Opskrifter fra 'Med Kniven For Struben'
Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 18-02-08 13:21

For fans af 'Med Kniven For Struben' kan det oplyses, at
TV3 lægger en opskrift ud for hver udsendelse.

Jeg synes ikke konceptet holder til en hel serie
(endsige to sæsoner), men et enkelt afsnit i ny og næ
er ikke at foragte.

Blandt andet kan man se, at Bo Bech anbefaler denne metode
til lave pomfritter. Der mangler angivelse af, hvilken
type kartofler, der skal bruges.

POMFRITTER
1. Olien varmes til 110 grader.
2. Kartoflerne skrælles og skæres til pomfritter i passende størrelse
og skylles under vandhanen, indtil stivelsen er væk, og vandet er
klart.
3. Pomfritterne tørres godt, lægges i olien og friteres møre
- men uden at de får farve.
4. De tages op af olien, og temperaturen i gryden hæves til 180 grader,
hvorefter pomfritterne steges, indtil de er sprøde.
5. Krydr pomfritterne med groft salt.

http://www.tv3.dk/images/stories/TV3/KnivenForStruben2/Opskrifter/oksehojreb.pdf

Fra : Autocadster

Dato : 18-02-08 14:15

Jens Axel Soegaard:
> [...]

> 4. De tages op af olien, og temperaturen i gryden hæves til 180 grader,
> hvorefter pomfritterne steges, indtil de er sprøde.

Det er der ikke noget nyt i, det er sådan man laver pommes friter
(man bruger friske kartofler som man skærer i stave)

--
Venligst
Autocadster / 2620

Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 18-02-08 14:52

Autocadster skrev:
> Jens Axel Soegaard:

> Det er der ikke noget nyt i, det er sådan man laver pommes friter
> (man bruger friske kartofler som man skærer i stave)

Der har tidligere været en diskussion om, blandt de bedste temperaturer
samt typen af kartofler (stivelsesindholdet svinger fra type til type).

--
Jens Axel Søgaard

Fra : padre

Dato : 18-02-08 16:50

"Jens Axel Soegaard" <invalid@soegaard.net> skrev i en meddelelse

> Der har tidligere været en diskussion om, blandt de bedste temperaturer
> samt typen af kartofler (stivelsesindholdet svinger fra type til type).

På det seneste har jeg fulgt min fars råd, og brugt sahva kartofler, som jeg
ikke har vasket stivelsen ud af, men til gengæld ladet ligge en uges tid,
før jeg bruger dem. Det har givet gode resultater.

Er der nogen i gruppen, som har eksperimenteret med at koge kartoffelstavene
et par minutter, før de bliver friteret? Jeg fik ideen i dag, og vil prøve
det, medmindre der er nogen her, der på baggrund af egne eksperimenter kan
fraråde det.

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 19-02-08 08:30

padre wrote:

> [...]
> ideen i dag, og vil prøve det, medmindre der er nogen her, der på
> baggrund af egne eksperimenter kan fraråde det.

Det kan du sagtens. Det virker som ved brasede kartofler, det yderste af
kartoflen suger bedre olie og bliver mere fed og sprød. Det samme opnåes ved
at ryste de netop sprøde pomfritter i sien, hvorved overfladen brydes . . .
og giver mulighed for at danne overflade nummer to.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : morten.b.johansen@gm~

Dato : 21-02-08 03:37

On Feb 19, 8:30 am, "3140 Abildgaard" <FJERNpialy...@get2net.dk>
wrote:

> [...]
> at ryste de netop sprøde pomfritter i sien, hvorved overfladen brydes . .. .
> og giver mulighed for at danne overflade nummer to.

Lige et spørgsmål!

Hvilken olie bruger i, og kommer hele huset til at lugte af det?

Morten