Overdækning, kreative forslag søges
Fra : H. Olesen

Dato : 16-07-01 15:39

Jeg har en lille gård, som jeg gerne vil overdække et hjørne af.

Det skal bruges til at forskellige ting, f.eks cykler, kan stå i ly
for regnvejr men også at det skal være et sted man kan sidde og grille
hvis det regner.

Overdækningen skal ikke være permanent, da det også er det hjørne af
gården, hvor jeg har morgensolen og gerne vil nyde denne uden
overdækning, så det skal være noget der nemt kan omskiftes fra
overdækket til ikke-overdækket.

Hjørnet jeg tænker på, har to raftehegn der støder mod hinanden i en
vinkel på 90 grader. Langsiden fortsætter et godt stykke henad i hele
gårdens lændge, kortsiden er 300 cm lang. Det hele er 175 cm højt.
Overdækningen behøver ikke at være 300 cm som kortsiden, mindre kan
gøre det, der skal bare være plads til grillen og et lille rundt bord
med 2-3 stole omkring, så man kan sidde og grille uden at blive våd.

Jeg har rodet rundt i tankerne med noget med et stykke stof, man måske
kunne hæfte fast på den ene eller anden måde, eller en klap af en
eller anden slags fast materiale, der måske kunne sidde på nogle
hængsler i den ene side og så en pind man kunne slå den op og lægge
den på. Det faste materiale tiltaler mig mere end stof. Men det er
altsammen løst tankespind, som jeg ikke er kommet særligt langt med.
Så jeg vil derfor spørge jer om I har nogen gode forslag, kreative
ideer, til hvordan jeg kan lave en let omskiftelig
overdækning/ikke-overdækning af gården?

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Borge

Dato : 16-07-01 16:41

H. Olesen <helle@fjernhavesiden.dk> skrev i en

> Jeg har rodet rundt i tankerne med noget med et stykke stof, man måske

Jeg tænkte straks på en markise, der kan rulles ind og ud.

Man kan også få forskellige størrelser og former for partytelt, eller en
eller anden overdækning du kan klappe sammen om vinteren

Fra : Mette Tornager Eriks~

Dato : 16-07-01 18:04

"H. Olesen" <helle@fjernhavesiden.dk> skrev i en meddelelse

> Så jeg vil derfor spørge jer om I har nogen gode forslag, kreative
> ideer, til hvordan jeg kan lave en let omskiftelig
> overdækning/ikke-overdækning af gården?

Således kan du lave en billig men festlig overdækning på din gård:

Spænd en masse snore ud på kryds og tværs imellem solide punkter,
eksempelvis tagrenden og en gren fra et træ.

Sprætte derefter en masse plasticposer op, de skal helst være i friske
farver, dem kan man tit få en masse brugte af fra flaskeafdelingen i et
supermarked.

Lim alle poserne på nogle store stykker pap, helst helt uden folder. Nu kan
du så med en hæftemaskine hæfte papstykkerne fast til snorene, men pas på at
få dækket alle huller, og hellere brug en klips for meget end én for lidt.

Skal det også være vinterholdbart kan man evt. lave dobbeltlag af pap og
lægge lidt glasuld eller granulat imellem, men det har jeg kun hørt om og
ikke selv prøvet.

God fornøjelse

Mette

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-07-01 19:54

> [...]
> den på. Det faste materiale tiltaler mig mere end stof. Men det er
> altsammen løst tankespind, som jeg ikke er kommet særligt langt med.

Du køber en pressening i passende størrelse og sætter en gang teltelastikker
i den. Så skruer du en rækker øskner i dit hegn, og køber en parasolfod med
en pind (rundstok) på et par meter i. I toppen af pinden sætter du et søm -
brug et nogenlunde tykt søm - og sætter det frie hjørne af presseningen ned
over. Til sidst sætter du en snor i pinden, en bardunstrammer på snoren og
en pløk i græsset. Hele herligheden vil koste dig under 200 kr, er lige til
at sætte op og pille ned på 5-10 minutter og giver den bedste udeplads du
overhovedet kan drømme om. Har fungeret hos os i 7 år.

Mvh Maria