Muggen gær
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-03-08 16:14

Hej

Kender I det, at man har gjort det hele klar til at bage og så viser
det sig at der er mug på gæren? Pisseirriterende. Heldigvis har jeg,
af samme grund, altid tørgær i huset. Det her var dog et halvt år over
mindst holdbar til, men mon ikke det går alligevel?

Men hvordan er det med mug på gæren? Kan den bruges alligevel? Eller
skal det bare ud?

Mvh Trine

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 06-03-08 16:19

Trine Kornum Christiansen skrev:
> [...]
> mindst holdbar til, men mon ikke det går alligevel?
>
> Men hvordan er det med mug på gæren? Kan den bruges alligevel? Eller

Hej Trine

Ja, den er go nok. Det skal ud. Bagegær er en ren stamme af
saccharomyces cerevisae og når der er mug på, så er det en fremmed svamp
der har dannet skimmel. Visse skimmelsvampe danner forskellige
giftstoffer og nogle af dem er varmeresistente så de ikke bliver
uskadelige selvom de opvarmes. Oftest får man ingen symptomer af at
spise det, men man kan få dårlig mave, nyrepåvirkning og
centralnervesystemet kan blive påvirket.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 06-03-08 17:31

Jesper Mehlsen skrev:

> [...]
> spise det, men man kan få dårlig mave, nyrepåvirkning og
> centralnervesystemet kan blive påvirket.

Ud over at brødet kommer til at smage afskyeligt - har prøvet

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-03-08 19:50

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> writes:

> [...]
> af samme grund, altid tørgær i huset. Det her var dog et halvt år over
> mindst holdbar til, men mon ikke det går alligevel?

Tørgær, der har været åbnet for et års tid siden og bare lukket igen
med en elastik, er ikke pokkers effektivt, når først det er et halvt
år for gammelt. Faktisk bliver det noget RET tungt brød...

Heldigvis havde manden frisk gær med hjem i dag, så der kan blive bagt
noget ordentligt brød i morgen.

Mvh Trine