Inspiration: Oksefilet, pommes anna, sauce~
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 01-03-08 16:48

Kære gruppe!

Så blev det marts og jeg lægger for med en ret bestående af klassiske
elementer. Oksefilet stegt a la côte de boeuf - altså én stor bøf til
to personer -- skåret i skiver, inden serveringen. Tilbehøret blev
pommes anna, sauce bordelaise og oliventapenade på oksefedt samt sprød
bacondrys af tørsaltet bacon.

Efter lidt innovative kolbøtter med is på rygeost og gulerodsglace var
det tid til at vende næsen mod klassikerne. Retten blev skabt for at
matche en specifik vin - Crozes-Hermitage, 2005 fra Alain Graillot --
én fornem vin fra et fornemt vin - og dog til at betale.

Opskrift, billeder og lidt om syrahbaserede vine fra den nordlige
rhonedal online på:

http://www.bergholt.net

--
Mvh.
Kasper Bergholt

Fra : Kim Jensen

Dato : 02-03-08 23:56

Hej!

> [...]
> to personer -- skåret i skiver, inden serveringen. Tilbehøret blev
> pommes anna, sauce bordelaise og oliventapenade på oksefedt samt sprød

Jeg synes som sådan det er fint du både beskriver og forklarer dine
gastronomiske udfoldelser (selv om de for mit vedkommende virker en tand
for prætentiøse).

Men hvor din ordstrøm kan overvælde lader din anretning virkelig noget
tilbage at ønske. At dine billeder er ret kraftigt skæmmet af blitzlys
øger heller ikke ligefrem min appetit - ærgeligt.

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 03-03-08 08:23

On Sun, 02 Mar 2008 23:56:08 +0100, Kim Jensen
<kim@_NOSPAM_litewerx.dk> wrote:

> [...]
>tilbage at ønske. At dine billeder er ret kraftigt skæmmet af blitzlys
>øger heller ikke ligefrem min appetit - ærgeligt.

Hej Kim!

Mange tak for din kritik, som jeg kun kan erklære mig enig i.

Du sætter fingeren på to ømme punkter. Billedernes kvalitet - udover
blitzen så er jeg ofte utilfreds med billedernes skarphed også - &
anretningen.

Findes der nogle bøger/sider, der beskriver principper for anretning?

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, om mine opskrifter er
prætentiøse. Jeg synes dog, de er temmelig ærlige i såvel råvarevalg
som tilberedningsmetoder.

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net

Fra : Kim Jensen

Dato : 04-03-08 21:46

Hej!

> Mange tak for din kritik, som jeg kun kan erklære mig enig i.

Ok, ved efterlæsning af mit eget indlæg kunne jeg desværre nok se, at
det tods alt var skrevet i en måske lidt for negativ tone. Jeg er glad
for at du fangede min pointe

> Findes der nogle bøger/sider, der beskriver principper for anretning?

Det gør det helt sikkert, men dertil er mit kendskab desværre alt for
begrænset. Jeg vil næsten forvente, at der (også) er noget om anretning
www.epicurious.com som jeg synes er et fedt site.

> Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, om mine opskrifter er
> prætentiøse. Jeg synes dog, de er temmelig ærlige i såvel råvarevalg
> som tilberedningsmetoder.

Ærlige; måske, ja. men lad mig som konkret eksempel nævne, at du i
"navnet" på en af dine opskrifter fx inddrager "keralapeber". Jeg har
personligt aldrig hørt om hvad dette er. Du beskriver det ikke
yderligere (forventer at læseren ved hvad det er?) og Google hjælper mig
ikke meget. Dét er for mig prætentiøst

Jeg skal her måske nok lige nævne at min personlige indgangsvinkel til
køkkenudfoldelser primært er rettet mod de italienske og asiatiske
køkkener; altså simple råvarer og (som regel) uhøjtidelig anretning.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 04-03-08 22:20

On Tue, 04 Mar 2008 21:45:58 +0100, Kim Jensen
> [...]

>Ok, ved efterlæsning af mit eget indlæg kunne jeg desværre nok se, at
>det tods alt var skrevet i en måske lidt for negativ tone. Jeg er glad

Jeg må indrømme, at jeg var nødt til at læse dit indlæg et par gange
for at afkode intentionerne. Det kunne, som du skriver, læses på to
forskellige måder. Jeg valgte den mest positive/konstrutkive.

Det var spændende med feedback, der var kritisk.

>Det gør det helt sikkert, men dertil er mit kendskab desværre alt for
>begrænset. Jeg vil næsten forvente, at der (også) er noget om anretning
>på www.epicurious.com som jeg synes er et fedt site.

Tak for linket. Det ser spændende ud. Faldt over en opskrift på
kylling i riesling som noget af det første. Profiteroles & pot au feu
- klassiske sager.

> [...]
>personligt aldrig hørt om hvad dette er. Du beskriver det ikke
>yderligere (forventer at læseren ved hvad det er?) og Google hjælper mig

God pointe!

Jeg har tidligere her i gruppen skrevet nogenlunde udførligt om
keralepeber (sort peber fra Kerala-provinsen i Indien - hvor én af
verdens fineste pebre produceres), penjapeber, sarawak-, osv. - og
tænkte, at jeg ikke ville trætte læserne her med de samme
informationer igen og igen.

Hvis man hører nyhederne flere gange dagligt, kan man trættes af de
evindelige gentagelser og genspilninger af interviews. Omvendt kan det
også være ganske forvirrende at springe ind i et forløb.

Google burde dog have været dig til hjælp. En søgning på 'keralepeber'
leder her til en tråd om unghane og trøfler - sauce a la Bocuse.

Der står i søgeresultatet - som forekommer som førsteresultat:

"Efter at have smagt Keralapeber første gang, dæmrede det."

"Den Keralapeber, jeg bruger pt, er fra The Spice Shop"

- ordene er mine. Andre søgninger giver resultater så som:

"The finest pepper arguably in the world it grows in the Wynad Plateau
in Kerala. Only natural manure and compost is used. Its hand picked at
the stage of ripening. This is definately the champagne of all
peppers."

Jeg tillader mig at citrere videre:

///
" det er sjældent man ser specifikke sorter angivet. Til gengæld er
der mange mennesker, der går op i salt (sydesalt fra Læsø, fransk
middelhavs salt, Maldon, lilla himalayasalt). Mick Shack sagde i et
af sine programmer, at det lidt var noget pjat, salt var salt
(natriumchlorid). Jeg kan nu godt li' krystalflager - dels på grund
af, at de kan tilføje noget knasende og spørdt; dels fordi indeholder
et æstetisk ydtryk, man ikke finder i industrisalten.Jeg synes
faktisk også, at der er en smagsforskel.

Tilbage til peberen. Jeg har under diverse resturantbesøg bemærket
nogle dimensioner i saucer og andet tilbehør, som jeg ikke helt kunne
pin-pointe. Efter at have smagt Keralapeber første gang, dæmrede det.

Maldon (Dem med salten) har også en peber (som faktisk er en økologisk
Keralapeber). Det er fin.

For de andre typer skal du nok have fat i enten en specialhandel (jeg
kender ikke nogen i DK) - eller en internetbutik.

Ang. de forskellige typer og smagsbilleder, så se evt. her under
'Pepper'.

http://www.thespiceshop.co.uk/acatalog/index.html

En anden grund til at jeg er særligt interesseret i peber er nok, at
mine to yndlingsdruer (syrah & grüner veltliner) begge indeholder
strejf af peber i varierende grad afhængig af terroir og alder. Det er
spændende at matche op i mod forskellige pebersorter.

De forskellige sorter opleves selvfølgelig bedst igennem smagssansen,
jeg synes, det er svært at beskrive pebersmagen - måske fordi man ikke
har et ordforråd klar til at dække nuancerne. Men Kerala-peberen er fx
langt dybere i smagen og markant frugtigere end normal sort peber. Når
man vender tilbage til en mere generisk peber, så er det ligesom, at
der er et hul i smagen.

[...]

Der er sådan lidt nostalgi og mystik over det. Økologisk og gammeldags
med elefanter og det hele.
//

Usenet/webbet er af og til et svært sted at befinde sig som afsender.
Nogle af læserne har fulgt mange tråde, andre er lige komme til. Folk
læser med af dybt forskellige årsager -- og interesserer sig for meget
forskellige områder. Det er svært at finde en fornuftig balance.

Anledt af din kommentar om keralapeber -- eller underforståede
ingredienser i almindelighed -- som ganske rigtigt kan virke som
sprogligt møveri og højrøvethed vil jeg overveje at lave nogle
opslagssider.

For at runde peberdiskussionen helt af -- så er jeg glad for at have
fået provokeret din nysgerrighed. Jeg synes, det er et fantastisk
produkt.

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Mad & Vin & noget om peber - Østrig & Rhône)

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 04-03-08 06:27

On 3 Mar., 08:22, Kasper Bergholt <mxn...@tiscali.dk> wrote:

> Findes der nogle bøger/sider, der beskriver principper for anretning?

Aner det ikke. Men hvis jeg må give et råd, så skær ned på
"krymmelen". Personligt synes jeg, krymmel hører til på en softice
(noget, jeg sjældent spiser) og ikke på middagsbordet. Efter min
mening hører sauce heller ikke til på tallerkenes kant. Kanten er så
at sige off limits for maden her i huset.

Generelt er det vigtigt, at man ikke lader sig begejstre, når man
anretter. Man skal ikke kaste sig over tallerkenen som et lille barn
over et papir med det første sæt farvekridt. På den anden side må der
altid være balance på tallerkenen. Og anret altid flere at samme
genstand i ulige tal. Fire blommebåde ser rodet eller barnligt ud,
mens tre eller fem er elegant.

Ellers er det jo bare at have sans for det. Jeg foretrækker
fadservering her i huset, fordi jeg synes, det er sjovt. Nogle retter
fordrer dog en egentlig anretning. Når det kommer til den slags,
forsøger jeg som hovedregel at anrette så simpelt som muligt, således
at man kan se og glæde sig over det, man skal spise, og ikke forvirres
eller stemmes i øst og vest af anretningen.

> Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, om mine opskrifter er
> prætentiøse. Jeg synes dog, de er temmelig ærlige i såvel råvarevalg
> som tilberedningsmetoder.

Jeg er enig. Din glæde ved mad og den gode råvare går klart igennem
her. Jeg synes nu heller ikke din anretning er helt hen i skoven,
ville bare give mit besyv med.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 04-03-08 22:28

On Tue, 4 Mar 2008 05:26:41 -0800 (PST), edelvang@gmail.com wrote:

> [...]
>mening hører sauce heller ikke til på tallerkenes kant. Kanten er så
>at sige off limits for maden her i huset.

Sauce på tallerkenens kant er noget rod, ja. Det er tjenerens område.
Ikke rod, men kanten. Ang. krymmel - ja og nej. Jeg synes, det kan
tilføje teksturer, som er svære at inkorporere på anden vis.

Synsmæssigt - ja/jo/måske. Jeg kan sagtens følge dig, men synes også,
at det fungerer visuelt godt i nogle sammenshænge.

> Og anret altid flere at samme genstand i ulige tal. Fire blommebåde ser rodet eller barnligt ud,
>mens tre eller fem er elegant.

Fremragende tip. Tak... Jeg har siddet og tænkt, at der går lidt
børnehave symmetri i tingene af og til.

> [...]
>at man kan se og glæde sig over det, man skal spise, og ikke forvirres
>eller stemmes i øst og vest af anretningen.

Jeg er grundlæggende ikket til tårne, opstablinger og skum -- og
sætter, som du, pris på fadserveringer. Dog synes jeg, at mange af de
retter, jeg har præsenteret her, egner sig bedst som
portionsanretninger.

& smagen må være det primære. Jeg designer ikke retterne med henblik
på at de skal se godt ud -- jeg er ikke foodstylist & maden er
(nogenlunde i hvert fald) varm, når den kommer på bordet.

>Jeg er enig. Din glæde ved mad og den gode råvare går klart igennem
>her.

TAK! - det er det essentielle.

> Jeg synes nu heller ikke din anretning er helt hen i skoven, ville bare give mit besyv med.

- og det skal du have mange tak for. Dine kommentarer er, som altid,
velovervejede og interessante.

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (På vej: Bøf med sprød portobello & blomme)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-03-08 03:06

edelvang@gmail.com wrote in news:f4cf15c2-ee7c-4eee-b19d-f2f12018882c@
2g2000hsn.googlegroups.com:

> Og anret altid flere at samme
> genstand i ulige tal. Fire blommebåde ser rodet eller barnligt ud,
> mens tre eller fem er elegant.

Et guldkorn.

Har aldrig selv tænkt over det, men hvor er det dog sandt!

Jeg er ikke æstetiker. Jeg kan oftest godt se at noget er galt, men ikke
altid hvad eller hvordan det kan gøres bedre. At man ligefrem kan opstille
slige simple regler, har jeg altid drømt om, men aldrig turdet håbe på.

Har du eller andre flere, så bare kom hid med dem.