Brug af og kværning af hørfrø
Fra : Heidi

Dato : 04-03-08 20:43

Jeg vil gerne have indført brugen af hørfrø i min kost, og regner med
til en start at kunne bruge dem knust på mine havregryn eller havregrød.
Men hvilken dims skal der til for at kværne frøene - kan det gøre det
med en minihakker, evt. en peber/krydderikværn, eller skal man have fat
i en kaffekværn (vi drikker ikke kaffe, så det ville være det eneste den
skulle bruges til).

Jeg har læst lidt om at hvis man bruger frøene i feks. boller, så kan de
blive gummiagtige i smagen - er det fordi frøene ikke kan tåle
opvarmningen?

--
Heidi

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-03-08 21:03

Heidi skrev:

> Jeg vil gerne have indført brugen af hørfrø i min kost, og
> regner med til en start at kunne bruge dem knust på mine
> havregryn eller havregrød.

Havregrøden skal nok være temmelig lind så, ellers bliver den
meget bastant når hørfrøene kommes i.

Nogle nybegyndere har lettere ved at spise de gyldne hørfrø end
de brune, men det kan være sværere at finde de gyldne.

Jeg laver ofte en smoothie med hørfrø (eller hampefrø):

· http://knoter.zone237.dk/2007/05/blbr-smoothie-med-hrfr.html

Nogle gange tilsætter jeg osse banan, avocado, mango og/eller
spinatblade.

> [...]
> skal man have fat i en kaffekværn (vi drikker ikke kaffe, så
> det ville være det eneste den skulle bruges til).

Jeg har spist malede hørfrø næsten dagligt i 5-6 år, og jeg benytter
en elektrisk kaffemølle [¹]. En kaffemølle koster under 200 kr, og
kan ofte fås på tilbud til 100 kr. Min har sin faste plads oven på
mikrobølgeovnen, men den fylder ikke meget i et køkkenskab hvis man
ikke ønsker at have den stående fremme,

> Jeg har læst lidt om at hvis man bruger frøene i feks. boller,
> så kan de blive gummiagtige i smagen - er det fordi frøene ikke
> kan tåle opvarmningen?

Hørfrøolie har en helt speciel smag. Jeg har ikke brugt malede
hørfrø i bagværk, men jeg gætter på at det er hørfrøolien man kan
smage.

Mvh
Klaus

[¹] Noget i stil med
http://www.krups.dk/NR/rdonlyres/49D46A40-4EB9-4D1B-BC3B-795CE167E58F/14553/moyen_coffee_milk.jpg
--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Heidi

Dato : 10-03-08 17:36

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Jeg har spist malede hørfrø næsten dagligt i 5-6 år, og jeg benytter
> en elektrisk kaffemølle [¹]. En kaffemølle koster under 200 kr, og
> kan ofte fås på tilbud til 100 kr.

Føtex havde meget belejligt en på tilbud til 75 kr. i denne uge, så den
er købt
Tak for dit svar.

--
Heidi

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-03-08 18:25

Heidi skrev:

> Føtex havde meget belejligt en [hørfrøkværn] på tilbud
> til 75 kr. i denne uge, så den er købt

Til lykke med kværnen, og held og lykke med hørfrøene!

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Heidi

Dato : 10-03-08 20:26

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Til lykke med kværnen, og held og lykke med hørfrøene!

Tak for det

--
Heidi

Fra : Søren

Dato : 04-03-08 21:02

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kaffekværn (vi drikker ikke kaffe, så det ville være det eneste den skulle

Smid dem bare på dine havregryn, så skal dine bisser nok få kværnet de der
hørfrø.
Hvis du ikke har tænder, skal du nok have fat i en morter.

> Jeg har læst lidt om at hvis man bruger frøene i feks. boller, så kan de
> blive gummiagtige i smagen - er det fordi frøene ikke kan tåle
> opvarmningen?

Det kender jeg ikke noget til.

> --
> Heidi

Søren

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-03-08 21:17

Søren skrev:

> Smid dem bare på dine havregryn, så skal dine bisser nok få
> kværnet de der hørfrø.

Man skal være meget ihærdig hvis man skal have knust alle hør-
frøene med tænderne.

> Hvis du ikke har tænder, skal du nok have fat i en morter.

Hørfrø er for glatte og for flade til at det er praktisk med
en morter.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup