Bornholms grøftekanter/græsrabatter
Fra : Dorte Ringholm Mølle~

Dato : 16-07-01 15:56

Jeg kan ikke nære mig, selvom emnet måske er en anelse OT.

De seneste par år har de 5 kommuner (og vist også amtskommunen) på
Bornholm nøjedes med at slå den yderste meter af
grøftekanter/græsrabatter i forsommeren herovre, således at der mange
steder er en bid tilbage ud mod markerne, hvor alt det vilde (for det
meste kaldet ukrudt i civiliserede haver ) får lov til at udvikle
sig indtil en gang hen på sensommeren.

Jeg går et par ture med barnevognen hver dag langs sådan nogle kanter.
Og jeg er glædeligt overrasket over, hvor mange blomster, græsser og
andre planter i flere forskellige kulører, der er kommet i år. Ja selv
brombærrene (som jeg hader i min have har fundet vej og blomstrer
lystigt om kap med de himmelblå kornblomster og kløveren.

Eksotisk er det nok ikke. Jeg vil snarere kalde det nostalgisk, for
sådan husker jeg min barndoms grøftekanter.

Det er virkelig kræs for øjnene.

--
Hjerteligst
Dorte

Det generer mig ikke at få en privat mail, så længe den ikke generer mig

Fra : Finn

Dato : 16-07-01 16:23

"Dorte Ringholm Møller Hansen" <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:b4v5lt4d0la5ip1kpe3gd7thv3riid16rf@4ax.com...
> [...]
> Hjerteligst
> Dorte
>
> Det generer mig ikke at få en privat mail, så længe den ikke generer mig

Det bruges også her omkring Horsens, og du har ret det er kræs at rulle
en tur på lågen og stadig have masser af blomster og kigge på.

Primært tror jeg det er for at spare at de kun slår kanten, men det kan vi
jo bare
glæde os over.

Mvh. Finn

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-07-01 20:01

On Mon, 16 Jul 2001 17:23:17 +0200, "Finn" <cartman@hansen.dk> wrote:

>Det bruges også her omkring Horsens, og du har ret det er kræs at rulle
>en tur på lågen og stadig have masser af blomster og kigge på.

Nu siger du nok rulle....
Det er herligt at køre gennem sommerhusområderne i denne tid. Alle de
hybenroser og kornmarkerne derude de dufter så dejligt. Og selv om man
kører lidt småstært kan man godt dufte det alligevel.

>Primært tror jeg det er for at spare at de kun slår kanten, men det kan vi
>jo bare
>glæde os over.

Når jeg tænker nærmere så slår de kun fri omkring skilte heroppe,
selve kanterne bliver først slået når vil når lidt nærmere efteråret.
Men nogle gange hænger det ikke helt sammen med 'ikke-slåede-kanter',
'cykeltur' og 'mange turister'. Grøftekanterne når visse steder liiige
tæt nok på mine cykelhjul når en bil samtidig skal passere.
Men det er heldigvis de færreste steder.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-07-01 16:34

On Mon, 16 Jul 2001 16:55:56 +0200, Dorte Ringholm Møller Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

>Eksotisk er det nok ikke. Jeg vil snarere kalde det nostalgisk, for
>sådan husker jeg min barndoms grøftekanter.
>
>Det er virkelig kræs for øjnene.

Sådan er det også foregået heroppe i det nordlige i mange år.
For en gangs skyld en måde at spare penge på som ikke udløser massivt
brok.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Borge

Dato : 16-07-01 16:37

> [...]

> grøftekanter/græsrabatter i forsommeren herovre, således at der mange
> steder er en bid tilbage ud mod markerne,

Jeg var på Gotland for et par år siden. Her bliver græsrabatter slet ikke
klippet, og har en helt naturlig fauna fra margeritter, valmuer og mange
forskellige græsser - et meget flot syn - og sikke et fugleliv.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-07-01 07:03

wrote:

> [...]
>steder er en bid tilbage ud mod markerne, hvor alt det vilde (for det
>meste kaldet ukrudt i civiliserede haver ) får lov til at udvikle

En afledt fordel er, at disse "bidder" virker som kanaler, hvor f.eks.
frøer kan færdes gennem landskabet. Og når der er barberet på den ene
side og højt korn på den anden side, er den tilbageværende bræmme også
et godt sted for mange fugle. Vi har f.eks. adskillige lærkereder i
vildnisset langs vores grusvej.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Dorte Ringholm Mølle~

Dato : 17-07-01 08:50

On Tue, 17 Jul 2001 08:02:58 +0200, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

> [...]
>side og højt korn på den anden side, er den tilbageværende bræmme også
>et godt sted for mange fugle. Vi har f.eks. adskillige lærkereder i

Jeg tror (eller håber i det mindste på), at denne sparepolitik for en
gangs skyld er til gavn for fugle- og dyrelivet.

Det er sørgeligt at tænke på, at hver gang vi effektiviserer indenfor
landbrug eller civiliserer vore haver, så sker det som regel på en
eller anden led på bekostning af en masse andre skabninger i naturen.

Udover tidmangel og magelighed, så vil en stor del af mine have
bevidst altid være "vild". Der skal være plads og åndehul til alt det,
der kribler, kravler, flyver, hopper osv.

Fra : Gert

Dato : 28-07-01 10:12

> [...]
> Hjerteligst
> Dorte
>
> Det generer mig ikke at få en privat mail, så længe den ikke generer mig

Hejsa

det er ikke kun af spare hensyn at de kun klipper kanterne 2 gange om
året,(helt kanten tidligt forår, og 1m midt på sommeren ) det er også af
miliø hensyn.
jeg mener at kunne huske at det for nogle år siden var med i DR der ude,
(eller et andet natur program) hvor der blev snakket om netop samme emne.
der blev nævnt at vores vejkanter var for pæne og veltrimmet, og at den
naturlige fauna og flora ikke fik lov til at brede sig.
jeg har søgt på nettet for at se om jeg kunne finde noget det underbygger
det jeg skriver her men har kun kunne finde dette

"citat fra http://www.bornholm.dk/amtet/pressemedd/pr040599.htm"

Formålet er at tage videts mulig hensyn til dyre- og plantelivet langs
vejene, uden dermed at tilsidesætte hensynet til vejenes naboer,
trafiksikkerhed eller økonomi.

"citat slut"

og så er det jo også til stor glæde for cykel turister som vi jo har en stor
del af her på øen om sommeren :c)

Med Venlig Hilsen

Gert Ringholm Møller

(som også godt kan huske de grøftekanter som Dorte nævner ;c)

http://www.gert.r.m.bornholmer.dk