Vitello tonnato
Fra : ALKolsen

Dato : 26-02-08 12:49

Hej,

jeg skal holde madklub og har bestemt at vi skal lave Vitello Tonnato,
fordi jeg synes det lyder helt skørt at servere kalvekød og fisk
sammen, og glæder mig til at smage det.

Men, hvad skal vi have TIL? Det eneste jeg har fundet foreslået, er
hjemmebagt brød - er det dét man gør?

Det skal enten være TILBEHØR til selve retten, eller noget vi kan få
før eller efter.

Forslag modtages gerne.

mvh
anne

Fra : soeren.rasmussen@gma~

Dato : 26-02-08 13:06

On 26 Feb., 20:49, ALKolsen <alkol...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> hjemmebagt brød - er det dét man gør?
>
> Det skal enten være TILBEHØR til selve retten, eller noget vi kan få

Vitello Tonnato smager vildt godt. Jeg har brugt denne opskrift:
http://www.dr.dk/Mad/Temaopskrifter/2005/5/120056.htm (de har godt nok
lige glemt, at man også skal bruge en dåse tun).

Vitello Tonnato er sådan traditionelt set en ret for sig, så brød er
nok som tilbehør. Jeg synes dog, at den fungerer rigtig godt som en
del af en italiensk buffet. Jeg har fx serveret den sammen med en
simpel salat: på en bund af ruccola lægges nogle skiver parmaskinke.
Der dryses med valnødder og spåner af parmesanost. Der dryppes
olivenolie henover. Og hvis du er i det meget festlige humør kan du
fuldende buffetten med en tomatsalat; køb fx de der nymodens pakker,
som de fx har i Kvickly, hvor der er cherrytomater i rød, orange og
gul. Vend dem med nogle gode oliven, lidt purløg og lidt frisk timian
samt lidt olie. Så har du i hvert fald en dejlig menu.

Fra : Henrik

Dato : 27-02-08 00:29

<soeren.rasmussen@gmail.com> skrev i en meddelelse >...
>Der dryppes olivenolie henover. ...
>... Vend dem med nogle gode oliven, lidt purløg
>og lidt frisk timian samt lidt olie. ....

Jeg tror jeg ville vælge noget tilbehør som netop ikke behøvede olie, da du
i forvejen bruger mayonaise og tun.

Henrik

Fra : Anders Truelsen

Dato : 27-02-08 07:35

> [...]
>
> jeg skal holde madklub og har bestemt at vi skal lave Vitello Tonnato,
> fordi jeg synes det lyder helt skørt at servere kalvekød og fisk

Ja, det lyder sært, men det spiller genialt sammen.

Jeg serverer gerne hjemmelavet pasta med en god pesto som 'fyldstof'.

/a

Fra : padre

Dato : 27-02-08 18:41

"ALKolsen" <alkolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Men, hvad skal vi have TIL? Det eneste jeg har fundet foreslået, er
>hjemmebagt brød - er det dét man gør?

det er i hvert fald det, jeg gør. Retten har en forholdsvis sart smag, så
den drukner let i tilbehøret.

Gør som franskmændene (engang altid gjorde) - server salaten før
hovedretten, så kolliderer de to ting ikke. Det gør jeg selv, og på den måde
synes jeg oftest de to ting bedst kommer til deres ret.

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 27-02-08 13:19

On 27 Feb., 18:41, "padre" <spirito_sa...@pants.yahoo.com> wrote:

> Gør som franskmændene (engang altid gjorde) - server salaten før
> hovedretten, så kolliderer de to ting ikke. Det gør jeg selv, og på den måde
> synes jeg oftest de to ting bedst kommer til deres ret.

Helt klart! Denne franske (af italienerne adopterede) ret står alene,
højst med brød til. Den kan serveres som forret eller som hovedret med
pasta først, absolut ikke pasta til.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 29-02-08 01:12

edelvang@gmail.com skrev:

> Helt klart! Denne franske (af italienerne adopterede) ret står alene,
> højst med brød til. Den kan serveres som forret eller som hovedret med
> [...]
Enig - en italiener ville måbe hvis du spiste pasta som tilbehør til
denne ret. Det italienske køkken er netop karakteriseret ved sin
enkelthed. Man drukner ikke maden i sanseindtryk, men lader råvaren
komme til sin fulde og enkle ret :)

Fra : N/A

Dato : 29-02-08 01:12

Fra : Anders Truelsen

Dato : 11-03-08 03:30

On Feb 29, 1:12 am, Jesper Mehlsen <jespermehlsenFJERNDE...@gmail.com>
wrote:

> [...]
> denne ret. Det italienske køkken er netop karakteriseret ved sin
> enkelthed. Man drukner ikke maden i sanseindtryk, men lader råvaren

Ja, I må undskylde mine manere.
Men jeg kæmper stadigt mod min opvækst med en madpyramide der siger at
bønder og andre danskere skal spise sig mætte i kulhydrater og ikke
kød.
Desuden elsker jeg hjemmelavet pasta og spiser det med stor vellyst
til næsten hvad som helst

/a

Fra : klaus@opperen.dk

Dato : 16-03-08 09:23

On Feb 26, 8:49 pm, ALKolsen <alkol...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> hjemmebagt brød - er det dét man gør?
>
> Det skal enten være TILBEHØR til selve retten, eller noget vi kan få

Jeg bruger denne opskrift: http://www.bonisimo.dk/Opskrifter/Vitello_tonnato_Opskrift.aspx
Og jeg plejer at servere den med godt sprødt brød til. f.eks:
http://www.bonisimo.dk/Opskrifter/Flutes_Opskrift.aspx

Med venlig hilsen
Klaus