Estragon: Hvor meget?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-03-08 12:29

Jeg har købt en torskefilet på 250 gram og vil tilberede den med estragon i
aften. Jeg måtte løbe spidsrod mellem mange butikker, før det lykkedes mig
et finde en fransk estragon og den var i potte.

I opskriften står der "et lille bundt" estragon (finthakkes), men hvor
meget er et lille bundt? Urten er vel ret kraftig i smagen.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-03-08 20:16

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse

> I opskriften står der "et lille bundt" estragon (finthakkes), men hvor
> meget er et lille bundt?

Jeg vil gætte på, din potte indeholder fire maks. fem små forkrøblede
estragonstængler?

Hvis ja; klip dem af, så du efterlader et par cm. Så vokser planten videre,
og du har nok nogenlunde, hvad du skal bruge til torsken.

> Urten er vel ret kraftig i smagen.

Næppe. Den er kraftig, når den er dyrket på friland og/eller længere henne
på sæsonen. Den, du har købt, er nok bare en svag afglans (jeg må selv nøjes
med dén type på denne årstid).

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-03-08 21:02

On Sun, 2 Mar 2008 20:16:05 +0100, Jens Bruun wrote:

> "Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil gætte på, din potte indeholder fire maks. fem små forkrøblede
> estragonstængler?

Jow, det det er rigtigt. Der var kun to tilbage og de havde begge flere
visne bladspidser, men estragon _skulle_ jeg jo have. Jeg pynede det meste
af planten og - som du også foreslår - lader resten voxe sig stor og stærk
i potten.

> Næppe. Den er kraftig, når den er dyrket på friland og/eller længere henne
> på sæsonen. Den, du har købt, er nok bare en svag afglans (jeg må selv nøjes
> med dén type på denne årstid).

Jeg blev positivt overrasket over duften og smagen og den var ganske
rigtigt ikke voldsomt kraftig. Til en halv torskeside på 250 gram, var det
passende og meget pikant uden at dominere.

Opskriften havde jeg fra en, tilsyneladende, ny publikation fra
Fiskebranchens Oplysningsudvalg. Den hedder "fisk #1" og uddeles gratis.
Jeg fik den i SuperBest. Retten hedder "Torsk i estragon" og var lidt af et
eksperiment, men vi er helt kulrede i hovedet af begejstring.

Ved seancens begyndelse bredte panikken sig imidlertid, idet en dressing
skulle tilberedes med et fed finthakket hvidløg. Det absolut sidste hvidløg
i huset viste sig at være i spiring og halvråddent, så det blev skilt ad og
de spirende fed proppet ned i et højbed uden for køkkenvinduet. Vi fandt et
glas syltede hvidløg i skabet og brugte 4-5 fed af dem, smagte til med salt
og peber og det blev en vidunderlig sauce/dressing til kartoflerne og
fisken. Panikken startede egentlig allerede i Brugsen, idet de ikke havde
Gaio, som der stod i opskriften. Jeg satsede så på Acido fra Thise og det
var et lykketræf. Prima, siger jeg bare.

Med bugen spilet ud af laber torsk og Acido-kultur, samt en New Zealandsk
Selaks hvidvin, vil vi nu vederkvæge mavesækken med et klat vanilieis,
overhældt med en sauce af passionsfrugt og ingefær fra Dessertcirkus
(http://www.dessertcirkus.dk/).
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-03-08 17:46

> [...]
>
> I opskriften står der "et lille bundt" estragon (finthakkes), men hvor
> meget er et lille bundt? Urten er vel ret kraftig i smagen.

Frisk (fransk) esdragon kan man bruge i meget store mængder uden at det
bliver overvældende.

vh
jan

Panorama fra Grenen i kuling: