Hvilket kød skal jeg vælge?
Fra : Lasse Hoelgaard

Dato : 24-02-08 17:30

Jeg vil gerne prøve noget andet end hakket kød næste weekend. Har lige set,
at en lokal butik (med slagter) sælger Engelsk bøf (oksefilet 350g), Rib eye
(400g) eller Entrecote (400g) til 50 kr.

Jeg ved ikke hvad der smager bedst så derfor spørger jeg jer, hvad jeg skal
vælge. Økonomien tillader desværre kun en af tingene.

Hilsen Lasse

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 24-02-08 10:13

On 24 Feb., 17:30, "Lasse Hoelgaard" <sn...@fedt.dk> wrote:

> Jeg vil gerne prøve noget andet end hakket kød næste weekend. Har lige set,
> at en lokal butik (med slagter) sælger Engelsk bøf (oksefilet 350g), Rib eye
> (400g) eller Entrecote (400g) til 50 kr.

De tre udskæringer kommer alle (som regel) fra filetten og smager alle
udmærket på hver sin måde. Engelsk bøf er den magreste med en subtil
fedtmarmorering og uden fedtkant. Entrecoter kan efterhånden se ud på
mange måder, men er oftest en engelsk bøf med fedtkant. Rib eye er en
af mine foretrukne udskæringer: Meget kraftig fedtmarmorering og en
stor "fedtklump" i midten.

Entrecoter og engelske bøffer kalder på sauce/sovs eller remo. En
ribeye er næsten sovs nok i sig selv.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-02-08 19:02

"Lasse Hoelgaard" <snoop@fedt.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke hvad der smager bedst så derfor spørger jeg jer, hvad
> jeg skal vælge. Økonomien tillader desværre kun en af tingene.

Rib-eye smager af mest, og har lettere ved at glide ned, selvom kvaliteten
og mørheden ikke er helt i top.

Hvilket minder mig om, at jeg skal have rib-eye om lidt

Skal jeg have bøf af okse, foretrækker jeg til enhver tid enten rib-eye
eller t-bone. Står den på engelsk bøf, foretrækker jeg hest. Entrecote køber
jeg stort set aldrig, selvom jeg nu og da smider en hel oksefilet i ovnen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 24-02-08 20:29

Hej Lasse

> lige set, at en lokal butik (med slagter) sælger Engelsk bøf
> (oksefilet 350g), Rib eye (400g) eller Entrecote (400g) til 50 kr.

Ribeye er en sikker vinder når det gælder smag, kraft og saft.

--
Mvh Max

Fra : Lasse Hoelgaard

Dato : 24-02-08 20:43

3 besvarelser og "3" der stemmer på ribeye

Jeg vil gerne høre andres meninger også, ellers må det nok hellere blive
ribeye næste weekend.

-Lasse

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 25-02-08 03:24

Lasse Hoelgaard wrote:
> 3 besvarelser og "3" der stemmer på ribeye
>
> Jeg vil gerne høre andres meninger også, ellers må det nok hellere
> blive ribeye næste weekend.
>
> -Lasse

ribeye... sublim smag...!
husk at fedtet skal blive der under stegning!

og prøv så at smide et par stykker af dem på grillen (vent til sommer hvis
ikke du er grill-fanatiker) det er himmelsk...

Rasmus

Fra : Lasse Hoelgaard

Dato : 25-02-08 08:17

Rasmus M. Jensen wrote:

> ribeye... sublim smag...!
> husk at fedtet skal blive der under stegning!
>
> og prøv så at smide et par stykker af dem på grillen (vent til sommer
> hvis ikke du er grill-fanatiker) det er himmelsk...

Jeg vil bruge min grillpande. Ved godt det ikke er helt det samme, men det
bedste jeg kan gøre indedøre.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 25-02-08 18:49

"Lasse Hoelgaard" <snoop@fedt.dk> skrev i meddelelsen
>3 besvarelser og "3" der stemmer på ribeye
>
> Jeg vil gerne høre andres meninger også, ellers må det nok hellere blive
> ribeye næste weekend.
>
> -Lasse

4 stemmer, jeg køber aldrig andet til steak.

Steen

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 26-02-08 12:46

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> "Lasse Hoelgaard" <snoop@fedt.dk> skrev i meddelelsen

> 4 stemmer, jeg køber aldrig andet til steak.
>
> Steen

Efter al den snak om ribeye får jeg lyst til at komme med min vurdering:
Ribeye er det mest fedtfyldte af de nævnte udskæringer. Den er mere løs i
strukturen og kan "vride" lidt mere under stegningen. Den højt priste
kraftigere smag skyldes sikkert større eller mindre brankning af det høje
fedtindhold. Men det falder i manges smag. Når vi køber: let fedtmarmoreret
ja - større fedtlag på og i kødet nej!

Uanset hvilken udskæring er det dog alfa og omega, at kødet er mørt. Dette
er meget svært at sikre sig. Vi prøvede tidligere mange forretningers
"garantimøre" kød, men blev alt for ofte meget skuffet - til trods for, at
alle i familien har fuldt og stærkt tandsæt! Vi er nu havnet derhen, at vi
udelukkende køber oksekød fra Dansk Supermarked. Der kan også forekomme
enkelte svipsere, men der er meget langt imellem.
Vores oksekøds favorit: Tournedos af mørbrad. Mørbradens manglende
fedtmarmorering kompenseres med den omviklede baconstrimmel.

Men jeg har nok arbejdet mig lidt udenfor det stillede spørgsmål - i så fald
undskyld!

Mvh
Aksel

Fra : Max

Dato : 26-02-08 13:17

Hej Aksel

> Vores oksekøds favorit: Tournedos af mørbrad. Mørbradens manglende
> fedtmarmorering kompenseres med den omviklede baconstrimmel.

Den er typisk, bacon om så det smager af noget :)

Husk at fedt ud over at være fedt faktisk er det der bære smagen
i kød, ingen fedt, ingen smag.

--
Mvh Max

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 26-02-08 13:53

> Den er typisk, bacon om så det smager af noget :)
>
> Husk at fedt ud over at være fedt faktisk er det der bære smagen
> i kød, ingen fedt, ingen smag.

Ja, men det har du jo ret i, men angående ribeyes, kan jeg nu godt undvære
den vamle fedtklump, der er midt i. Der plejer at være rigeligt alligevel.
Der er undertiden næsten ligeså meget rent fedt som der er kød i en ribeye.
Mvh
Aksel

Fra : Max

Dato : 26-02-08 14:54

Hej Aksel

> rigeligt alligevel. Der er undertiden næsten ligeså meget rent fedt
> som der er kød i en ribeye. Mvh

Der er jo ingen der tvinger dig til at spise andet end det
af det du har lyst til.

--
Mvh Max

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 26-02-08 17:58

> Der er jo ingen der tvinger dig til at spise andet end det
> af det du har lyst til.

Hej Max.
Det er jeg søreme også glad for.
Men det er jo bare den gamle sag: Smag og behag er forskellig, og det skal
vi være glad for - så længe, det endnu kan praktiseres!
Mvh
Aksel

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-02-08 16:05

> Den er typisk, bacon om så det smager af noget :)

IMO hører bacon ikke hjemme ved en tournedos - det er spæk, man bruger. Den
røgede smag overdøver de finere nuancer i en rigtig god mørbrad. Men derfor
kan det jo selvfølgeligt smage meget godt.

vh
Jan

--
Camping: http://jan.boegh.net/Rejser/Camping/Camping.htm

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 26-02-08 12:11

On 26 Feb., 16:04, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote:

> IMO hører bacon ikke hjemme ved en tournedos - det er spæk, man bruger.. Den
> røgede smag overdøver de finere nuancer i en rigtig god mørbrad. Men derfor
> kan det jo selvfølgeligt smage meget godt.

Jeg er fuldstændig enig. Hvis jeg vil smage (dårlig) bacon, køber jeg
en pakke Tulip (hvilket aldrig sker).

I øvrigt bør mørbrad snarere steges med største forsigtighed i ovn.
Det *smager* faktisk af noget (omend subtilt), særligt hvis det
gourmetsaltes et døgn i forvejen og er velhængt. Hvor jeg dog elsker
slagtere, hvor man kan bede dem gå ind i kølerummet og hente en
velhængt mørbrad eller et stykke højreb og så få skåret en bøf.. Men de
bliver stadig færre. Når jeg bliver rig en dag, vil sådan et kølerum
stå højt på ønskelisten. Så skal der dæleme hænge højreb og filet på
kroge i månedsvis :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Max

Dato : 26-02-08 20:29

Hej Kevin

> bliver stadig færre. Når jeg bliver rig en dag, vil sådan et kølerum
> stå højt på ønskelisten. Så skal der dæleme hænge højreb og filet på
> kroge i månedsvis :)

Ja, det er blevet så moderne med walk in closets, altså klædeskabe
man kan gå ind i, men jeg ønsker mig altså et walk in køleskab
istedet, tænk sig at gå ind og vælge sin aftensmad :)

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-02-08 21:40

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Når jeg bliver rig en dag, vil sådan et kølerum
> stå højt på ønskelisten. Så skal der dæleme hænge højreb og filet på
> kroge i månedsvis :)

Du har så evig ret. Hvem gider bruge penge på et åndssvagt "samtalekøkken",
hvis man i stedet kan få et ordentligt kølerum med plads velhængning af
hele oksesider. Og kunne der så afses plads til et lille (kold)røgekammer i
det ene hjørne, ville det være helt perfekt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 27-02-08 00:01

[...]

Jo, modningen er meget vigtig for kødkvaliteten. Men dyrekategorien er det
også.
For at få rigtigt mørt kød skal det stamme fra dyr af slagterace
(f.eksHereford) i en alder af 2½ - 4år - og helst fra hundyr. En modningstid
bør de første 10 timer efter slagtning ske ved 10-15 grader og derefter ved
2 - 4 grader i 2-3 uger.
En gammel udsætterko af malkerace kan ikke give samme kødkvalitet og en
ældre tyr skal sikkert modnes indtil den selv falder ned af krogen, for at
blive spiselig. Men den slags kød udbydes sikkert også i en visse
forretninger som " 5 eng. bøffer til100 kr" eller sælges som fars.
Mvh
Aksel