Du godeste gud...han flamberede i alkohol ~
Fra : Peter Noes

Dato : 24-02-08 21:09

Hej alle

Er lige kommet hjem fra ferie, og under afskedsmiddagen kom den flinke kok
og flamberede bananer i bananlikør, appelsinjuice og rom (på 38%) over gas.
Skal alkohol ikke være 40% før man kan antænde det? For det vidste han
tydeligvis ikke, for de 38 % brændte lystigt :)

Venlig hilsen
Peter

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 24-02-08 21:37

Peter Noes wrote:

> [...]
> (på 38%) over gas. Skal alkohol ikke være 40% før man kan antænde
> det? For det vidste han tydeligvis ikke, for de 38 % brændte lystigt

Det er vel ikke så mærkeligt. Når vand/spritblandingen opvarmes
langsomt, begynder spritten at fordampe før vandet, og det er
spritdampene som brænder.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Peter Noes

Dato : 24-02-08 22:05

Så den med de 40% (når man nu intet aner om kemi) er kun hvis man ønsker at
antænde væsken direkte med en lighter eller lignende?

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 24-02-08 22:14

Peter Noes wrote:
> Så den med de 40% (når man nu intet aner om kemi) er kun hvis man
> ønsker at antænde væsken direkte med en lighter eller lignende?

Aner det ikke. Ved flambering opvarmes væsken mig bekendt altid før
antændelsen.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-02-08 09:35

Erik Olsen DK skrev:

> Det er vel ikke så mærkeligt. Når vand/spritblandingen opvarmes
> langsomt, begynder spritten at fordampe før vandet, og det er
> spritdampene som brænder.

Jeg har en gang prøvet at antænde dampene fra almindelig
rødvin i en gryderet. Det lykkedes.

Ellers er det min erfaring at alle likører, brændevine og rom
som er på over 50 % sagtens kan antændes i glasset ved
almindelig stuetemperatur.

Her er et engelsksproget link til noget der kan brænde:
Feuerzangenbowle
http://en.wikipedia.org/wiki/Feuerzangenbowle

--
Herluf :·)

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 25-02-08 09:14

Jeg mindes en afslutnings fest i folkeskolen nogle år tilbage hvor vi
drak Fisherman i shotsglas, en gut bundede sit glas, og satte det
efterfølgende med bunden i vejret ned over et starin lys hvilket
resultede i et mindre flammehav - Den orginale Fisherman ligger så vit
jeg husker på på 35%

Selv bruger jeg ofte her hjemme brændt kaluha, det opvarmes i et cl mål
med en gasbrænder og kort tid efter brænder det lystigt af sig selv. Og
kaluha ligger vist omkring de 20-21%.