Rødspætte Doria
Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-02-08 12:20

I min grønne ungdom abonnerede jeg på nogle opskriftskort fra et ugeblad og
jeg har brugt dem med ujævne mellemrum. En af dem jeg ofte lavede før i
tiden, var "Rødspætte Doria". Nu er jeg forkalket og har ingen klar
erindring om rettens sammensætning og tilberedelse, men husker blot, at det
var rødspætte fileter rullet omkring et eller andet og at tilbehøret var
ris kogt med gurkemeje og at der vist var rejer i sovsen.

Nogen der kender den?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-03-08 00:38

Kurt Hansen <kurt@fjerndettetowle.dk> wrote in

> [...]
> husker blot, at det var rødspætte fileter rullet omkring et eller
> andet og at tilbehøret var ris kogt med gurkemeje og at der vist var

Ofte er en "Doria" opskrift blot ensbetydende med at kødet/fisken serveres
i en cremet hvid mælkebaseret sovs, f.eks bechamel.

Jeg har f.eks fået serveret Søtunge Doria på restaurant. Det var bagt
søtunge overhældt med netop bechamel, tilsat krebsehaler og serveret med en
svamperisotto og grønne asparges. Rimelig kedelg oplevelse, måske fordi
alting havde fået lidt ekstra tilberedningstid og derfor var ret kønsløst.
Men det kunne sagtens ha været velsmagende.