Læsehjælp i danske kirkebøger
Fra : ahnenbuch.de

Dato : 28-02-08 01:37

Hej kolleger!
På grund af mit dårlige dansk og præstens skrift er jeg med nogen
dokumenter i tvivl eller kan delvis slet ikke læse dem.
Det være fantastisk hvis der findes en som gider at tyde disse
indførelser.
Jeg søger nemlig henvisninger til oprindelsen af familien AMELON,
AMELONG o.s.v.

Der findes links til dokumenter på min hjemmeside:

http://www.ahnenbuch.de/gen-help.htm

(men jeg vil også gern sende det via email, hvis i kan ikke åben den)

Tusind tak i forvejen
Marco Petersen
www.ahnenbuch.de

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-02-08 11:20

"ahnenbuch.de" <petersen@ahnenbuch.de> skrev Thu, 28 Feb 2008 00:36:45
-0800 (PST)

> [...]
>dokumenter i tvivl eller kan delvis slet ikke læse dem.
>Det være fantastisk hvis der findes en som gider at tyde disse

Det vil være en rigtig god ide, om du skriver helt præcist hvor på siden
problemet er, og ikke mindst nævner de brudstykker af teksten du
allerede selv har tydet.

Udover den hjælp du kan få her i gruppen vil det måske også være en god
ide at prøve:
http://www.dis-danmark.dk/forum/list.php?7

Her er lige de første par linier af det første spørgsmål.

Laurentius.
Johan Friderich Amalong og Hustrue Inger
Marie Clausdaatter Ders ægte Søn blev døbt Dom:
d. 1. August. Mogens Bay P......gaards Kone holdt ham
over Daaben. Mary Christophersdaatter gik(?) hos.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-02-08 14:01

"ahnenbuch.de" <petersen@ahnenbuch.de> skrev Thu, 28 Feb 2008 00:36:45
-0800 (PST)

>Der findes links til dokumenter på min hjemmeside:

Vi kan vist lige nå een mere før jeg skal gå igen.

Tredie spørgsmål, nederst på højre side:

Sr. Jonas Sørensen Lund af ....? Escadron Felkdskier
og Jumfrue Henriette Ammelong blev efter Hans Kongl.
Maysts Allernaadigste Tilladelse, foruden forudgaaende
Trolovelse eller tillysning af (Prædike) Stolen, Ægte Viede
onsdagen den 2den October af Hr. Platou.

Foran Escadron står et udtryk som jeg har set før, men jeg kan ikke lige
komme i tanker om hvad det er. Feldskier (=kiurg) kunne evt. i stedet
være Feldskrede(r), men jeg mener det første må være det rigtige. Du ved
formentlig hvad hans profession var.

Præstens navn er måske lidt usikker, men det kan du evt. selv slå op i
Wibergs præstehistorie.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Hugh Watkins

Dato : 28-02-08 20:37

Arne Feldborg wrote:
> [...]
> formentlig hvad hans profession var.
>
> Præstens navn er måske lidt usikker, men det kan du evt. selv slå op i

http://web.telia.com/~u49821926/ is broken

was

Danska Præster: " S. V. Wibergs 'Personalhistoriske, statistiske og
genealogiske Bidrag til en almindelig dansk Præstehistorie', fra 1870"
I have mainly used S. V. Wiberg’s "Almindelig præstehistorie", from
1870, but will supplement as I receive new information.
Since the text is written in old Gothic Danish I am assuming I am
incorrect in some places. E-mail me and I will correct. I have not
included texts about the office itself, but have focused on consanguinity.
Please only consider this material as “clues” to where you can search
for information regarding your ancestry.
I would in particular like to thank the Landsarkivet i Visby(provincial
record office) here in Gotland for lending me that book. << Lotte Jensen

any other version?

Hugh W

--
For genealogy and help with family and local history in Bristol and

http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

GENEALOGE http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-02-08 22:26

Hugh Watkins <hugh.watkins@gmail.com> skrev Thu, 28 Feb 2008 20:36:59
+0100

>http://web.telia.com/~u49821926/ is broken

Man kunne jo gå på biblioteket.!

Men ellers er der jo:
http://tom-stryhn.dk/wiberg/

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : ahnenbuch.de

Dato : 02-03-08 02:16

Hej Arne!

Tusind tak for din hjælp!
Jeg fandt betydning af "Escadron" (den mest lille militærisk enhed -
so han har været soldat før han blev købmand i Slagelse!)
Navnen af præsten er jo ikke so vigtig, men Platou passer.
Hvad betyder "Sr." før navnen "Jonas Sørensen Lund"?

Det være så flink, hvis i kan prøve og tyde også de andre dokumenter..
Jeg har markeret områden, hvor inføreldsen på siden findes.
Jeg vil også gern skrive på hjemmesiden hvad jeg har allerede tydet.
Jeg ved bar ikke i nu hvor det skal placeres:
http://www.ahnenbuch.de/gen-help.htm

Tak på forhånden!
marco
www.ahnenbuch.de

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-03-08 17:46

"ahnenbuch.de" <petersen@ahnenbuch.de> skrev Sun, 2 Mar 2008 01:15:30
-0800 (PST)

>Hvad betyder "Sr." før navnen "Jonas Sørensen Lund"?

Det betyder "Señor", "Seignior" eller hvordan man nu vælger at stave
det.

Det var normalvis kun præster der blev kaldt "Hr."
Hvorimod andre standspersoner blev kaldt Seignior.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/