorfor har du så haft din telefon tændt?

På et eller andet tidspunkt har der været netværksdækning under din tur og
det er det sted du sidst har haft netværksdækning alle dine opkald går til,
så hvis du rejser til New York snakker i din telefon der, slukker den og
rejser tilbage til Danmark og lader din telefon forsat være slukket, så
bliver ALLE dine opkald forsat stillet videre til New York, selv om du nu er
i Danmark og har været hjemme i en uge, det holder først op når du igen
tænder din telefon og den bliver registeret på et hjemme netværk.

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-02-08 20:20

Thomas Buus Andersen skrev den 04-02-2008 09:45:
> [...]
> det for mig lidt uklart om man betaler for pr. påbegyndt minut eller pr.
> sekund? Der står jo bare at priserne er opgivet pr. minut?

Mon der på færgen var "mobildækning" via satellit? I så fald ligner
det meget vel de "minuttakster" som du taler om.

Og den skribent som skrev noget iretning af at du bliver faktureret pr.
sekund. Hmmmm,det kommer vist an på din aftale med teleselskabet om
du bliver sekund-faktureret eller pr. påbegyndt minut.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : dotman

Dato : 06-02-08 10:08

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Og den skribent som skrev noget iretning af at du bliver faktureret pr.
> sekund. Hmmmm,det kommer vist an på din aftale med teleselskabet om du
> bliver sekund-faktureret eller pr. påbegyndt minut.

Han har Sonofon, så er det pr. sekund, med mindre den udlandske udbyder han
er kommet på netværks hos, køre med. pr. påbegyndt minut.

Fra : Henrik Madsen

Dato : 19-02-08 10:36

On Mon, 4 Feb 2008 09:45:59 +0100, "Thomas Buus Andersen"
<andersen@thomasbuus.dk> wrote:

>Jeg har lige haft en hæftig snak med mit teleselskab ang. en regning på
>telefoni fra Stena Lines Fr.Havn- Oslo færge.

Det du har været udsat for er at Stena Line har et satellit baseret
system som de tjener kassen på.

Jeg har selv sejlet med Stena og når du kommer udenfor alm dækning går
du over på en udbyder der hedder mcp, det er som sagt et satelit
baseret system som gør at du stadigvæk har dækning men det betyder
også at du skal betale astronomiske summer for samtale via satelit..

Det er så i og for sig hvad det er men INTET sted oplyser Stena på
deres færge hvad det koster at modtage og foretage opkald og at du
skal slukke din telefon hvis du vil undgå det.

Derudover har det været mig umuligt at finde taksterne for disse
opkald på deres hjemmeside og i deres reception ombord vidste de
heller intet om priserne.

Alt i alt syntes jeg at det er utroligt dårligt at man ikke får det
mindste oplysning om priserne.

De kunne i det mindste sende en sms til en når man blev logget på
deres netværk ligesom så mange andre udenlandske operatører gør det.

Alt i alt lugter det af pengemaskine ...

Dermed ikke sagt at det ikke er en fin service for de folk som gerne
vil bruge og betale for det men der er alt for mange der bliver
bondefanget fordi de glemmer at slukke deres mobil når de stiger
ombord.

Henrik Madsen

Fra : Holst

Dato : 19-02-08 10:51

Henrik Madsen wrote:

> [...]
>
> Derudover har det været mig umuligt at finde taksterne for disse
> opkald på deres hjemmeside og i deres reception ombord vidste de

Det må jo være din udbyder (TDC eller hvem du nu har), som har en
roaming-aftale med MCP.

> Alt i alt syntes jeg at det er utroligt dårligt at man ikke får det
> mindste oplysning om priserne.

Du får jo som sådan heller ikke oplysning om priserne, hvis du tager til
Norge og taler i mobiltelefon derfra. Så på det punkt er det vel ikke
anderledes så mange andre roaming-aftaler, som din udbyder har.

Efter en tur fra Hanstholm til Kristiansand opdagede jeg jo også, at jeg
med MCP havde dækning hele vejen derop. Hjemme forsøgte jeg også at
finde priser for det på TDC's hjemmeside, men det lykkedes ikke. Okay,
jeg brugte heller ikke meget tid på det.

Okay, jeg havde mere succes denne gang. Søgte efter roamingpriser for
Norge, og så dukkede MCP op:

<http://mobil.tdc.dk/output_privat_og_prepaid/postpaid_roaming/operator/901-12.htm>