Bage kage i mikrobølgeovn?
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-02-08 20:58

Hej

Manden skal have kage med på arbejde på mandag og vil gerne vide om
der er nogen der kender en opskrift på en kage der kan forberedes
hjemme og bages i en mikrobølgeovn senere?

Jeg er blank, men måske andre kan/ved noget.

Mvh Trine

Fra : Martin Petersen

Dato : 01-03-08 14:59

Trine Kornum Christiansen ( news@trinekc.dk ) skrev følgende i
uskzba61s.fsf@trinekc.dk :
> [...]
> hjemme og bages i en mikrobølgeovn senere?
>
> Jeg er blank, men måske andre kan/ved noget.

Fundet med google:

"40gr hvedemel, 40 gr havregryn, 40gr kokosmel, 80gr brun farin, 1/4 tsk
kanel, 80gr kold margarine, 25gr mandler. 500gr skrællede æbler, lidt
sukker, reven skal og saft af en appelsin.

riv æblerne groft, læg dem i et tærtefad, drys lidt sukker over, fordel
appelsinsaft og skal over.
Bland resten af ingredienserne og blend det til det har en smuldret
konsistens, fordel det over de revne æbler. Tærteformen skal ikke være
tildækket i mikroovnen.
Tilberedes i 9 min ved 750W.

Den er både nem, hurtig og smager rigtig godt med kold creme fraiche til. "

- Martin

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-03-08 00:12

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote in

> Manden skal have kage med på arbejde på mandag og vil gerne vide om
> der er nogen der kender en opskrift på en kage der kan forberedes
> hjemme og bages i en mikrobølgeovn senere?

Jeg har eksperimenteret lidt med emnet, og min konklusion indtil andet er
bevist er, at mikrobølgeovne er uegnet til bagning.

Afhængig af dejtype bliver det enten klægt eller flydende og aldrig med
bageskorpe.

Meget fedtholdige småkager med kort bagetid kan dog give et brugbart
resultat, f.eks. havregrynsflager.

Personligt tror jeg det skyldes den ret hårdhændede og temmelig uens
opvarmning der sker i en sådan ovn.

Mit råd er istedet at bage f.eks. frugttærter dagen i forvejen, og så
opvarme dem i mikroen og servere med creme fraiche eller skødeflum.

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-03-08 12:55

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Mit råd er istedet at bage f.eks. frugttærter dagen i forvejen,
> og så opvarme dem i mikroen og servere med creme fraiche eller
> skødeflum.

Det er nemlig en rigtig god idé.

Jeg prøvede i min gamle mikroovn at bage forskellige ting. Der var
intet af det som lykkedes. Så fik jeg en combiovn, hvor resultatet
er meget bedre med varmluft end med rene mikrobølger, men alligevel
synes jeg at den traditionelle ovn er det allerbedste, hvis man
ønsker et perfekt resultat. Man kan også sagtens genopvarme en kage
bagt med gær i en mikroovn, men så skal den også spises ret hurtigt.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Hauge

Dato : 02-03-08 13:29

Hej
Tove Krieger wrote:
> Så fik jeg en combiovn, hvor resultatet
> er meget bedre med varmluft end med rene mikrobølger, men alligevel
> synes jeg at den traditionelle ovn er det allerbedste, hvis man
> ønsker et perfekt resultat.

Jeg valgte så en ordenlig combiovn:
http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/70123026

Den er simpelthen suveren, bager, steger og micro'er perfekt.
Dog skal man jo bruge varmluft til bagnings-lignende ting, og ikke micro.

Mvh Hauge

Fra : Hauge

Dato : 02-03-08 13:30

Hej igen
Hauge wrote:
> Jeg valgte så en ordenlig combiovn:

Forkert link:
http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/40123754

Mvh Hauge

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-03-08 13:53

> Hej igen
>
> Forkert link:
> http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/40123754
>
> Mvh Hauge

Hvad får dig til at tro, at min ovn er en ringere (billigere)
kvalitet, det er den ikke? Min erfaring med varmluft er den, at jeg
ikke synes at det er lige så godt som når man bager ved alm. varme.
Jeg vil dog godt indrømme at til boller og småkager bruger jeg nogle
gange varmluft, fordi man kan have flere plader i ovnen ad gangen.

Fra : Hauge

Dato : 02-03-08 14:14

Hej
Tove Krieger wrote:
> Hvad får dig til at tro, at min ovn er en ringere (billigere)
> kvalitet, det er den ikke?

Ups, sorry

> Min erfaring med varmluft er den, at jeg
> ikke synes at det er lige så godt som når man bager ved alm. varme.

Min multi-ovn er dog lige så god som min Voss alm. ovn, så jeg gik ud fra at
din var "ringere".. Men vi er da enige om at der er forskel på måden der
bages på, varmluft kontra konventionel varme. Jeg bruger aldrig konventionel
mere.

> Jeg vil dog godt indrømme at til boller og småkager bruger jeg nogle
> gange varmluft, fordi man kan have flere plader i ovnen ad gangen.

Hehe, ja det er også den aller største fordel, udover at varmluft også er
lidt hurtigere at stege og bage ved.

Mvh Hauge

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-03-08 14:42

> [...]
>
> Hehe, ja det er også den aller største fordel, udover at varmluft
> også er lidt hurtigere at stege og bage ved.

Jeg synes bare, at væden ved en steg eller gryderet forsvinder
hurtigere ved varmluft. Den er efter min mening bedst når man laver
noget med låg på.

Jeg skal ud og bage nogle muffins om et øjeblik, så jeg tror da at
jeg lige vil prøve combi'en til dem.

Det kan da være, at det bare er mig der har gjort det forkert
tidligere.

Fra : Hauge

Dato : 02-03-08 14:52

Hejsa
Tove Krieger wrote:
> Det kan da være, at det bare er mig der har gjort det forkert
> tidligere.

Du husker at sætte temperaturen omkring 10% lavere ved varmluft, i forhold
til konv. varme?

Mvh Hauge

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-03-08 14:58

> Hejsa
>
> Du husker at sætte temperaturen omkring 10% lavere ved varmluft,
> i forhold til konv. varme?
>
> Mvh Hauge

Jo tak, det gør jeg. Hvis en opskrift siger f.eks. 200 grader ved
konventionel varme, så bruger jeg kun 180 grader varmluft. Så det
kan altså ikke være det jeg har misset.