Alternativ til Tallegio ost?
Fra : Kim Jensen

Dato : 10-02-08 19:38

Hej!

Jeg er i en række italienske retter blevet "afhængig" af Tallegio ost.
Desværre er det ikke til at få i almindelige dagligvarebutikker, og i
specialforretningerne er det temmelig dyrt.

Jeg har derfor eksperimenteret lidt med bl.a. Saint Albray som (så vidt
jeg kan gennemskue) er en fransk pendant til den italienske Tallegio
(?). Det er i hvert fald også en rødkit ost, og i brug giver det cirka
samme smag og resultat. Samtidig er Saint Albray at finde på hylderne
hos fx Føtex.

Nu er denne dog også blevet temmelig bekostelig - ca. 45 kroner for en
enkelt ingrediens i en pastaret er for mig lidt i "toppen".

Jeg er derfor på udkig efter om der findes andre oste af rødkit-typen
som jeg kunne prøve? Det skal siges, at jeg ikke er den store ostespiser
ellers, og derfor ikke kender til alternativerne.

Én af dem jeg har kigget på hedder vist Rød Castello / Marquis. Den
koster vist kun 15-20 kroner. Er dette en rødkit ost og vil den i smag
og konsistens mon kunne bruges som alternativ?

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Andersen

Dato : 12-02-08 11:58

Hej Kim

> [...]
> jeg kunne prøve? Det skal siges, at jeg ikke er den store ostespiser
> ellers, og derfor ikke kender til alternativerne.

Man kan få den her til 306,25 kr. pr. 2,5 kg. men nu ved jeg ikke hvor meget
du bruger hver gang

http://www.net-ost.dk/italienske_oste/taleggio_roedskimmel_111_da.html

-Andersen

Fra : Linde

Dato : 15-02-08 16:19

"Kim Jensen" <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Desværre er det ikke til at få i almindelige dagligvarebutikker, og i
> specialforretningerne er det temmelig dyrt.

Tallegio er bare en superlækker ost, så langt vil jeg gerne give dig ret. Ja
i det hele taget rødkit/hvidskimmeloste, de har en rigtig god aroma. Jeg har
har heller ikke selv råd til at spise Tallegio så ofte jeg gerne ville, men
Saint Albray synes jeg ikke er så frygtelig dyr. Jeg mener da at den fås i
Fakta til rundt 20 kroner, eller er det mig der husker galt? Men ellers må
du nok prøve den røde Castello, der er lidt mere "rødkittet" i smagen end de
andre, hvor hvidskimlen er mere fremherskende. Interessant nok er
rødkitbakterien Brevibacterium Linens den samme, der hovedsageligt bruges
til at kitmodne almindelige Danbo-oste og lignende. Sjovt som den giver så
meget smag, når den får lov at strække ordentlig ud under modningen.

Mvh
Linde

Fra : Kim Jensen

Dato : 16-02-08 16:14

Hej!

> Saint Albray synes jeg ikke er så frygtelig dyr. Jeg mener da at den fås i
> Fakta til rundt 20 kroner, eller er det mig der husker galt? Men ellers må

Ok?! Det vil i så fald være under ½ pris af Føtex. Jeg må kigge næste
gang jeg kommer i Fakta.

> du nok prøve den røde Castello, der er lidt mere "rødkittet" i smagen end de
> andre, hvor hvidskimlen er mere fremherskende.

Jeg vil prøve med den røde Castello næste gang jeg ellers ville skulle
bruge Tallegio.

> rødkitbakterien Brevibacterium Linens den samme, der hovedsageligt bruges
> til at kitmodne almindelige Danbo-oste og lignende. Sjovt som den giver så
> meget smag, når den får lov at strække ordentlig ud under modningen.

Interessant - jeg var ikke klar over at der var dette sammenfald mellem
de to helt forskellige ostetyper. Kunne godt være jeg skulle sætte mig
lidt mere ind i ostenes verden

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 17-02-08 09:37

>Ok?! Det vil i så fald være under ½ pris af Føtex. Jeg må kigge næste
>gang jeg kommer i Fakta.

Ikke at jeg er den store ostespiser, men foranlediget af denne tråd
spottede jeg faktisk omtale ost i Fakta igår - til omkring 20 kroner

/Jakob

Fra : Kim Jensen

Dato : 24-02-08 17:00

Jakob Langgaard wrote:
> Ikke at jeg er den store ostespiser, men foranlediget af denne tråd
> spottede jeg faktisk omtale ost i Fakta igår - til omkring 20 kroner

Øv - så har min lokale Fakta åbenbart ikke helt samme udvalg. Ingen
Saint Albray dér - end ikke hyldeforkanterne ved de tomme kasser
indikerede at de havde været der. Og heller ingen Castello Marquis.

(Heldigt er det så, at Føtex i denne uge har tilbud på Saint Albray til
30,- kroner

Fra : Linde

Dato : 26-02-08 03:20

> [...]
> de havde været der. Og heller ingen Castello Marquis.
>
> (Heldigt er det så, at Føtex i denne uge har tilbud på Saint Albray til

Jeg må indrømme at jeg heller ikke har set det i min lokale fakta for
nyligt...det kan godt være det har været et tilbud. Eller jeg har taget fejl
af en af deres andre oste. Men bortset fra det, så kom jeg til at tænke på,
at hvis du bruger Tallegio i madlavning er St. Albray måske ikke det bedste
alternativ? Rent typemæssigt svarer Robiola(di Roccaverano eller del Bec) af
blandet får/ged/ko eller Crescenza(ja, jeg slog op i min ostebog.-) nok
bedre til Tallegio, de er begge fastere og mere lig end Albray, der er en
ret blød ost. Eller hvis du ikke har en ostehandler og en enorm disponibel
indkomst kunne du prøve med en god, lagret Esrom, der har mange gode
egenskaber i mad, og en pikant let tællet smag.

Mvh
Linde

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-02-08 09:26

Kim Jensen skrev:

> (Heldigt er det så, at Føtex i denne uge har tilbud på Saint Albray til
> 30,- kroner

( Høh, og i Irma til 35,-
http://irma.dk/sektioner/avisen/tilbudsavis_vis_side.asp?SideId=7505078&TilbudsavisId=7497265 )

Mvh,