Garanti på garantirep.?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 03-02-08 12:22

Vi har haft en tilbagevendende fejl på vores bil, som hver gang er udbedret
på garantien - nu er garantien så udløbet og meldingen fra det aut. værksted
var at "der ikke er garanti på garanti", så skulle fejlen opstå igen, er den
ikke dækket af garanti. Jeg mener at der altid skal være en ny
garantiperiode på en rep. og de dele som er forbundet hermed. Er det mig
eller værkstedet der er forkert på den?

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
Mangler du inspiration til en fed gave?

Fra : HKJ

Dato : 03-02-08 12:29

http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/brugtebiler/hurtig/efter-to-aar/

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 03-02-08 17:50

"HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev i meddelelsen

> http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/brugtebiler/hurtig/efter-to-aar/

Takker - jeg blev lidt klogere, og har så fået et spørgsmål mere:

Der står i linket at man kan reklamere op til 5 år efter - betyder det, at
mekanikeren skal lave det uden beregning inden for 5 år? Som jeg læser det,
så er der garanti på garanti (er det korrekt? der står bare i linket at man
kan reklamere, men ikke om mekanikeren skal udbedre det uden beregning). Og
hvis den reperation han laver ikke er god nok, så kan jeg reklamere over den
i op til 5 år - det med de 5 år lyder lidt vildt i mine ører.

Fra : Kasper

Dato : 03-02-08 19:01

".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> wrote in message
> [...]
> reklamere over den i op til 5 år - det med de 5 år lyder lidt vildt i mine

Ved rekalmation har du bevis byrden for at bevise det er en fejl der kommer
fra mekanikkeren, ved garenti har mekanikeren bevis byrden og skal derfor
bevise det er dig der har ødelagt det, hvis han ikke vil lave det

Kasper

Fra : Barney Gumble

Dato : 03-02-08 19:16

Kasper skrev:

> Ved rekalmation har du bevis byrden for at bevise det er en fejl der kommer
> fra mekanikkeren, ved garenti har mekanikeren bevis byrden og skal derfor
> bevise det er dig der har ødelagt det, hvis han ikke vil lave det

Har du evt. noget dokumentation der underbygger ovenstående?

Reklamationsreglerne er beskrevet i loven, og de foreskriver, jf.
formodningsreglen, at bevisbyrden ligger hos sælgeren de første 6
måneder og hos køberen de sidste 18 måneder.

Hvad angår en "garanti" er man nødt til at kigge i de specifikke
betingelser for denne garanti. Det er næppe muligt at sige noget
generelt om en garanti udover at den skal stille køberen _bedre_ end
loven i forvejen gør.

BG

Fra : Barney Gumble

Dato : 03-02-08 19:21

..°o.O Thomas O.o°. skrev:

> [...]
> uden beregning). Og hvis den reperation han laver ikke er god nok, så
> kan jeg reklamere over den i op til 5 år - det med de 5 år lyder lidt

Du kan læse lidt om de "5 år" som pr. 1. januar 2008 er blevet til 3 år her:

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/17/

Husk at der er forskel på en garanti og den lovbestemte reklamationsret.
Hvad der gælder for en evt. garanti kan du kun læse i betingelserne for
denne, hvorimod reglerne for reklamationsretten er bestemt ved lov.

BG

Fra : Barney Gumble

Dato : 03-02-08 19:28

Barney Gumble skrev:

> Du kan læse lidt om de "5 år" som pr. 1. januar 2008 er blevet til 3 år
> her:
>
> http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/17/

Hmmm, måske jeg i det mindste skulle læse bare overskriften fra et link
jeg henviser til. Men hvorom alting er, så er der trådt en ny
forældelseslov i kraft, som altså nu "kun" giver ret til at reklamere
over reparationer i 3 år efter udført reparation.

I dit tilfælde vil det være mekanikeren der skal stå for udgifterne ved
en evt. berettiget reklamation over en reparation efter forældelsesloven.

BG

Fra : Christian Madsen

Dato : 03-02-08 21:11

Barney Gumble skrev den 03-02-2008:

> [...]
>
> I dit tilfælde vil det være mekanikeren der skal stå for udgifterne ved en
> evt. berettiget reklamation over en reparation efter forældelsesloven.

Vær dog opmærksom på den absolutte frist på 10 år ved de såkaldte
skjulte mangler samt de almindelige regler om passivitet. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen