Øl til dessert
Fra : Margrete Johansen

Dato : 17-02-08 21:32

Nogen forslag til øl til en dessert bestående af:

Et lille stykke tæt chokoladekage
En lille kugle rar vaniljeparfait
Et par abrikoser syltet med kardemomme og lavendel (alternativt forslag??)?

På forhånd tak.

Margrete

www.smagsuniverset.dk

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 17-02-08 21:43

Margrete Johansen skrev:
> [...]

> En lille kugle rar vaniljeparfait
> Et par abrikoser syltet med kardemomme og lavendel (alternativt forslag??)?

Min første tanke var Hoegarden, som har en speciel smag af muskat.
Kai

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-02-08 21:56

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.REMOVE.co.za> skrev i en meddelelse

> Min første tanke var Hoegarden

Hoegaarden? En belgisk hvedeøl til dessert med chokolade? Næppe.

> som har en speciel smag af muskat.

Du mener vel citrus og koriander?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-02-08 21:52

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:47b89923$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> [...]
>
> Et lille stykke tæt chokoladekage
> En lille kugle rar vaniljeparfait
> Et par abrikoser syltet med kardemomme og lavendel (alternativt

Carlsberg Semper Ardens Criollo Stout.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 17-02-08 22:17

Hej Margrete

> Et lille stykke tæt chokoladekage
> En lille kugle rar vaniljeparfait
> Et par abrikoser syltet med kardemomme og lavendel (alternativt
> forslag??)?

Det lyder som noget der kan gå med kirsebær, så måske
en belgisk Kriek eller i den anden grøft, en dansk hindbærøl.

--
Mvh Max

Fra : -= JF =-

Dato : 17-02-08 22:15

Margrete Johansen skrev:
> Nogen forslag til øl til en dessert bestående af:
>
> Et lille stykke tæt chokoladekage
> En lille kugle rar vaniljeparfait
> Et par abrikoser syltet med kardemomme og lavendel (alternativt forslag??)?

Jeg ville ikke være bleg for at tage en chokolade-øl som vil spille fint
sammen med både kage, is og frugt!

Jeg ville foretrække en Brooklyn Black Chocolate Stout!
En meget lækker stout med en let antydning af chokolade.

Men en Youngs Double Chocolate Stout er heller ikke så tosset.
Den er mindre kraftig i smagen, men har til gengæld en mere markant
chokoladesmag.

Brooklyn'en ville jeg servere ved stuetemperatur, mens Young'en skulle
serveres kold (lidt atypisk for en stout)

Det lyder iøvrigt som en meget meget lækker dessert du har i tankerne...
Mums

--
Mvh. John

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 17-02-08 22:18

On Sun, 17 Feb 2008 21:31:36 +0100, "Margrete Johansen"
<mamajohsFJERN@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>En lille kugle rar vaniljeparfait
>Et par abrikoser syltet med kardemomme og lavendel (alternativt forslag??)?

Hej Margrete!

Det klassiske match til chokoladebaserede desserter er stout - evt. en
der er brygget med chokolade som ingrediens.

Men stoutens smagspalet vil nok ikke passe godt til abrikoserne tonet
med kardemomme og lavendel.

Til sidstnævnte ville jeg prøve mig frem med en barley wine-type, men
inden jeg serverede sammensætningen for gæsterne. Gerne en med en
kraftig sødme og nogle år på bagen.

Hvis der skulle serveres vin til desserten, ville man også løbe ind i
problemer. Chokoladen kalder på mørk, sød vin: Banyuls, Maury, Rasteau
vin doux naturel, eller vintage port.

Abrikoserne måsketysk eller østrigsk beerenauslese.

Overordnet set tror jeg det bliver svært at ramme et match made in
heaven med de tre elementer i desserten.

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Mad & vin. På vej: Koteletter med grov aligot
& bønner med drys)

Fra : Margrete Johansen

Dato : 18-02-08 20:03

Hej alle.

Tak for gode forslag, som beskræfter mig i, at jeg ikke var helt på
blindspor.

Og hej Kasper - jeg har været rundt om, om det mon er en bedre idé at lade
den syltede frugt gå i retning af svedsker i rødvin og kanel.... det kunne
nok stemme bedre med en stout, som flere af jer har nævnt, ik'?

Margrete
www.smagsuniverset.dk

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 18-02-08 06:14

> [...]
>
> Et lille stykke tæt chokoladekage
> En lille kugle rar vaniljeparfait
> Et par abrikoser syltet med kardemomme og lavendel (alternativt

Prøv med en belgisk "Kasteel Brune". Den holder 11%, men er mørk og sød som
en nisseøl. Den har jeg før anvendt til desserter med stort held. Server den
kold i hedvinsglas, og i nogenlunde samme mængde. Den kan fås hos Barley
Wine i Læderstræde.

mvh
Anders
www.vinkritik.dk
http://spisdrik.blogspot.com
www.ølsmagning.com

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 18-02-08 11:36

Margrete Johansen wrote:

> Et lille stykke tæt chokoladekage
> En lille kugle rar vaniljeparfait
> Et par abrikoser syltet med kardemomme og lavendel (alternativt
> forslag??)?

Samichlaus serveret i portvinsglas ved ca. 15-16 grader:

http://www.schloss-eggenberg.at/site/en_srt_samichlaus.asp?id=87

Ebbe