Modning af grønne bananer
Fra : Steffen

Dato : 14-02-08 07:18

Når jeg køber grønne bananer, lægger jeg dem i mit køkkenskab, hvor der i
øjebliket er 11-12 grader.
Når de efter nogen tid bliver gule, smager de underlig sæbeagtigt - slet
ikke som de gule bananer, man køber.
Hvordan får jeg dem til at få den lækre smag, de normalt skal have?
Jeg håber, nogen kan give mig et praktisk råd.
Hilsen Stefen

Fra : Tina.

Dato : 14-02-08 08:12

"Steffen" <box399bc@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan får jeg dem til at få den lækre smag, de normalt skal have?
> Jeg håber, nogen kan give mig et praktisk råd.

Smid dem i en lukket pose sammen med et par æbler - og hold øje med dem, for
pludselig går modningen stærkt.

- Tina

Fra : Steffen

Dato : 14-02-08 09:37

Tak for tippet Tina!
Kan man bruge en fugtet klud eller sådan noget i stedet for, eller skal det
helst være æbler (eller pærer)?
Hilsen Steffen
PS
Er de 11-12 grader en passende temperatur?

Fra : Christian Hansen

Dato : 14-02-08 11:02

Steffen wrote:
> Tak for tippet Tina!
> Kan man bruge en fugtet klud eller sådan noget i stedet for, eller skal det
> helst være æbler (eller pærer)?

Grunden til at æbler kan modne bananer er, at de udskiller stoffet
ethylen. - det gør din fugtede klud typisk ikke :) - jeg ved faktisk
ikke om pærer også virker/udskiller ethylen.

Mvh Christian

Fra : Inger D.

Dato : 14-02-08 20:45

> Grunden til at æbler kan modne bananer er, at de udskiller stoffet
> ethylen. - det gør din fugtede klud typisk ikke :) - jeg ved faktisk ikke
> om pærer også virker/udskiller ethylen.

Så vidt jeg kan læse mig til, udskiller pærer ethylen, men jeg kan til
gengæld ikke finde noget om, at bananer er følsomme overfor ethylen. Derimod
anbefales det, at bananer opbevares ved 10 - 12 grader, så de 11 grader i
førnævnte køleskab, må da være perfekt. Sært at de bliver dårlige.

Jeg mindes i øvrigt en gammel tråd, der omhandlede ethylen. Lidt af denne er
gengivet nedenfor. Se også tråden selv; Langtidopbevaring af hvidløg fra d.
28/12 - 2007 kl. 19.23.

Lidt om ethylen (frit fra noget, der stod på TÆNKs hjemmeside engang):

"Nogle frugter afgiver stoffet ethylen, mens andre er følsomme over for
ethylen. Derfor er det ikke ligemeget, hvilke varer der placeres sammen.
Abrikos, fersken, blomme, æble, pære, tomat og avocado er f.eks.
ethylenproducerende. Hvis de ligger sammen med ethylenfølsomme varer, f.eks.
agurk, selleri, blomkål, gulerod og aubergine, bliver disse hurtigt slatne
og bløde. Mærkeligt nok er pærer og abrikoser både producerende og følsomme
over for ethylen, så de modner sig selv."

Og lidt mere (fra noget der engang stod på www.vom.dk):

"Nogle grønsager og frugter udskiller luftarten ethylen, der medvirker
til deres modning. Ethylen udskilles i høj grad fra tomat, rød peberfrugt,
æble, pære, melon, nektarin, fersken, abrikos, vindrue, kiwi, citrus- og
bærfrugter. Når man opbevarer frugt køligt, kan man holde
ethylenproduktionen på et lavt niveau - og dermed sinke modningen. Nogle
frugter udskiller ethylen i en mængde, der kan give problemer, hvis flere
forskellige slags frugt eller grøntsager opbevares sammen. Det er derfor
bedst at opbevare grønsager og frugter indpakket hver for sig. Særligt
følsomme for ethylen er agurker, blomkål og gulerødder, som bliver bløde og
misfarvede. Avokado kan modnes ved at opbevaring sammen med frugter og
grøntsager, der udskiller ethylen, ligesom løg kan blive sødere."

Inger D.

Fra : Tina.

Dato : 14-02-08 21:24

"Inger D." <blabla@no.no> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg kan læse mig til, udskiller pærer ethylen, men jeg kan til
> gengæld ikke finde noget om, at bananer er følsomme overfor ethylen.

Der står lidt om det her:
http://6omdagen.dk/pinfo/lexicon/bananer_andre.shtml

- Tina
/der ikke lige har tid til at finde andre link om emnet

Fra : Inger D.

Dato : 14-02-08 21:29

> Der står lidt om det her:
> http://6omdagen.dk/pinfo/lexicon/bananer_andre.shtml

Så blev jeg så meget klogere

Inger D.

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-02-08 22:10

> Så blev jeg så meget klogere
>
> Inger D.

Som en lille sidebemærkning kan også nævnes, at man aldrig må
placere en vase med afskårne blomster i nærheden af ethylenspredende
frugter og grøntsager, da buketten hurtigt vil visne, men det ved de
fleste vel formoder jeg

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Max

Dato : 14-02-08 23:26

Hej Tove

> Som en lille sidebemærkning kan også nævnes, at man aldrig må

Og skal du stuve proviant ombord i et skib, ja så stuves æbler og
tomater så langt væk fra hinanden som overhovedet mulig :)

--
Mvh Max

Fra : suzannaipsen(slet de~

Dato : 14-02-08 02:48

On 14 Feb., 09:36, "Steffen" <box39...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> Hilsen Steffen
> PS
> Er de 11-12 grader en passende temperatur?

jeg plejer at lade dem ligge i frugtskålen et par dage! og jeg husker
at vende dem.
og jeg har ikke observeret nogen smagsforringelse!
Suzanna

Fra : -V-

Dato : 14-02-08 08:51

On Feb 14, 9:36 am, "Steffen" <box39...@yahoo.dk> wrote:
> Kan man bruge en fugtet klud eller sådan noget i stedet for, eller skal det
> helst være æbler (eller pærer)?

Jeg er meget nysgerrig af natur:
Kan du ikke forklare mig, hvordan du mener at en fugtig klud kan gøre
det ud for et æble?

-V-

Fra : Gert Krabsen

Dato : 14-02-08 18:04

-V- skrev:

> Jeg er meget nysgerrig af natur:
> Kan du ikke forklare mig, hvordan du mener at en fugtig klud kan gøre
> det ud for et æble?

Pudsning af vinduer?

Fra : N/A

Dato : 14-02-08 18:04

Fra : Kirsten Marker

Dato : 14-02-08 11:20

Hej
har altid fået at vide, at bananer ikke må opbevares i køleskab, og gør det
så ikke, køber kun portioner på 10 stks af gangen, og lægger dem i en skål i
køkkenet men i den indkøbte tynde plastpose, så der ikke sker ret megen
fordampning, de der evt. ikke bliver spist og blevet mørke og brune, bliver
skrællet, skiveskåret og lagt i fryseren til smoothies.
Mvh Kirsten