Vanilje skallen
Fra : Max

Dato : 01-03-08 19:21

Hej

Jeg vil gerne høre hvad I gør ved skallen fra vanilje
når I har skrabt frøene ud og brugt dem.

--
Mvh Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-03-08 19:39

On Sat, 1 Mar 2008 19:21:21 +0100
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej
>
> Jeg vil gerne høre hvad I gør ved skallen fra vanilje
> når I har skrabt frøene ud og brugt dem.

I et glad med sukker eller koger det med når jeg laver en dessert eller
rører i min te med den.

--
Kim Schulz | Keen of Fundanemt? Want to share experieces with
Geek by nature | other users? join The Fundanemt User Group NOW!

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-03-08 00:14

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote in

> rører i min te med den.

Lyder som en kanon idé! Må prøves.

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-03-08 19:49

On Sat, 1 Mar 2008 19:39:26 +0100
Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> I et glad med sukker eller koger det med når jeg laver en dessert
> eller rører i min te med den.

Der skulle så stå "et glas med sukker" for dem der skulle være i
tvivl Det giver en svag vaniljesmag i sukkeret og det er slet ik så
ringe endda.

--
Kim Schulz | Fundanemt Content Management system:
Geek by nature | http://www.fundanemt.com

Fra : Ole Christiansen

Dato : 02-03-08 09:26

> Hej
>
> Jeg vil gerne høre hvad I gør ved skallen fra vanilje
> når I har skrabt frøene ud og brugt dem.
>
> --
> Mvh Max

Smider den i jordbør/stikkelsbær/rødgrøden når jeg laver grød fra sommerens
høst.

Mvh Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-03-08 17:48

> Hej
>
> Jeg vil gerne høre hvad I gør ved skallen fra vanilje
> når I har skrabt frøene ud og brugt dem.

Jeg tror det var Jamie Oliver, der smed den i blenderen sammen med sukker og
så blendede sig frem til en vanilliesukker. Knapt så subtilt som at lade
stængerne ligge sammen med sukkeret, men utvivlsomt mere effektivt.
Jeg skal erkende, at jeg har ikke selv prøvet metoden.

vh
jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-03-08 18:01

Jan Bøgh skrev:

> [...]
> så subtilt som at lade stængerne ligge sammen med sukkeret, men
> utvivlsomt mere effektivt. Jeg skal erkende, at jeg har ikke

De seneste 5-6 år har jeg lavet vaniljesukker på den måde, og det
fungerer glimrende. Skallen af frøkapslerne får lov til at ligge
i et glas med rørsukker til jeg synes at der er nok vanilje, og så
blender jeg sukkeret, som efterfølgende sis for de groveste dele.
Det gi'r vaniljesukker til hele familien.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/