Kartoffel ikke en grøntsag?!
Fra : Hauge

Dato : 23-02-08 23:21

Hej

Jeg forundres når der i diverse programmer på tv blir sagt, at kartofler
ikke indgår i mængden af grøntsager, når man skal beregne hvor mange man får
af dem om dagen..

Hvorfor er det sådan?

Mvh Hauge

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 23-02-08 23:52

Hauge wrote:
> [...]
>
> Jeg forundres når der i diverse programmer på tv blir sagt, at
> kartofler ikke indgår i mængden af grøntsager, når man skal beregne

Hej Hauge,

endnu et indlæg fra din yndlingsskribent...

Jeg har lært det er pga. det høje stivelsesindhold i kartofler i forhold til
andre grøntsager...
kartofler falder så i gruppen med pasta, gryn osv.

Rasmus

Fra : Hauge

Dato : 24-02-08 00:03

Hej Rasmus
Rasmus M. Jensen wrote:
> endnu et indlæg fra din yndlingsskribent...

Åhh jeg er helt vild med dig

> Jeg har lært det er pga. det høje stivelsesindhold i kartofler i
> forhold til andre grøntsager...
> kartofler falder så i gruppen med pasta, gryn osv.

Aeh ok, det var da rart med en forklaring. Undrede mig bare over at der
altid blev sagt (senest i Rabatten i torsdags) at "Kartofler hører ikke med
i grøntsags-regnskabet", helt uden forklaring til hvad grunden er..

Takker.

Mvh Hauge

Fra : MaG

Dato : 24-02-08 07:27

> Aeh ok, det var da rart med en forklaring. Undrede mig bare over at der
> altid blev sagt (senest i Rabatten i torsdags) at "Kartofler hører ikke
> med i grøntsags-regnskabet", helt uden forklaring til hvad grunden er..

Husk, at der i "grøntsags-regnskabet" også hører frugt, man skal om voksen
have 600 g. grønt og frugt om dagen, så er man dækket ind med div. vitaminer
osv. og når man spiser denne mængde skulle det gerne være med til at holde
en rimelig slank linje eller være med til at man kan tabe sig, vær dog
opmærksom på at der i frugt også er frugt sukker så det hjælper ikke hvis
man kun spiser frugt, f.eks. er der meget i vindruer som de fleste jo så
godt kan lide...

med venlig hilsen
Maria

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-02-08 13:55

"MaG" <maria@fredslund.biz> skrev i en meddelelse

> man kun spiser frugt, f.eks. er der meget i vindruer som de fleste jo så >
> godt kan lide...

Heldigvis kan sukkeret fra vindruerne ret let fjernes.

vh
Jan

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-02-08 18:52

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> Heldigvis kan sukkeret fra vindruerne ret let fjernes.

Jepper. Og på samme måde kan man slippe for alt det ulækre stivelse, der
ellers er i kartofler.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 25-02-08 03:22

Hauge wrote:

> Åhh jeg er helt vild med dig

LOL

> [...]
> der altid blev sagt (senest i Rabatten i torsdags) at "Kartofler
> hører ikke med i grøntsags-regnskabet", helt uden forklaring til hvad
ja... det var da egentlig underligt at de ikke lige smed den sidebemærkning
ind - det vil jeg da give dig ret i...

Rasmus