Kogetid for naturris
Fra : Bodil Anhøj

Dato : 10-02-08 22:41

Mon nogen kan give mig en forklaring til følgende. Jeg ville forleden lave
risotto.. Svitser porre,løg,peberfrugt og kød.. Koger bouillon og som der
stod i min opskrift, kom jeg nu risene ned i stegegryden til grøntsager og
kød, hvorefter jeg hælder en passende mængde suppe ved. Nu småsimrer retten
og risene skulle så blive møre efter ca. 35-40 min... Efter 1 time og et
kvarter er risene stadig halvrå !! Hvorfor ??? Min mand og jeg var nu så
sultne at vi spiste retten, der bortset fra de stadig halvrå ris, smagte
udmærket...
Venlig hilsen...

--

"Kun døde fisk følger med strømmen"

Fra : Anders Truelsen

Dato : 12-02-08 01:33

On 10 Feb., 22:40, "Bodil Anhøj" <bo...@privat.dk> wrote:
> [...]
> og risene skulle så blive møre efter ca. 35-40 min... Efter 1 time og et
> kvarter er risene stadig halvrå !! Hvorfor ???

Hej Bodil
De må skulle have meget længe!
Jeg har opgivet at finde ud af det og har brugt resten af min pose til
'bean-bags' til pigerne at lege med.

/a

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 12-02-08 18:15

Anders Truelsen wrote:

> De må skulle have meget længe!
> Jeg har opgivet at finde ud af det og har brugt resten af min pose til
> 'bean-bags' til pigerne at lege med.

Så vidt jeg husker skal naturris koges noget i retning af 40 min i rent
vand.

Jeg har lagt mærke til at når man koger ris i en ret som paella (og
sikkert også risotto) skal alm. brune ris koge meget længere end de skal
i rent vand. Mon ikke også det gælder for naturris?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Anders

Dato : 12-02-08 23:57

De skal forkoges i 30 - 40 min. alene - og derefter i gryden med det andet i
den tid det nu tager. Det kan godt betale sig da de både smager bedre og er
LANGT sundere!

-Anders

Fra : Bodil Anhøj

Dato : 13-02-08 12:51

Tak for alle svar... Ja der er ingen tvivl om at naturris er at
foretrække... Selvfølgelig har du ret Anders.. Risene skal koges for jeg
vender dem i retten, opskriften må have været på alm forkogte ris....

--

"Kun døde fisk følger med strømmen"