melfluer
Fra : marlene

Dato : 08-03-08 08:06

hvad ved I om disse bæster?
hvad hvis man bruger melet uden at se dem,
tænker på svagtseende, og uopmærksomme melbrugere.

stod og bagte kage i aftes, skulle fylde mel-dåsen op, med frisk mel.
og der var fluer i, disse helt små ting der ligner en micro lys tordenflue.
melet var ellers holdbart til okt. 08.

ud på tappen med det og heldigvis har jeg jo altid rigeligt af den slags,
men næste pose er også tosset, har købt dem for ca 1 1/2 til 2 uger siden i
netto.
oplevede det også sidste år,
sker det også for jer,

har tjekket øvrigt lager op i skabet, som ris, kiks, rosiner o.lign. men ser
ud til det er gået fri.

Fra : Ole Christiansen

Dato : 08-03-08 10:16

"marlene" <rin@nyk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> oplevede det også sidste år,
> sker det også for jer,
>
> har tjekket øvrigt lager op i skabet, som ris, kiks, rosiner o.lign. men

Start her:

http://www.dpil.dk/dpil2005/keyindex.htm

Mvh Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-03-08 10:34

"marlene" <rin@nyk.dk> skrev i en meddelelse
> hvad ved I om disse bæster?
> hvad hvis man bruger melet uden at se dem,
> tænker på svagtseende, og uopmærksomme melbrugere.

Hvad man ikke ser smager ikke dårligt!

Mon ikke den største gene er den rent estetiske. Lidt protein i melet gør
næppe den store skade.

vh
Jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-03-08 11:10

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in

> Hvad man ikke ser smager ikke dårligt!

Sådan noget vås. Melmide inficeret mel smager ganske forfærdeligt. Det
skyldes primært de døde, rådnende melmider. Velbekomme.

> Mon ikke den største gene er den rent estetiske. Lidt protein i melet
> gør næppe den store skade.

Gider du undlade at udtale dig om sundhedsskadelige forhold du intet aner
om? Store forekomster af melmider kan give diarré. Hos husdyr der har fået
foder med mange melmider er der sket dødsfald.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-03-08 13:51

Jan Boegh wrote:
> Hvad man ikke ser smager ikke dårligt!
>
> Mon ikke den største gene er den rent estetiske. Lidt protein i melet
> gør næppe den store skade.

Skaber melmiderne da protein? Eller hvordan er det du mener, at det
hænger sammen?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-03-08 11:24

"marlene" <rin@nyk.dk> wrote in

> hvad ved I om disse bæster?

Du mener sikker melmider.

De er egentlig harmløse i sig selv. De lever af svampeforekomster på
overfladen af tørre mel- og gryn produkter.

Imidlertid er deres tilstedeværelse tegn på for høj luftfugtighed, som
netop forårsager svampene i produkterne.

Disse svampeforekomster og de døde, rådnende melmider kan forårsage
diarré.

Produkter med et stort indhold af melmider bør derfor kasseres.

Hvis du jævnligt får melmider, så bør du opbevare de inficerede produkter
et andet sted med lavere luftfugtighed. Det er høj luftfugtighed der
skaber grobund for melmider.

Derfor hjælper det heller ikke at tørre skabene af med vand og sæbe.
Støvsug istedet grundigt, luft ud og fjern årsagen til den høje
luftfugtighed. Alternativt bør mel m.m. flyttes til et mere tørt sted.

Ganske ofte skyldes det at mel m.m. opbevares i et overskab hvor em og
damp fra komfur og ovn er årsag til den høje luftfugtighed.

> hvad hvis man bruger melet uden at se dem,
> tænker på svagtseende, og uopmærksomme melbrugere.

Store forekomster kan som sagt forårsage diarré, men dels vil miderne
være ret synlige i disse tilfælde, dels vil melet oftest ha' fået en
kraftig bismag af døde rådnende melmider.

Små forekomster betyder sjældent noget.

> stod og bagte kage i aftes, skulle fylde mel-dåsen op, med frisk mel.
> og der var fluer i, disse helt små ting der ligner en micro lys
> tordenflue. melet var ellers holdbart til okt. 08.

Har intet med holdbarhed at gøre. Du opbevarer melet for fugtigt. Fjern
fugten eller flyt melet. Og dit problem er løst.

Melmider er sjældent tegn på dårlig hygiejne. Snarere tværtimod. Daglig
aftørring af skabe med en fugtig klud kan sagtens skabe fugtighed nok til
at svampe opstår og dermed dukker melmiderne op.

Fra : marlene

Dato : 09-03-08 19:40

tak , måske er det en melmide, men de ligner små tordenfluer - de bæster.
troede engang det var de forældede produkter der kunne angribes, men mit mel
var kun 10 dage før bragt hjem fra butikken.
opbevares i underskab 4 skabe fra komfur, vendt ind imod stue, altså ingen
kold ydervæg.

men var mest interesseret i at vide om de var direkte skadelige ved
indtagelse.
så tak.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 09-03-08 20:10

marlene <rin@nyk.dk> wrote:

> [...]
> var kun 10 dage før bragt hjem fra butikken.
> opbevares i underskab 4 skabe fra komfur, vendt ind imod stue, altså ingen

Så har de temmeligt sikkert været der da du købte melet. Gå dog tilbage
til butikken og klag.

Fra : marlene

Dato : 10-03-08 14:54