Rejer
Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-02-08 12:25

Hvis man ikke lige har adgang til ferske og friskpillede rejer, hvad skal
man så købe i supermarkedet? Jeg bliver som regel skuffet over dybfrosne,
som bliver slatne og savner smag..

Konkrete bud på mærke, beskaffenhed og hvor man kan købe, vil være
velkomne. Københavnske specialbutikker er udelukket, da jeg bor i Viborg.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Max

Dato : 28-02-08 14:43

Hej Kurt

> Konkrete bud på mærke, beskaffenhed og hvor man kan købe, vil være
> velkomne. Københavnske specialbutikker er udelukket, da jeg bor i
> Viborg.

Supermarkeder, rejer i spande fra Launis.

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-02-08 17:32

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse

> Konkrete bud på mærke, beskaffenhed og hvor man kan købe, vil være
> velkomne. Københavnske specialbutikker er udelukket, da jeg bor i
> Viborg.

Jeg køber *ALTID* store skaldrejer, og køber dem, hvor de er billigst
(typisk Føtex eller SuperBest). Min erfaring er, at de altid er tusindfold
bedre end andre, ikke-ferske rejer. Jeg gider simpelhen ikke spise frosne,
pillede rejer længere, og rejer i saltlage ansér jeg som det rene gift.

Da ISO eksisterede, købte jeg med jævne mellemrum "søkogte", ferske
rosérejer (som i en snæver vending kunne spises med skal og hele pivtøjet),
og nu og da "søkogte", ferske nordsørejer, når de en sjælden gang imellem
havde dem. Og når bølgerne gik højt, røg der også lidt friskpillede
fjordrejer i kurven. De tider er desværre slut, da SuperBest tydeligvis ikke
satser på fiskeafdelingen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jan Boegh

Dato : 28-02-08 19:00

> [...]
>
> Konkrete bud på mærke, beskaffenhed og hvor man kan købe, vil være
> velkomne. Københavnske specialbutikker er udelukket, da jeg bor i Viborg.

Hvis du gider pille selv: Få dem så store som muligt. Størrelse og kvalitet
hænger nøje sammen - helst under 80 stk./kg. Kan være lidt svære at finde.

Skal du købe rejer i lage (og det vil jeg hundrede gange hellere end frosne
pillede, der imo ALTID er elendige) så vil jeg foretrække Cimbrer som nr. et
med Launis på en acceptabel andenplads. Og derefter synes jeg ikke der er
den store forskel - så kan man lige så godt købe de billige i Aldi som at
give det dobbelte for samme kvalitet i Føtex.

Skulle du komme til Skagen skal du prøve 'the most snobbish af them all' -
Nibe Hansens Fiskehandel, der om sommeren er pakket tættere med københavnere
end der er sild i en tønde. Men deres friskkogte rejer er bare
uforlignelige - og til vinterpriser helt rimelige, stort set som frosne
skalrejer fra et supermarked.

vh
Jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Max

Dato : 28-02-08 22:00

Hej Jan

> Hvis du gider pille selv: Få dem så store som muligt. Størrelse og
> kvalitet hænger nøje sammen - helst under 80 stk./kg. Kan være lidt
> svære at finde.

Underligt, små fjordrejer kogt på stranden lige efter man har
strøget dem overgår efter min mening alle andre former for
rejer, men de er jo ikke sådan lige at få med på bordet :)

--
Mvh Max

Fra : Jan Boegh

Dato : 29-02-08 15:36

> Underligt, små fjordrejer kogt på stranden lige efter man har
> strøget dem overgår efter min mening alle andre former for
> rejer, men de er jo ikke sådan lige at få med på bordet :)

Næh, hvorfor skulle det være underligt.
Jeg vil også helst have /store/ pighvarrer og /små/ rødspætter - det er
begge fladfisk.

Fra : Max

Dato : 29-02-08 20:52

Hej Jan

> Næh, hvorfor skulle det være underligt.

Jeg ved det egentlig ikke, men vi kan jo
nok blive ved på den måde.

> Jeg vil også helst have /store/ pighvarrer og /små/ rødspætter - det
> er begge fladfisk.

Jeg gider slet ikke pighvar og rødspætter, skal det være
fladfisk, så en skruppe der lige passer på panden :)

--
Mvh Max

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-03-08 08:21

Max skrev:

> Jeg gider slet ikke pighvar og rødspætter, skal det være
> fladfisk, så en skruppe der lige passer på panden :)

Stop nu, må jeg få en ising!

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Max

Dato : 01-03-08 08:37

Hej Ole

> Stop nu, må jeg få en ising!

Ok da, men så skal det også være sommer, og så skal
den være tørret og røget og der skal vøre øl til :)

--
Mvh Max

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-03-08 09:49

On Sat, 1 Mar 2008 08:36:56 +0100, Max wrote:

> Ok da, men så skal det også være sommer, og så skal
> den være tørret og røget og der skal vøre øl til :)

Forsøger du at piske en stemning op? Jamen så er jeg da med. Jeg har fundet
en fiskemand i Viborg, der ofte/som regel har bakskuld: 4 for en tyver!!!
Ok, det er ikke fuldfede på denne årstid, men et par stykker pr. mand,
groft rugbrød og mørkt øl og en kraftig, hjemmelavet porsesnaps kan gøre
underværker ved min organisme på en kold og blæsende februardag
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-03-08 11:00

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse

.. Jeg har fundet
> en fiskemand i Viborg, der ofte/som regel har bakskuld: 4 for en tyver!!!

Hvor?

Hilsen Inger

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-03-08 11:36

On Sat, 1 Mar 2008 10:59:55 +0100, Inger Pedersen wrote:

> "Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse
>
> . Jeg har fundet
>
> Hvor?

Den mobile fiskemand, der holder hos SuperBest (tidligere Dreisler) på
Fabriksvej. Han er der hver fredag.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-03-08 13:26

> Den mobile fiskemand, der holder hos SuperBest (tidligere Dreisler) på
> Fabriksvej. Han er der hver fredag.

Tak.

Hilsen Inger

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-03-08 10:03

Max skrev:
> Hej Ole

> Ok da, men så skal det også være sommer, og så skal
> den være tørret og røget og der skal vøre øl til :)

OK, godt nok, men en frisk ising på panden overgåes ikke af nogen anden
fladfisk, det være spætte, skrubbe eller tunge.

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Max

Dato : 01-03-08 16:30

Hej Ole

> OK, godt nok, men en frisk ising på panden overgåes ikke af nogen
> anden fladfisk, det være spætte, skrubbe eller tunge.

Nu er jeg opvokset i et fiskerhjem, og der blev isinger ikke regnet
som menneskeføde, så de røg med skidtfiskene. Så jeg har kun
spist den som bakskuld eller som bålmad når vi trådte dem i bugten.

--
Mvh Max

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-03-08 17:00

Max skrev:
> [...]
> som menneskeføde, så de røg med skidtfiskene. Så jeg har kun
> spist den som bakskuld eller som bålmad når vi trådte dem i bugten.

Ja, det undrer mig at ising ringeagtes, mens (nogle) folk svimer over
deres elendige bækforeller (dambrugs regnbuer) a la et eller andet .

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Max

Dato : 01-03-08 18:18

Hej Ole

> Ja, det undrer mig at ising ringeagtes, mens (nogle) folk svimer over
> deres elendige bækforeller (dambrugs regnbuer) a la et eller andet .

Der sælges jo masser af fisk idag som man tidligere ikke agtede som
menneskeføde, sådan skifter tiderne jo. Jeg vil så gerne have ålekvaber,
men de kan ikke købes mere, men det skyldes så at der ikke kan
fanges nogle mere, min fiskehandler fortæller at der aldrig kommer
ålekvaber på auktionerne, noget han er ked af da han kunne sælge
alle dem han kunne få fat i.

--
Mvh Max

Fra : Jan Boegh

Dato : 01-03-08 19:33

> [...]
> nok blive ved på den måde.

> Jeg gider slet ikke pighvar og rødspætter, skal det være
> fladfisk, så en skruppe der lige passer på panden :)

Føj for satan (if You pardon my french)!
Af alle fisk er den eneste, jeg kan komme i tanke om at jeg ikke vil
indtage, skrubben. Den smager stygt. Mudderfisk!
Mine hunde har heller aldrig villet æde dem og da jeg havde akvarium ville
fiskene heller ikke have skrubbe.
Da jeg i sin tid fiskede med jolle, blev skrubber konsekvent kasseret, hvis
ikke den københavnske gren af famillien var til stede. Eller
svigermekanikken nede fra Lillebælt.
Nogen hævder det er en smags sag og det skal jo nok være rigtigt. I hvert
fald ikke min smag. Brrrrrrrrrrrr.

Fra : Max

Dato : 01-03-08 19:38

Hej Jan

> Nogen hævder det er en smags sag og det skal jo nok være rigtigt. I
> hvert fald ikke min smag. Brrrrrrrrrrrr.

Der er jo heldigvis også frit valg på hylderne.

--
Mvh Max