Oksesteg i porter
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-02-08 18:33

Hej

Jeg lavede en meget vellykket middag i torsdags, så jeg vil lige dele
opskriften med jer. Og nej, jeg er ingen Kasper. :)

Gammeldags oksesteg i porter med grøntsager, kartoffel-/sellerimos og
æble-/sellerisalat.

Ca. 1 kilo oksebov
1 porter
2-4 fed hvidløg
toppen af en porre
en lille gulerod
et lille stykke selleri
et par timiankviste
et par laurbærblade
salt og peber

Grøntsagerne skæres i meget fine tern. Okseboven saltes og pebres og
brunes, uden fedtstof, i en meget, meget varm støbejernsgryde med
tilhørende låg. Godt halvdelen af porteren hældes over sammen med
grøntsagerne, timian og laurbærblade. Smides i en ovn ved omkring 100
grader ca. 6 timer eller hvad det nu lige passer med.

8 store gulerødder
4 store porrer, minus en enkelt top

Renses, skrælles og skæres i pæne stykker. Kommes i gryden sammen med
kødet den sidste times tid.

2 kilo kartofler
400 g selleri
mælk
salt

Skrælles og koges til mos. Min mos er lavet med lidt mælk, men uden
fedtstof. Har man mere timian, smager det godt at komme et par kviste
når man koger grøntsagerne.

2-3 store æbler, jonagored er gode
2-300 g selleri
Valnøddekerner

Skrælles og rives groft. Det bliver bedre af at stå og trække et par
timer. Drysses med valnøddekerner og smager også godt med lidt
vindruer.

Tag kødet og de store stykker grøntsager op og jævn sovsen med
halvanden deciliter A38 og 2 tsk. maizena rørt sammen. Smag til med
salt. Hvis man kommer mere øl i på dette tidspunkt kommer det nemt til
at blive bittert. Jeg rundede smagen af med en halv tsk. mørk sirup.
Man kan sikkert også bruge mælk eller fløde, men jeg kan godt lide
smagen af A38 i sovsen.

Det smager godt, det kan laves i god tid, det indeholder så godt som
ingen fedt og bør derfor heller ikke udløse galdestensanfald. :)

Mvh Trine

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 25-02-08 23:04

On Sat, 23 Feb 2008 18:32:54 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

Først og fremmest tak for et spændende indlæg. Jeg læste det og skrev,
hvad der faldt mig ind... Jeg har lige læst mine kommentarer igennem -
og de minder mig om noget, som en af de gamle, sure mænd fra Muppet
show kunne have sagt. Det er ikke meningen. Jeg bruger bare ikke
smileyer.

Så - the pots and the pans...

>Jeg lavede en meget vellykket middag i torsdags, så jeg vil lige dele
>opskriften med jer. Og nej, jeg er ingen Kasper. :)

Det skulle vel aldrig være mig, der sigtes til? Hvis jo, hvordan skal
reference forstås?

> [...]
>grøntsagerne, timian og laurbærblade. Smides i en ovn ved omkring 100
>grader ca. 6 timer eller hvad det nu lige passer med.

Hvorfor ingen fedt til bruning?

Hvilken porter brugte du?

Derudover -- porter & langtidsbraisering er noget, jeg har tænkt på
mange gange. Unghane i porter med sorte oliven skal jeg eksperimentere
lidt med på et eller andet tidspunkt.

Den mørke, bitre øl og oksebov - fin sammensætning! Har du overvejet
at marinere i porter - evt. kogt op med en del af rodfrugterne &
krydderierne på forhånd?

> [...]
>
>Skrælles og koges til mos. Min mos er lavet med lidt mælk, men uden
>fedtstof. Har man mere timian, smager det godt at komme et par kviste

Hvorfor mos uden fedtstof?

> [...]
>
>Skrælles og rives groft. Det bliver bedre af at stå og trække et par
>timer. Drysses med valnøddekerner og smager også godt med lidt

Waldorf light?

> [...]
>at blive bittert. Jeg rundede smagen af med en halv tsk. mørk sirup.
>Man kan sikkert også bruge mælk eller fløde, men jeg kan godt lide

I de fleste af mine eksperimenter bruger jeg vin - netop fordi øl (med
et vist humleindhold i hvert fald) bliver bitter ved indkogning.

>Det smager godt, det kan laves i god tid, det indeholder så godt som
>ingen fedt og bør derfor heller ikke udløse galdestensanfald. :)

Galdestensanfald? Hvor kom det fra?

--
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Seneste nyt: Is på rygeost, blommer i hvidvin

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-02-08 10:29

Kasper Bergholt <mxnxgx@tiscali.dk> writes:

> Det skulle vel aldrig være mig, der sigtes til? Hvis jo, hvordan skal
> reference forstås?

At dine opskrifter virkør som noget man får på en pænere restaurant og
som almindelige hvide mennesker (læs: jeg) ikke tør give mig i kast
med. Jeg mener, i mit køkkenskab står et glas peberkorn, de billigste
fra netto og jeg aner ikke hvad det er for nogen. :) Det samme gælder
olier, eddiker og meget andet. Jeg ville elske at kunne lave spændende
og inspirerende mad som dig, men vi nøjes med ganske almindelig dansk
husmandskost. Som dog ikke er så overfyldt af pasta, pizza og
færdigretter som hos mange jævnaldrende. (Jeg er 29.)

> Hvorfor ingen fedt til bruning?

Simpelt, men sørgeligt: Fordi galdestensanfald bliver udløst af fedt.
Og efter at have haft en del anfald tidligere i graviditeten, så
bliver der ikke brugt fedt her i huset igen før den galdeblære er
fjernet. Og det bliver den heldigvis til april, men barnet skal lige
nå at komme ud først.

> Hvilken porter brugte du?

Carls, og jeg glædede mig længe over at der ikke var noget
ejefaldsapostrof i Carls. Derfor blev det den. Nej, kvinder er ikke
altid logiske. :)

> [...]
>
> Den mørke, bitre øl og oksebov - fin sammensætning! Har du overvejet
> at marinere i porter - evt. kogt op med en del af rodfrugterne &

Næ, men det kan være jeg skal prøve næste gang. Jeg ryddede op i
fryseren den anden dag og der var både oksebov og oksebryst, så der
skal nok blive lejlighed igen.

> Hvorfor mos uden fedtstof?

Se ovenfor.

> Waldorf light?

Jeps. Men det smager godt.

> I de fleste af mine eksperimenter bruger jeg vin - netop fordi øl (med
> et vist humleindhold i hvert fald) bliver bitter ved indkogning.

Det var jeg også bange for første gang jeg prøvede, altså at det blev
bittert. Men når det har stået længe nok, så forsvinder bitterheden
næsten og giver en dejlig rund smag. I hvert fald til mine smagsløg.

Nu bryder jeg mig hverken om vin eller øl i "rå" tilstand, men jeg
elsker det i madlavning. Så der bliver brugt meget vin i maden her i
huset. Jeg bilder mig selv ind, at man også får nogle af de gode
stoffer, selvom væsken har været kogt ind. Men ellers smager det jo
bare godt.

> Galdestensanfald? Hvor kom det fra?

Jeg har tidligere skrevet et par opskrifter på, så godt som, fedtfri
mad, netop med henvisning til galdestensanfaldene. Så jeg troede at
nogle af de mere faste i gruppen måske kunne huske det og ellers ville
det forklare det manglende fedtstof. Men åbenbart ikke. :)

Mvh Trine

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 27-02-08 16:32

On Tue, 26 Feb 2008 10:29:05 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>At dine opskrifter virkør som noget man får på en pænere restaurant og
>som almindelige hvide mennesker (læs: jeg) ikke tør give mig i kast
>med.

Nå på den måde, ja. Men det er da rart at høre, at retterne
præsenterer sig nogenlunde pænt på siden.

På den ande side er jeg lidt ked af at høre, at en tilsyneladende
kogeglad person som dig ikke tør give dig i kast med dem. Nogle af dem
er selvfølgelig lidt eksperimenterende smagsmæssigt -- men jeg står
inde for velsmagen i hver enkelt. Svipsere kommer ikke på siden.

Hvor komplicerede og tidskrævende opskrifterne er synes jeg svinger
meget, så der burde være noget for enhver smag.

Din oksesteg i porter virker ligeså tidskrævende/kompliceret som 80%
af mine retter, skulle jeg mene.

>Jeg mener, i mit køkkenskab står et glas peberkorn, de billigste
>fra netto og jeg aner ikke hvad det er for nogen. :)

Jeg har lyst til at sende dig en pose med keralapeber med det samme.
Maldon har en peberserie med økologisk keralapeber, den bør du prøve.
Jeg mener, den ligger på omkring 30 kroner for 2 små poser - og de
holder længe.

Det var en øjenåbner af karat for mig.

God peber kan løfte en ret voldsomt i smagsintentistet.

> [...]
>husmandskost. Som dog ikke er så overfyldt af pasta, pizza og
>færdigretter som hos mange jævnaldrende. (Jeg er 29.)

Tak for komplimenten. Oksestegen i porter er da klasser over, hvad
mange spiser, tror jeg. Husmandskost - fransk eller dansk - skal man
ikke kimse ad. Halvfabrikata derimod. Kevin Edvelvang skrev for en
måneds tid siden en fornem karakteristik af det danske
gennemsnitskøkken anno 2007.

Jeg er forresten også 29 - og jeg er set spise såvel pasta, pizza og
færdigretter... Thomas fra Kong Hans sagde engang, at det bedste, han
vidste, når han kom hjem fra signaturmenuerne var at spise en rød
pølse, mener jeg det var.

> [...]
>bliver der ikke brugt fedt her i huset igen før den galdeblære er
>fjernet. Og det bliver den heldigvis til april, men barnet skal lige

Tillykke med graviditeten. Jeg blev far for knap 4 måneder siden. Det
er fantastisk. Fin kombination af massiv træthed og lykke...

>Carls, og jeg glædede mig længe over at der ikke var noget
>ejefaldsapostrof i Carls. Derfor blev det den. Nej, kvinder er ikke
>altid logiske. :)

Hverdagens små glæder. Jeg irriteres også af fejlanbragte
genitivapostroffer. Endnu værre er det, når apostrofferne sniger sig
ind i danskeres engelsk i tredje persion singularis - he live's... Det
er sgu flot.

>Næ, men det kan være jeg skal prøve næste gang. Jeg ryddede op i
>fryseren den anden dag og der var både oksebov og oksebryst, så der
>skal nok blive lejlighed igen.

Meld endelig tilbage, hvis du gør forsøget.

>Det var jeg også bange for første gang jeg prøvede, altså at det blev
>bittert. Men når det har stået længe nok, så forsvinder bitterheden
>næsten og giver en dejlig rund smag. I hvert fald til mine smagsløg.

Spændende. Du rundede også af med mørk sirup, det kan måske også have
taget en god del af bitterheden.

>Nu bryder jeg mig hverken om vin eller øl i "rå" tilstand, men jeg
>elsker det i madlavning. Så der bliver brugt meget vin i maden her i
>huset.

Klassisk dansk husmandskost (med masser af vin)? :)

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (På vej (tror jeg nok): Havkatfilet med
sauteret romaine, kartofler i rapsolie & grüner veltliner-glace)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-02-08 16:43

Kasper Bergholt <mxnxgx@tiscali.dk> writes:

> Din oksesteg i porter virker ligeså tidskrævende/kompliceret som 80%
> af mine retter, skulle jeg mene.

Det kommer nok an på øjnene der ser. Det er sådan noget jeg har lavet
mange gange, så det er ren rutine. Også selvom der selvfølgelig er
variationer.

I øvrigt er sådan en oksesteg gerne lidt tør på andendagen, så
inspireret af din biksemad fra Rhone blev den skåret i stykker og
varmet i en rødvinssovs. Jeg havde ikke selv tænkt på at komme sennep
i, men det smagte rigtig godt. Vi spiste det med kartofler, gulerødder
og rødbeder bagt i ovnen.

> [...]
> holder længe.
>
> Det var en øjenåbner af karat for mig.
>
> God peber kan løfte en ret voldsomt i smagsintentistet.

Det kan være man skal prøve. Hvor køber man sådan noget? For jeg tror
ikke lige det er i Spar eller Dagli' Brugsen, som er udvalget her i
byen. :)

> [...]
> færdigretter... Thomas fra Kong Hans sagde engang, at det bedste, han
> vidste, når han kom hjem fra signaturmenuerne var at spise en rød

Ork, vi får skam også pasta, pizza og færdigretter, det er slet ikke
det. Men vi får også andet. Røde pølser er jeg ikke til, men en
snasket (vellavet) burger med pommes frites er absolut ikke at
foragte! Hver ting til sin tid.

> Klassisk dansk husmandskost (med masser af vin)? :)

Nå ja, ikke hver dag. I går var der ingen vin, øl eller spiritus i
maden. Vi fik god, gammeldags hønsefrikasse med kartofler, gulerødder
og porrer! Absolut nemt og lækkert. Hvad vi skal have i aften står
stadig hen i det uvisse.

Mvh Trine

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 28-02-08 19:48

On Wed, 27 Feb 2008 16:42:50 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Det kommer nok an på øjnene der ser. Det er sådan noget jeg har lavet
>mange gange, så det er ren rutine. Også selvom der selvfølgelig er
>variationer.

De fleste af mine retter består af elementer, der er lavet før - men
oftest sammensat på nye måneder. Det er en god vej til gode &
spændende - men heller ikke al for tidskrævende retter.

> [...]
>varmet i en rødvinssovs. Jeg havde ikke selv tænkt på at komme sennep
>i, men det smagte rigtig godt. Vi spiste det med kartofler, gulerødder

Idéen med sennep kom fra en omgang boeuf bourguignonne, som bare
manglede et eller andet. En teskefuld sennep løste problemet. Den
afspidsning af smagen gik så igen i den rhoneinspirerede biksemad.

>Det kan være man skal prøve. Hvor køber man sådan noget? For jeg tror
>ikke lige det er i Spar eller Dagli' Brugsen, som er udvalget her i
>byen. :)

Jeg har set Maldons peber i Føtex og Kvickly. Ellers bestil lidt
forskellige pebre og krydderier her:

www.thespiceshop.co.uk

fx 200 gram sarawakpeber til 2 pund.

& Keralapeber til 4 pund:

Wynad Peppercorns Black Price: £3.99
The finest pepper arguably in the world it grows in the Wynad Plateau
in Kerala. Only natural manure and compost is used. Its hand picked at
the stage of ripening. This is definately the champagne of all
peppers. (75g)

> [...]
>maden. Vi fik god, gammeldags hønsefrikasse med kartofler, gulerødder
>og porrer! Absolut nemt og lækkert. Hvad vi skal have i aften står

Hvad blev det så til?

I denne ende endte vi med havtaskefilet med jordskokker, beurre blanc
på grüner veltliner & sauteret romainesalat.

I dag blev det romainesalat med jordskokkecrudité og godt brød.

--
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Mad & vin - opskrifter & smagenoter)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-02-08 20:43

> Hvad blev det så til?

Frossen pizza. :) I dag var det grøntsagssuppe med karry, røget
skinkemignon, selleri, kartofler, løg og porre. Og der er heldigvis
nok til i morgen også, det er nemlig en af de ting der smager endnu
bedre dagen efter.

Mvh Trine