Søren Friberg skrev:
>
> Jeg referer Anders Bondo Christensen i Folkeskolen og nogen andre.
>
Når han (de) har snakket om 12,8%, vil jeg også gætte på, at der har
været tale om en samlet stigning på 12,8%. Og ikke bare 12,8% mere i
hver enkelt lærers tegnebog i slutningen af måneden. Ligesom det også
var i forliget med staten...
> Ja, det er jeg ikke et øjeblik i tvivl om. Det spændende er så hvem der
> skal være fleksible og på hvilken måde og endelig, hvor meget mere der
> skal undervises i praksis.
For mig at se er det stadig positivt, hvis der i arbejdstidsaftalen
overlades lidt fleksibilitet til, at lærerteamet omkring en klasse kan
træffe en beslutning om, at udvalgte elever i klassen skal have
ekstra-undervisning i en periode. Og kan finde plads i egne skemaer til
at varetage denne opgave. Så kunne vi slippe for en masse papirarbejde
og ventetid, når der skal sendes ansøgninger via PPR for at finde disse
ekstra-timer.
Og hvis læreren i arbejdstidsaftalen behandles som en professionel
fagperson, der er i stand til at træffe kvalificerede beslutninger
angående sådanne spørgsmål. Så er dette positivt i mine øjne... Dette
betyder formentligt ikke mindre arbejdstid for læreren, men muligvis kan
arbejdet rettes imod mere hensigtsmæssige gøremål, hvor der skal spildes
mindre tid med intetsigende papirarbejde.
Når jeg læser delforliget angående disse spørgsmål
(
http://www.kl.dk/_bin/74d4f65d-2e3f-401d-8031-2492fd450835.pdf), havde
jeg dog personligt foretrukket en klarere udmelding fra DLF og KL
angående disse spørgsmål. Dette virker mere som en hensigtserklæring,
hvor der er lidt for meget plads til, at kommunerne kan trække i land
igen i de kommende år...
--
Mvh. Jacob Tranholm <
http://jtranholm.dk/>
Karl R. Popper: Observation statements and statements of experimental
results are always interpretations of the facts observed.
P.Hein: Matematik er dét, hvis sandhed er uafhængig af dets virkelighed