Pizza i varmluft
Fra : Margit

Dato : 15-02-08 11:53

Kan jeg bage 2 bradepandepizzaer i varmluftovn
samtidig? Og hvis ja, skal de så bytte plads midtvejs
i bagetiden for at blive bagt på henholdsvis over- og underside?

Venlig hilsen Margit

Fra : Rene Hansen

Dato : 15-02-08 13:44

Margit <has@has.dk> skrev:
>Kan jeg bage 2 bradepandepizzaer i varmluftovn
>samtidig? Og hvis ja, skal de så bytte plads midtvejs
>i bagetiden for at blive bagt på henholdsvis over- og underside?
>
>Venlig hilsen Margit

Vi plejer at slippe godt fra den øvelse hver gang, så jeg ville
ikke være betænkelig.
Bare ind med dem og lad dem være til de er færdige

Rene

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 15:44

Margit wrote:
> Kan jeg bage 2 bradepandepizzaer i varmluftovn
> samtidig? Og hvis ja, skal de så bytte plads midtvejs
> i bagetiden for at blive bagt på henholdsvis over- og underside?
>
> Venlig hilsen Margit

Når det er varmluft er varmen jævnt fordelt i ovnen, så du kan sagtens bage
to pizzaer samtidig.

Jeg ville bytte dem rundt på et tidspunkt, men det er fordi min erfaring
siger mig at den plade der er nederst, det får mindre farve..
Det skal lige siges at jeg aldrig har bagt to pizzaer samtidig i min ovn,
men har haft to plader i ovnen ved andre lejligheder, fx. noget kød og
kartofler i hver sit fad, eller to plader med boller...

Louise

Fra : Steen Suder

Dato : 15-02-08 17:24

Margit wrote:

> Kan jeg bage 2 bradepandepizzaer i varmluftovn
> samtidig? Og hvis ja, skal de så bytte plads midtvejs
> i bagetiden for at blive bagt på henholdsvis over- og underside?

Min holdning og det er en "holdning" mere end noget nødvendigvis sagligt:

Jeg hader varmluft til mange retter, fordi det tører overfladen unødigt
hårdt.

Jeg foretrækker pizza efter hvad jeg bilder mig ind er sådan en lidt
traditionelt italiensk maner: tynd bund og en balanceret mængde fyld.

Hvis der med bradepande er tale om "husmoder"-pizza (uden der nødvendigvis
er noget galt med det), kan varmluft (og selv en svagt forhøjet temperatur)
gøre fyldet uinteressant/smadret/branket.

En pizza skal behandles med omsorg.

En tynd pizza bagt i varm (!) ovn med "stillestående" luft er nærmest
levende når den kommer ud, men "dør" efter måske to-tre minutter.

En pizza, der er blevet rundsmadret af en varmluftsovn dør inden den kommer
ud af ovnen.

Men derfor kan den da være ganske OK sammen en stor fad alligvel...

--
Steen Suder

Fra : Mads Toftum

Dato : 17-02-08 13:49

On Fri, 15 Feb 2008 17:23:49 +0100, Steen Suder <sfs_news_spam@suder.dk> wrote:
> Jeg foretrækker pizza efter hvad jeg bilder mig ind er sådan en lidt
> traditionelt italiensk maner: tynd bund og en balanceret mængde fyld.

Med lidt planlægning og forberedelse kan man nemt producere en større
bunke pizzaer efter den model. Det er nemt nok at forberede bundene på
forhånd og stable dem med bagepapir imellem. Hvis man har en bagesten og
kan få en fornuftig temperatur i ovnen, så tager det ikke 10 minutter at
bage hver pizza. Med den model tror jeg på at man kan kan fodre lige så
mange som med franskbrødsmodellen og det bliver friske pizzaer med
mulighed for at variere fyldet.

vh

Mads Toftum
--
http://soulfood.dk

Fra : Ralph

Dato : 15-02-08 18:29

"Margit" <has@has.dk> skrev i en meddelelse
> Kan jeg bage 2 bradepandepizzaer i varmluftovn

Jeg bager 4 ad gangen, med varmluft og undervarme, alle skal en tur på 1-2-3
min. på den nederste plade, så bunden kan blive lidt brun. 275 grader7-8
minutter.

Og så laver jeg altid ekstra dej og tomatsovs så ungerne kan lave sig en
rigtig pizza når de kommer hjem fra skole eller natmad eller bare som
madbrød rullet fladt ud og så lidt olie og oregano på, evt. hvidløg.

PS: 1 dl. vand = 1 stk pizza.

PPS: Øv dig, øv dig, øv dig. For år tilbage fik jeg en Pizzasten af
svigermor, min egen gamle mor holdt julen hos os, og dagen efter den fede
julemad skulle vi da have pizza, for kold ovn, for meget fyld, gav pizzaer
med rå bund, så vi fik rugbrød istedet for.

--
Bon Appetit
Ralph