Holdbarhed på øl?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-02-08 11:39

Jeg har lige købt 10 stk. First Gold I.P.A. (Semper Ardens) i SuperBest til
12,95 kr. stykket (torsdag, fredag og lørdag). Det er jo røveri ved højlys
dag for denne gode øl.

Der er stemplet 28.03.08D på bagetiketten, men det fremgår ikke, om det er
sidste salgsdato, eller "Mindst holdbar til". Det får mig nu ikke til at
ryste på hånden, for jeg er overbevist om, at hvis jeg opbevarer dem mørkt
og køligt, er datoen relativt ukritisk. Nogle erfaringer med holdbarheden?

Problemet er for tiden, at min DagligBrugs sælger et stort udvalg af
påskeøl fra mange spændende bryggerier til meget billige penge og de skal
jo alle prøves. Rædselsseminariet er, at jeg ikke kan nå at konsumere så
meget
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Morten Nielsen

Dato : 28-02-08 12:47

> [...]
> jo alle prøves. Rædselsseminariet er, at jeg ikke kan nå at konsumere så

Bare du opbevarer dem mørkt og køligt, kan de sagtens holde et par år :)

/Morten N

Fra : madklub

Dato : 28-02-08 06:38

On 28 Feb., 11:38, Kurt Hansen <k...@fjerndettetowle.dk> wrote:
> [...]
> jo alle prøves. Rædselsseminariet er, at jeg ikke kan nå at konsumere så

Rædselsseminariet? Den havde jeg ikke hørtfør!

Søren

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-03-08 09:57

On Thu, 28 Feb 2008 05:37:41 -0800 (PST), madklub wrote:

> Rædselsseminariet? Den havde jeg ikke hørtfør!

Tø-hø, den går allerede sin sejrsdang i dk.kultur.sprog, hvor den
karakteriseres som en såkaldt "skrællemand" (se
http://fiduso.dk/?page=skraellemaend). Det konstateres, at jeg er den
eneste skribent i hele verden der har anvendt udtrykket; det tror da
pokker, da det er hjemmestrikket
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : -V-

Dato : 28-02-08 09:19

On Feb 28, 11:38 am, Kurt Hansen <k...@fjerndettetowle.dk> wrote:
> [...]
> og køligt, er datoen relativt ukritisk. Nogle erfaringer med holdbarheden?

Jeg har ved flere omgange smagt øl, som var godt 25 år eller ældre, og
de smagte fantastisk.

Carlsberg gemmer hvert år et lille lager af alle deres sæsonbryg
(påskebryg, julebryg, etc.) i kælderen, som er kold og mørk, og ved
særlige lejligheder bliver der delt ud.

-V-

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-02-08 17:27

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har lige købt 10 stk. First Gold I.P.A. (Semper Ardens) i
> SuperBest til 12,95 kr. stykket (torsdag, fredag og lørdag). Det er
> jo røveri ved højlys dag for denne gode øl.

Tak for hintet. Har lige tømt min lokale SuperBest for de sidste 47 styk.

> [...]
> ikke til at ryste på hånden, for jeg er overbevist om, at hvis jeg
> opbevarer dem mørkt og køligt, er datoen relativt ukritisk. Nogle

De holder næsten evigt, hvis de opbevares mørkt.

Jeg troede tidligere, at temperaturen også spillede en vigtig rolle, men
har revideret min opfattelse efter at have smagt nogle øl (Chimay), jeg
havde glemt, og som havde stået mørk i en garage i årevis med
temperatursvingninger mellem -5 og +40.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 28-02-08 17:31

Hej Jens

> De holder næsten evigt, hvis de opbevares mørkt.

Ja, lys er så absolut den alvorligste dræber, derfor
køber jeg ikke øl i en af vores lokale Netto bikse,
de har øl stående lige bag en sydvendt glasfacade.

--
Mvh Max

Fra : Ole Christiansen

Dato : 01-03-08 10:52

> [...]
> køber jeg ikke øl i en af vores lokale Netto bikse,
> de har øl stående lige bag en sydvendt glasfacade.

Til gengæld er omsætningen også hurtigere.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-03-08 09:58

On Thu, 28 Feb 2008 17:26:57 +0100, Jens Bruun wrote:

> "Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for hintet. Har lige tømt min lokale SuperBest for de sidste 47 styk.

Herligt. Jeg var selv lidt mere beskeden, da lagerplads til gode øl og
udsøgte whiskyflasker er en mangelvare her i hytten for tiden
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Per, Herringe

Dato : 28-02-08 18:35

I meddelelse: v8kpqmde32d8.1djvbibzk5fy5.dlg@40tude.net
skrev Kurt Hansen bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> påskeøl fra mange spændende bryggerier til meget billige penge og de
> skal jo alle prøves. Rædselsseminariet er, at jeg ikke kan nå at

Husk også at beskytte mod frost. Som der i sin tid stod på Odense Pilsner:
"Beskyt øllet mod sollys og frost"

Det havde en helt særlig og konkret betydning i Munkebo i tresserne, hvor
min spejderfører hed Frost. Det holdt ikke længe hvis han var i nærheden.

--
MVH Per, Herringe