Holdbarhed på hanevand
Fra : Thomas

Dato : 20-02-08 17:11

Hej NG

Jeg har 2 delspørgsmål:

1. Hvor lang holdbarhed er der på postevand fra det tages fra hanen og
stilles på køl i et køleskab (ca. 5 grader )

2. Dette spørgsmål kommer lidt ind under spm 1: Ud fra hvad svaret må
vise sig at være, hvor længe kan man så fylde en vandflaske og tømme den
gentagende gange, uden den skal vaskes "rigtigt" af ? ( og her menes at
der hældes fra flasken, ikke drikkes direkte fra den, så der ikke er
dykænder nede i

Mvh

Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-02-08 18:32

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 1. Hvor lang holdbarhed er der på postevand fra det tages fra hanen
> og stilles på køl i et køleskab (ca. 5 grader )

Uendelig, hvis det opbevares i helt tæt, steril beholder.

> 2. Dette spørgsmål kommer lidt ind under spm 1: Ud fra hvad
> svaret må vise sig at være, hvor længe kan man så fylde en vandflaske
> og tømme den gentagende gange, uden den skal vaskes "rigtigt" af ?

Ekstremt lang tid forudsat, at flasken forblive steril - dvs. ikke udsættes
for udefrakommende bakterier.

Jeg ville ikke have betænkeligheder ved at bruge den samme flaske år efter
år uden afvaskning, hvis der ikke drikkes direkte fra flasken, og hvis den
ikke udsættes for beskidte fingre på indersiden.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Thomas

Dato : 20-02-08 18:42

> [...]
> år uden afvaskning, hvis der ikke drikkes direkte fra flasken, og hvis den
> ikke udsættes for beskidte fingre på indersiden.

Jeg takker

Jeg er et stykke over de 30 og har aldrig rigtigt brudt mig om vand. Nu er
jeg begyndt at kunne nyde et koldt glas vand, så jeg ville lige sikre mig
lidt viden om noget, mange andre sikkert ved. Jeg vidste at vand kunne
"rådne" udenfor og indenfor i forbindelse med blomster og andet men vidste
intet om rent vand på køl.

Nå jeg må ud og fylde en flaske op

Mvh

Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-02-08 18:49

> [...]
> at vand kunne "rådne" udenfor og indenfor i forbindelse med blomster
> og andet men vidste intet om rent vand på køl.

Man kan aldrig være helt sikker. Det er derfor, jeg sørger for, mit vand har
været kogt igennem med tilsat maltet, ristet korn, gær og humle. Det sikrer,
at vandet efterfølgende kan drikkes helt uden fare.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Thomas

Dato : 20-02-08 19:08

> [...]
> har været kogt igennem med tilsat maltet, ristet korn, gær og humle. Det
> sikrer, at vandet efterfølgende kan drikkes helt uden fare.

LOL

ikke flere kommentarer... du må selv lægge det du vil i , at jeg nu drikker
vand ;)

Mvh

Thomas

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 20-02-08 20:30

On Wed, 20 Feb 2008 18:49:00 +0100, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Klip

>Man kan aldrig være helt sikker. Det er derfor, jeg sørger for, mit vand har
>været kogt igennem med tilsat maltet, ristet korn, gær og humle. Det sikrer,
>at vandet efterfølgende kan drikkes helt uden fare.

Ha ha, det kan jeg godt gå ind for,
men ellers så kom en tur til Vejgård, vi har danmarks bedste
vand,( første præmie) og alligevel sælger Aldi sikkert et par
tons om ugen, af et eller andet kildevand på flaske.
mvh Ebbe

Fra : Max

Dato : 20-02-08 20:37

Hej Ebbe

> men ellers så kom en tur til Vejgård, vi har danmarks bedste
> vand,( første præmie) og alligevel sælger Aldi sikkert et par
> tons om ugen, af et eller andet kildevand på flaske.

Ja, verden vil bedrages :)

--
Mvh Max

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 21-02-08 23:10

Ebbe Hansen wrote:

> [...]
> vand,( første præmie) og alligevel sælger Aldi sikkert et par
> tons om ugen, af et eller andet kildevand på flaske.

så er det bare en skam at de ikke er begyndt at bruge af det reservoir
endnu...
til gengæld må vi nøjes med Danmarks ringeste og mest forkalkede vand her i
aalborg...
ønsker mig tit noget kalkfrit silkeborg vand... - hvem sagde Carlsberg
kurvand?

Rasmus

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 22-02-08 19:59

On Thu, 21 Feb 2008 23:09:41 +0100, "Rasmus M. Jensen"
<rmje03flafflaf@kom.aau.dk> wrote:

> [...]
>aalborg...
>ønsker mig tit noget kalkfrit silkeborg vand... - hvem sagde Carlsberg

I Aalborg ja, men ikke i Vejgård, vi har eget vandværk, he he
mvh Ebbe

Fra : Max

Dato : 20-02-08 19:41

Hej Thomas

> Nå jeg må ud og fylde en flaske op

Hvorfor i køleskab, har du ikke kold vand i hanen ?

Det bliver da doven og kedelig af at stå i køleskabet.

--
Mvh Max

Fra : Thomas

Dato : 20-02-08 19:40

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Thomas

> Hvorfor i køleskab, har du ikke kold vand i hanen ?
>
> Det bliver da doven og kedelig af at stå i køleskabet.
>
> --
> Mvh Max

I disse tider........... man skal da ikke skylde flere liter vand ud
i kloaken for at få et glas koldt vand, hvis man kan køle det ned i
køleskabet. Og jeg ved ikke om det er billigere eller ej, men vi skal ikke
frådse med vores grundvand

Mvh

Thomas

Fra : Max

Dato : 20-02-08 20:38

Hej Thomas

> I disse tider........... man skal da ikke skylde flere liter
> vand ud i kloaken for at få et glas koldt vand, hvis man kan køle det

Jeg har da heldigvis haner der giver koldt vand med det samme.

--
Mvh Max

Fra : Aage Jæger

Dato : 21-02-08 15:41

> Hej Thomas

> Hvorfor i køleskab, har du ikke kold vand i hanen ?

Hanevand er som regel noget varmere end 5 grader.

> Det bliver da doven og kedelig af at stå i køleskabet.

Doven? Har du danskvand i hanerne eller hvad? :)

Fra : Max

Dato : 21-02-08 19:50

Hej Aage

> Hanevand er som regel noget varmere end 5 grader.

Mit er 5 grader lige nu, har lige haft termometret i det.

> Doven? Har du danskvand i hanerne eller hvad? :)

Hvis du ikke kan smage at vandet mister noget efter
aftapningen, ja så må det være noget kedelig vand
dit vandværk levere. Der findes ikke flaskevand der
kan hamle op med det jeg har i hanerne.

--
Mvh Max

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 22-02-08 20:22

Max wrote:

> Hvis du ikke kan smage at vandet mister noget efter
> aftapningen, ja så må det være noget kedelig vand
> dit vandværk levere. Der findes ikke flaskevand der
> kan hamle op med det jeg har i hanerne.

Har du et bevis for din påstand.?
Det du skriver virker noget kunstigt, nøjagtig som de der mener at vand
på flaske er det eneste rigtigt.

Hvordan smager vand dovent.? Har du prøvet blindsmagning.?

Tag det seriøst, istedet for bare at aflevere en floskel.
- Kom med fornuftige argumenter for at vand der er opbevaret i rør ved 5
grd. C er anderledes end vand der er opbevaret i en kande i køleskab ved
5 grd. C.

Jeg vil gætte:
Det er rent psykisk. Der er intet hold i din påstand. Du vil adrig kunne
klare en blindtest med mere end 50% sandsynlighed...

Mvh.
Jørgen

Fra : Max

Dato : 22-02-08 20:25

Hej Jørgen

> Har du et bevis for din påstand.?

Ja da, du kan jo selv komme forbi og prøve.

--
Mvh Max

Fra : Søren

Dato : 20-02-08 20:01

> [...]
> mig lidt viden om noget, mange andre sikkert ved. Jeg vidste at vand
> kunne "rådne" udenfor og indenfor i forbindelse med blomster og andet men

Du må være en meget langsom starter, har du prøvet kærnemælk?

Jeg selv nærmer mig de 40, og jeg er ved at lære at kunne sætte pris på
smagen af Refsvindinges skibsøl - en overgæret røgmalt øl, med strejf af
døde måger og tjæret tovværk.

Spøg til side.

Hanevand er renere end det vand du kan købe rundt omkring.
Hvis den flaske du fylder hanevand på er ren, kan vandet sikkert holde sig i
månedsvis - især på køl.

Hvorfor har du ikke før din nu nydt smagen af vand?
Har du smagt vand fra flere egne i Danmark?
Vand fra Ølstykke Vandværk smager f,eks, meget bedre end vand fra
Frederikssund

> Nå jeg må ud og fylde en flaske op

Jeg nehmer sgu en lunken Limfjordsporter.

> Mvh
>
> Thomas

Søren

Fra : Kim S

Dato : 21-02-08 00:24

"Søren" <leaveme@alone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Vand fra Ølstykke Vandværk smager f,eks, meget bedre end vand fra
> Frederikssund
>
> Jeg nehmer sgu en lunken Limfjordsporter.

At der er forskel på vand, lærte vi ihvertfald under en
længere biltur i USA. Hvis man skal ha' cola på et cafeteria,
skal man fan.. ikke vælge dem hvor det bliver hældt op i krus
fra en maskine. Føj for pokker.... Det er koncentrat der blandes
med det lokale vand, og dét er godt nok "af svingende kvalitet" for
at sige det mildt.... Forstår godt de drikker "flaskevand" derovre...

Mvh, Kim

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-02-08 00:35

"Kim S" <Not@valid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med det lokale vand, og dét er godt nok "af svingende kvalitet" for
> at sige det mildt.... Forstår godt de drikker "flaskevand" derovre...

Jeg lærte engang derovre (i Arizona), at vandet bliver genbrugt en 16-17
gange, hvorefter det sendes videre til Mexico.

Hvorom alting er: Vandet i USA er udrikkeligt, fordi det er kloreret, så man
føler sig hensat til en svømmehal. Det er ikke bakterie-inficeret.

Jeg er netop hjemkommet fra en skiferie i Zermatt, Schweiz. Dér var vandet
fra hanen iskoldt, blødt og særdeles velsmagende Hér i Hvidovre er
vandet hårdt, lunkent og klor-smagende

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 21-02-08 23:14

Kim S wrote:

> [...]
> med det lokale vand, og dét er godt nok "af svingende kvalitet" for
> at sige det mildt.... Forstår godt de drikker "flaskevand" derovre...

hehe... jepps... og isvand som altid serveres til maden er koldt hanevand
med klorterninger i... hold da op det kræver tilvænning...
jeg overnattede i en bette by ude på John-tyndskids mark et sted og selv der
var vandet et rent klorhelvede... så det fristes man til at tro er noget de
konsekvent tilsætter...

men ja... sodavand har en sjov bismag af klor... man vænner sig til det
synes jeg...

Rasmus

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-02-08 11:04

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg overnattede i en bette by ude på John-tyndskids mark et sted og selv
> der var vandet et rent klorhelvede... så det fristes man til at tro er

Jeg havde fornøjelsen af at spise sammen med en flok amerikanere på et
vandbehandlingsseminar i Florida. Og her kom vi bl.a. ind på graden af
klorering, som jeg mildest talt fandt temmeligt overdrevet. Især fordi jeg
havde oplevet den også på steder, hvor vandet i øvrigt var prima. F.eks. har
jeg mødt en mand inde midt i Nevada, der insisterede på, at jeg skulle have
en dunk vand fra hans egen boring, fordi de havde USAs bedste vand (sagde
han). Men kun fra private boringer, for - som han sagde - the authorities
are spoiling our water (straks tænker man på airbasecommanderen fra Dr.
Strangelove ). Forklaringen fra de gode branchefolk var såmænd, at de
fleste steder var myndighederne så nervøse for at risikere et sagsanlæg fra
en eller anden, der havde fået dårlig mave, at man klorerede i en sådan grad
at der ikke kunne leve noget som helst i vandet.
> men ja... sodavand har en sjov bismag af klor... man vænner sig til det
> synes jeg...

De fleste amerikanere har tilsyneladende vænnet sig til det - og anbefaler i
øvrigt at man giver vandet et skvæt citronsaft. Det skulle efter sigende
hjælpe. Jeg synes stadigvæk det smager afskyeligt. Ligesom vand i KBH City.

vh
Jan

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-02-08 01:21

On Feb 21, 12:35 am, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
> Jeg er netop hjemkommet fra en skiferie i Zermatt, Schweiz. Dér var vandet
> fra hanen iskoldt, blødt og særdeles velsmagende Hér i Hvidovre er
> vandet hårdt, lunkent og klor-smagende

Mig bekendt tilsættes der ikke klor i drikkevandet i DK.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Anders Truelsen

Dato : 21-02-08 02:08

On 21 Feb., 09:21, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:
> Mig bekendt tilsættes der ikke klor i drikkevandet i DK.

Du bor vist ikke i hovedstadsområdet

/a

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-02-08 02:15