kogt festskinke, hvor længe koges den?
Fra : uh

Dato : 07-03-08 21:21

3,2 kg er hvad den vejer, fætteren. Den skal serveres med flødekartofler,
kogte rosenkål, gulerødder og perleløg (hvis jeg når det steger jeg måske
løgene). Endvidere gratinerede jordskokker og bagte tomater. MEN: hvor længe
koger jeg den skinke, og er det en fordel at koge den i forvejen og så lade
den hvile i vandet - evt. holde den varm? Den kan vel sådan set serveres
lunken, eller? Bliver det ikke for meget med sauce også, eller hvad mener I?

Gode råd fra nogen som ved bedre end jeg ......mange tak
mvh uh

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 07-03-08 15:25

On 7 Mar., 21:20, "uh" <u...@forum.dk> wrote:

> 3,2 kg er hvad den vejer, fætteren.

Såfremt det er en røget skinke skal den pocheres til en
centertemperatur på 60 grader. Når jeg skriver pochere er det for at
undgå, at kreaturet kommer til at bulderkoge i timevis. Vandet skal
boble let, men være under det, vi normalt betegner som "koge". Jeg vil
tro en time til halvanden kan gøre tricket, men jeg bruger altid
termometer.

Du kan roligt koge den i god tid, skinke spises med velbehag såvel
varm og lun som kold. Jeg ville ikke gide koge den dagen før for så at
skulle koge den igen på dagen - den slags kan også blive genopvarmet
for meget efter min smag.

Godt med nogen, der kæmper rosenkålens sag!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 07-03-08 15:29

On 7 Mar., 23:24, edelv...@gmail.com wrote:

> Såfremt det er en røget skinke skal den pocheres til en
> centertemperatur på 60 grader.

Jaja, jeg fattede nok mistanke til, at huskeren ikke var helt med mig,
og nu må den vige for tabellerne: 70 grader. Hvilket egentlig også
giver mere mening. Skam dig, hukommelse!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : uh

Dato : 07-03-08 23:59

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

Tak for hjælpen, desværre duer mine 3 termometre ikke rigtigt, jeg kan ikke
stole på dem, men hvis jeg nu pocherer (tak den i 1½ time et par timer
før den skal spises, og så lader den stå i kogevandet, mon så ikke det går
godt? jeg synes heller ikke den skal være overmør, så kan den jo ikke skæres
pænt.

Ja, rosenkål er dejlige, og så er de smukke sammen med gulerødder og
perleløg.....

mvh uh

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-03-08 14:29

"uh" <uh@forum.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kogevandet, mon så ikke det går godt? jeg synes heller ikke den skal
> være overmør, så kan den jo ikke skæres pænt.

Jeg plejer at bruge en meget stor gryde, som jeg fylder op med varmt vand.
Heri smides skinken, og den stilles på et blus, der sættes på laveste
temperatur. Er den lige ved at koge, men gør det ikke (dvs. er der god
bevægelse i vandet, og kan jeg samtidig stikke en finger ned uden at brænde
mig voldsomt meget, passer det), er det perfekt, og den kan snildt stå der
et par timer eller mere og småsnurre.. Begynder den at småkoge, flytter jeg
gryden over på et mindre blus.

Alternativt kan du smide den i en stor frysepose, og derefter i en stor
gryde/skål, og så under den varme hane i fire-fem timer (der skal bare være
en tynd, tynd stråle af vand for at holde temperaturen). Det kræver
selvfølgelig, at dit varme vand kan holde mindst 65-70 grader.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 08-03-08 01:23

On 7 Mar., 23:59, "uh" <u...@forum.dk> wrote:

> Tak for hjælpen, desværre duer mine 3 termometre ikke rigtigt, jeg kan ikke
> stole på dem,

ned at købe, koster måske 30 kroner.

> men hvis jeg nu pocherer (tak den i 1½ time et par timer
> før den skal spises, og så lader den stå i kogevandet, mon så ikke det går
> godt?

Jo, det kan på ingen måde gå helt i skoven.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang