Hjælp mig!!!!!!
Fra : Svend Christoffersen

Dato : 16-07-01 15:12

Hejsa

Jeg vil lige starte med at sige at jeg ikke har så meget forstand på
computer, så jeg vil sætte stor pris på at i ikke bliver alt for tekniske
når i skriver tilbage til mig

Jeg er ved at være godt træt af at jeg næsten ikke kan spille nogen form for
spil! Jeg har en AMD-K6 2, 450 Mhz, 64 Mb RAM med et utroligt ringe 4 Mb
grafikkort (Jeg tror det hedder SIS530). Da jeg forleden skulle have sat et
nyt grafikkort i computeren, fik jeg at vide at det ikke kunne lade sig
gøre, da grafikkortet var bygget ind i bundkortet, eller sådan noget (Det er
vist sådan på de fleste COMPAQ computere)! Mit gamle grafikkort kunne
hvertfald ikke tages ud!

Kan det virkelig være rigtigt? Kan jeg aldrig komme til at spille "
ordenlige" spil på den her skod computer? Please hjælp mig!!!!!

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 16-07-01 15:27

"Svend Christoffersen" <fam.christoffersen@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3b52f629$0$265$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Kan det virkelig være rigtigt? Kan jeg aldrig komme til at spille "
> ordenlige" spil på den her skod computer? Please hjælp mig!!!!!

Nej det gør du ikke. Måske kan man disable det onboard SIS grafikkort du har
i maskinen og installere et PCI grafikkort i stedet, men det vil ikke hjælpe
meget, da din maskine ikke kan trække alle de nye spil. Det bedste vil være
at opgradere til en ny computer. Man kan købe en Duron maskine relativt
billigt og den vil være hurtig nok til de nye spil. Bare sørg for at undgå
Compaq og deslige, jeg har aldrig oplevet andet end bøvl med dem.

MVH: Lasse Stig Thomsen
www.retel.dk

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 16-07-01 15:34

Svend Christoffersen wrote:

> [...]
>
> Kan det virkelig være rigtigt? Kan jeg aldrig komme til at spille "
> ordenlige" spil på den her skod computer? Please hjælp mig!!!!!

1. Ring til Compaq eller kig på deres hjemmeside. Oftest er det mulig at
frakoble det indbyggede grafikkort ved at ændre på computerens indstillinger.
2. Læs tråden "Nyt grafikkort - SKAL - være PCI" fra i fredags. Den omhandler
netop det som er dit problem.

Er der nogen bestemte spil som du gerne vil kunne spille? Hvis du skriver hvilke
kan vi måske komme med et bud på om det overhovedet er muligt eller om du skal
ud og købe nu computer.

Med venlig hilsen

Bruno

PS. Hvis du skal købe ny PC så kommer du rimelig langt for 5000-6000 kr. mens
8000-10000 rækker til noget nær luksus.

Fra : Madsen

Dato : 16-07-01 15:41

> [...]

> vist sådan på de fleste COMPAQ computere)! Mit gamle grafikkort kunne

På de fleste computere plejer det at være sådan at man enten kan
koble det grafikkort der sidder på bundkortet fra vha. BIOS (En lille
chip der sidder på bundkortet som kan programmeres vha. et program
du kan få adgang til ved at trykke DEL under opstart på de fleste Pc'er.)
På en Compaq er det nok temmelig sikkert en anden knap, for det skulle
jo nødig følge standarden. [ironi off]

På andre Pc'er bliver det grafikkort der er indbygget i bundkortet auto-
matisk koblet fra når man putter et nyt grafikkort i og på andre igen
skal man manuelt frakoble grafikkortet på bundkortet med en såkaldt
jumper som er en lille "lus" der sidder på selve bundkortet. Det burde
være forklaret i manualen til bundkortet, hvis du har fået sådan en
med i købet i sin tid.

> Kan det virkelig være rigtigt? Kan jeg aldrig komme til at spille "
> ordenlige" spil på den her skod computer? Please hjælp mig!!!!!

Nu ved jeg ikke om noget af ovenstående han koble det interne
grafikkort fra hos dig, men ved at købe en PC med grafikkort på
bundkortet har man umiddelbart et andet problem, for langt de fleste
grafikkort du kan købe i dag er såkaldte AGP-grafikkort (Accelereret
grafikport på dansk.) - Siden du har et grafikkort der et bygget ned
på bundkortet så har du med 99% sikkerhed ikke en AGP-port på
dit bundkort. Det er kortere end PCI-portene og er som regel brunt
hvor PCI-porte er hvide. Du kan se det på dette billede f.eks:
<http://www6.tomshardware.com/mainboard/99q4/991110/images/image046.jpg>
(AGP-porten er det brune stik til højre for de 5 hvide PCI-porte.)

Hvis du ikke har en AGP-port er du pisket til at finde et grafikkort
som kører PCI. Hvor mange nyere grafikkort der gør det, ved jeg
ikke, men du kan evt. prøve at søge på <www.edbpriser.dk>
Der plejer altid at stå op kortet er AGP eller PCI når man søger
på grafikkort.

Noget andet er så selve CPU'en på din Compaq.
Du skal ikke regne med at en AMD-K6 2, 450 Mhz kan følge med
til de helt nye 3D-spil og det er uanset hvor kraftig et grafikkort du
så end køber. For det første skulle AGP levere flere data pr. sec.
end en PCI-port kan præstere rent grafikmæssigt så her har du
allerede en flaskehals efter min mening. Den næste flaskehals er
så CPU'en som efterhånden også er ved at være forældet til nyeste
spil.
Faktisk er "spillefreaks" og "grafikknørder" dem der har størst behov
for at opgradere konstant for at kunne følge med til det allernyeste
eller i det mindste skifte Pc'en ud oftere end andre, der ikke har så
store behov.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Svend Christoffersen

Dato : 16-07-01 20:00

Tak for alle jeres svar. Jeg skal nok også lige nævne at det ikke er
nødvendigt at jeg skal kunne køre alle de nyeste spil i aller højeste
opløsning. Det skal skal bare køre tilfredsstillende uden at hakke alt for
meget. De spil som jeg gerne vil kunne spille er f.eks.: Fifa, Nhl, The
Sims, Theme Park World, Unreal o.s.v. Disse spil har jeg allerede, men jeg
synes bare de hakker lidt for meget. Jeg kunne selvfølgelig også godt tænke
mig at spille spil som Hitman, Escape from Monkey Island og Black & White,
men jeg tør ikke engang håbe på at det kan lade sig gøre.

Jeg var lige et smut inde på www.edbpriser.dk for at se på nogle PCI
grafikkort der var blandt andet: Voodoo4 4500 Retail, PCI-V3800 TNT2 TVR
w./TV-Out Retail, Trust Riva Dragon TNT2, 3DB GeForce2 MX o.s.v. er der
nogle af disse jeg kan bruge til mit formål?

Hvis det ikke kan lade sig gøre at opgradere computeren med et nyt
grafikkort, er der så andre muligheder for at opgradere den? For når man nu
ikke kan tage mit nuværende grafikkort ud, kan man så skifte andre dele ud,
som man kan på en "normal" computer???

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 16-07-01 21:27

> [...]

> mig at spille spil som Hitman, Escape from Monkey Island og Black & White,
> men jeg tør ikke engang håbe på at det kan lade sig gøre.

Du kan jo altid prøve en demo og se hvordan det går. Til mange af de nyere spil
vil 128 mb ram eller mere dog være en god ide.

> [...]
> w./TV-Out Retail, Trust Riva Dragon TNT2, 3DB GeForce2 MX o.s.v. er der
> nogle af disse jeg kan bruge til mit formål?

Jada, men overvej lige at købe et brugt kort. Hardware som er, undskyld,
lettere forældet er ofte uforholdmæssigt dyrt hvis man skal købe nyt.

> [...]
> ikke kan tage mit nuværende grafikkort ud, kan man så skifte andre dele ud,

Du kan sikkert sætte mere ram i og det er måske også mulig at montere en anden
CPU, enten ved blot og købe en anden eller også en særlig CPU upgrade. En
cpu-upgrade pakke er dog ofte en meget dyr, mens en lidt hurtigere CPU måske
kan fås for nogle få hundrede kroner. CPU'en er dog det sidste sted du skal
bruge penge.

Mvh

Bruno

Fra : Christian Mygind

Dato : 16-07-01 16:17

"Svend Christoffersen" <fam.christoffersen@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3b52f629$0$265$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
[snip]
> Kan det virkelig være rigtigt? Kan jeg aldrig komme til at spille "
> ordenlige" spil på den her skod computer? Please hjælp mig!!!!!

Nej - din 450 K6-2 kan sagtens være med lidt endnu.
Der vil afgjort være nogle af de nyeste spil, som den ikke kan trække
tilfredsstillende men den er hurtig nok til langt de fleste spil, såfremt du
giver den lidt hjælp på grafikkortsiden.
Du KAN få Geforce2MX-kort til PCI, men jeg vil ikke anbefale dig det - de
kort er skabt til hurtigere maskiner. Jeg vil anbefale dig et billigt
TNT1-pci-kort (fordi TNT2 & TNT2Ultra også har problemer med
AMD-K6-2-baserede systemer og derfor ikke giver den fulde ydelse) - et kort
du vil kunne finde på news:dk.marked.privat.edb for omkring 200 kr. Du kan
alternativt smide et Voodoo2-accelerator i, der virker sammen med dit
grafikkort. Begge løsninger vil ligne en revolution på din skærm, når du
"kommer fra" et onboard skrammelkort.
Voodoo2-kort kan desuden sættes sammen (så du monterer 2 Voodoo2-kort) for
yderligere ydelse. Voodoo2-kort koster ca. 200 kr. brugt.
Gem dine penge til en opgradering af hele maskinen - og hold dig så fra
Compaq, næste gang du køber ;^)
/Chr

Fra : Svend Christoffersen

Dato : 02-08-01 14:00

Ok. Jeg har bestemt mig for at købe et brugt Voodoo 2 PCI eller TNT 1 PCI.
På QXL var der et Voodoo Banshee Grafikkort med 16 Mb Ram, PCI til 400 kr.
er det et godt køb? eller hvad med et Creative Voodoo 2 PCI 8 mb ram? eller
Creative TNT 16 MB PCI? eller et Techworks Voodoo2 med 12mb??? Hvilken af
disse kort vil være det bedste for mig? Og hvad vil en rimelig pris være for
dem?

Christian Mygind <mygind@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9iv0hc$h73$1@sunsite.dk...

Fra : Christian Mygind

Dato : 02-08-01 15:17

"Svend Christoffersen" <fam.christoffersen@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3b694eed$0$2617$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> disse kort vil være det bedste for mig? Og hvad vil en rimelig pris være

Hej Svend,

Genkendte dig ikke i den "nye" tråd
Voodoo Banshee er et godt kort - minder meget om Voodoo2 men er både 2D & 3D
i et kort. Ikke en dårlig løsning, selvom jeg synes 300 er en mere passende
pris end 400.
Brugtprisen på Voodoo2 ligger omkring 200 kr, men med en faldende tendens.
Prisen på TNT-1 kort afhænger af kortet og dens mængde af RAM (normalt 8
eller 16 mb). Prisen er typisk omkring 200 kr.

Og så til sidst: QXL er dyrt. Brug dk.marked.privat.edb, hvis du vil have et
billigt kort!

/Chr

Fra : Svend Christoffersen

Dato : 02-08-01 17:01

Ok. Lad mig så høre din mening helt præcist. hvilket kort synes du jeg skal
købe? Jeg synes selv at Voodoo Banshee lød som et ok valg, men det kan godt
være at det er lidt for dyrt. Jeg har også prøvet og se om der var nogle der
ville sælge et graffikort på dk.marked.privat.edb. indtil videre har jeg
fået følgende tilbud: Creative Voodoo 2 PCI 8 mb ram, Creative TNT 16 MB
PCI, Techworks Voodoo2 med 12mb. Sælgeren af Techworks kortet foreslog en
pris på 350 kr. hvilket af disse kort er det bedste? Du må gerne begrunde
hvorfor. I den anden tråd var der en der foreslog mig at købe et Voodoo 3
kort, er det en bedre idè?

Fra : Christian Mygind

Dato : 02-08-01 21:15

"Svend Christoffersen" <fam.christoffersen@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3b6979ee$0$79876$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Ok. Lad mig så høre din mening helt præcist. hvilket kort synes du jeg
skal
> købe? [snip]

Jeg beklager, at mit svar bliver så uldent:
Både Voodoo3 (der svarer til 2 Voodoo2-kort, der kører SLI), Voodoo2,
Banshee & TNT ville være en god ide - men jeg ville vælge Voodoo3, hvis jeg
havde et K6-2 450 system (hvilket jeg iøvrigt har haft - og hvor jeg brugte
et TNT-kort OG et Voodoo2 kort). Hvis du vil have en billig løsning skal du
vælge et hæderligt, brugt TNT-kort med 16 mb RAM.

/Chr

Fra : Svend Christoffersen

Dato : 03-08-01 10:14

Jeg tror (men jeg er stadig ikke helt sikker), jeg vil købe et brugt Voodoo
3 kort. Hvad ville være en rimelig pris for et brugt voodoo 3 kort? Voodoo 3
er godt nok både et 2d og 3d kort, er det ikke? Er der forskel på de
forskellige Voodoo 3 kort på markedet? Er der et specielt et du vi anbefale?
Og lige tilsidst, er et Voodoo Banhee kort voodoo 1, 2, 3 eller noget helt
andet?

Håber ikke jeg er til alt for meget besvær med alle mine spørgsmål

Fra : Svend Christoffersen

Dato : 03-08-01 10:20

Lige en ting til. TNT kortet, er det både et 2D og 3D kort?

Fra : Christian Mygind

Dato : 03-08-01 10:57

"Svend Christoffersen" <fam.christoffersen@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3b6a6ca8$0$263$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Lige en ting til. TNT kortet, er det både et 2D og 3D kort?

Ja.
Voodoo1 & Voodoo2 var AddOn-kort (et ekstra PCI-kort), der "hjalp"
grafikkortet med at lave lækre detaljer i spil, og som derfor var monteret
med at loopkabel fra grafikkortet og hvorefter skærmen blev tilsluttet
Voodoo-kortet.
Voodoo Banshee, Voodoo3 og fremefter SAMT TNT-kort (og disses GeForce
afløsere) er almindelige graffikort, der har indbygget 3D-funktioner.

/Chr

Fra : Svend Christoffersen

Dato : 04-08-01 09:17

Det ser ikke ud til at der er nogen der vil sælge et Voodoo 3 kort på
dk.marked.privat.edb. Kender du andre steder på nettet hvor det måske ville
være en mulighed at finde et brugt Voodoo 3 kort? Altså udover QXL?

Fra : ¨¨°º©o.,,.o©º°¨¨

Dato : 04-08-01 09:42

"Svend Christoffersen" <fam.christoffersen@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3b6baf67$0$52804$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
ville
> være en mulighed at finde et brugt Voodoo 3 kort? Altså udover QXL?

Den blå avis? www.dba.dk

Mogens

Fra : Svend Christoffersen

Dato : 04-08-01 11:27

Når der står: 3D Add-On, Voodoo 3, 2000 seksten Mb ram, betyder det så at
jeg stadig skal have to grafikkort for at få det til at virke? Når der står
3D add-on, er det så ikke bare et 3d kort og ikke også et 2d kort? Jeg synes
du sagde at Voodoo 3 ikke var et add on kort!!!

Fra : Christian Mygind

Dato : 04-08-01 12:32

"Svend Christoffersen" <fam.christoffersen@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3b6bce19$0$44043$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
synes
> du sagde at Voodoo 3 ikke var et add on kort!!!

Det er heller ikke noget add-on kort! Skummelt. Hvor står det?

/Chr

Fra : Svend Christoffersen

Dato : 05-08-01 09:59

Det var inde på www.dba.dk

Christian Mygind <mygind@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9kgmfb$r69$1@sunsite.dk...

Fra : Christian Mygind

Dato : 05-08-01 10:43

"Svend Christoffersen" <fam.christoffersen@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3b6d0ae3$0$39012$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Det var inde på www.dba.dk

OK - men det ER altså noget sludder. Kun Voodoo1 & Voodoo2 kort er add-on
kort i Voodoo-serien.

/Chr

Fra : Svend Christoffersen

Dato : 20-08-01 19:17

Det her er forhåbelig sidste gang jeg spørger

Er et Creative Blaster 3D Savage4 32mb PCI bedre end et Voodoo 3 PCI
grafikkort???

Fra : Christian Mygind

Dato : 03-08-01 10:53

"Svend Christoffersen" <fam.christoffersen@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3b6a6b6e$0$316$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg tror (men jeg er stadig ikke helt sikker), jeg vil købe et brugt
Voodoo
> 3 kort. Hvad ville være en rimelig pris for et brugt voodoo 3 kort?

Jeg er ikke HELT sikker. 300-400 kr brugt ville jeg give...

> Voodoo 3 er godt nok både et 2d og 3d kort, er det ikke?

Ja.

>Er der forskel på de forskellige Voodoo 3 kort på markedet? Er der et
specielt et du vi anbefale?

De findes i 2000, 3000 & 3500-udgaver, men kun 2000 er til PCI. Det er noget
ligegyldigt, hvilken producent, der står bag - de har alle 3dfx-chipset.

> Og lige tilsidst, er et Voodoo Banhee kort voodoo 1, 2, 3 eller noget helt
> andet?

Jeg har aldrig selv ejet ét, men har set det i aktion hos en ven. Han havde
en anden cpu-type end jeg havde på daværende tidspunkt - men det var mit
klare indtryk, at kortet var _mindst_ lige så godt i spil som mit daværende
grafikkort+voodoo2.
Kortet er bygget på Voodoo2-teknologi, og svarer derfor til et godt
grafikkort+Voodoo2. Et Voodoo3-kort svarer til et godt grafikkort + 2
Voodoo2-kort, monteret i SLI - men selvfølgeligt altsammen samlet i ét kort.
For at gøre forvirringen total vil jeg lige nævne, at det skal bemærkes, at
2 Voodoo2-kort sat i SLI IKKE gør løsningen VOLDSOMT meget hurtigere i
realtion til framerate - men giver bare mulighed for at spille spil i større
opløsninger, uden voldsomt drop i framerate.

> Håber ikke jeg er til alt for meget besvær med alle mine spørgsmål

No problem

/Chr

Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 16-07-01 17:49

> [...]

> Kan det virkelig være rigtigt? Kan jeg aldrig komme til at spille "
> ordenlige" spil på den her skod computer? Please hjælp mig!!!!!

Jeg ved godt at det står i alle de andre posts, men tag det fra en der
dagligt - qua sit arbejde - har med Compaq og andet skrammel at gøre:

1: Køb nyt.

2: Køb ikke Compaq.

3: Glem alt om opgradering.

4: Køb ikke Compaq.

5: o.s.v.

Glemte jeg at sige, at du ikke bør købe Compaq ?

Hvis du endelig vil købe en mærkevaremaskine (og jo, det har visse fordele,
f.eks. fornuftige garantiforhold...), så er Fujitsu-Siemens ikke helt ringe
endda. Det væsentligste er sådan set bare at du holder dig fra onboard
grafik og lyd.

MVH

Thomas A. Frederiksen
--
<Geekcode> Version: 3.12
GED/IT d-- s:- a-- c++++ UL++ P+ L++ E---- W++ N++ o K- w--- O M+ V?

Fra : -=Madsen=-

Dato : 16-07-01 21:15

Samtidig med det fine råd du fik med hensyn til enten et Tnt 1 kort eller et
voodoo2 kort, vil jeg mene at du skal købe lidt mere ram, din maskine vil
blive meget meget hurtigere til alt ved bare at sætte en stang 128MB ram i,
som ikke koster noget særligt i dag, men se dig for for det kan være at en
256MB. koster næsten det samme eller ihvertfal kun en bagatel mere

Fra : Hanzen

Dato : 16-07-01 21:47

"-=Madsen=-" <kem@SoftHome.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> som ikke koster noget særligt i dag, men se dig for for det kan være at en
> 256MB. koster næsten det samme eller ihvertfal kun en bagatel mere

Det er også sandsynligt at du igen her rammes af "Compaq-forbandelsen"
Det er sjældent standard ram vil fungere i en Compaq maskine.
Så skal du have originale Compaq ram, der naturligvis er meget dyrere.

Og lad så lige være med at købe Compaq næste gang.

hilzen
Hanzen

Fra : -=Madsen=-

Dato : 17-07-01 00:10

Ja jeg ved det, jeg tror nu generelt at første gange køber gerne vil ha en
god pc (sikkert fordi de ikke har særlig meget forstand på det "ikke noget
galt i det") og der for tror de vælger det bedste, så er det bare en skam at
de store mærkevare firmare absolute skal ta røven på dem, jeg mener nu at
Compaq er nogen af de aller værste men reklamens magt er stor *GGG*

Købte selv en mærkevare pc i '95 for første og sidste gang, siden har jeg
bygget selv og det er jo ikke engang særligt svært, men det kærver da godt
nok en smule viden, men det lære man hurtigt når man er blevet snydt en gang
*Smiler*

Kan kun give et råd i forbindelse med køb af ny pc, Køb en bambus pc....
hellere en billig pc fra bilka end en Compaq, IBM, Amitech osv.

Fra : Svend Christoffersen

Dato : 17-07-01 13:18

Ok, jeg lover at ALDRIG købe en COMPAQ igen, men jeg har altså langt fra råd
til at købe en ny computer i øjeblikket, så jeg tror at jeg satster på at
købe et brugt TNT1 eller Voodoo2 kort og måske noget ekstra ram. Undskyld
hvis det her er et lidt dumt spørgsmål, men hvad er det egentlig helt præcis
ram gør? Bliver computeren hurtigere ligesom hvis jeg opgraderede min
processor eller hvad? Og hvordan ved jeg hvilken slags ram jeg skal købe?
hvad er bedst?

Jeg mener forresten at have set et brugt Voodoo3 kort til rimelig billige
penge, ville det ikke være bedre at købe sådan et istedet for TNT1 eller
Voodoo2?

Hvordan finder jeg egentlig ud af om jeg skal have speciel COMPAQ ram til
puteren eller om jeg kan nøjes med standard ram?

Hanzen <hanzen@mychatmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ivjsh$5s1$1@news.cybercity.dk...

Fra : Michael Petersen

Dato : 17-07-01 14:02

"Svend Christoffersen" <fam.christoffersen@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3b542d60$0$69681$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> ram gør? Bliver computeren hurtigere ligesom hvis jeg opgraderede min
> processor eller hvad? Og hvordan ved jeg hvilken slags ram jeg skal købe?

Ram er din arbejdshukommelse. Den gør at din computer vil være istand til at
have flere programmer åbne uden at gå helt istå desuden vil den generelle
ydelse også blive forbedret.

> Jeg mener forresten at have set et brugt Voodoo3 kort til rimelig billige
> penge, ville det ikke være bedre at købe sådan et istedet for TNT1 eller
> Voodoo2?

absolut hvis du husker at købe et PCI kort

> Hvordan finder jeg egentlig ud af om jeg skal have speciel COMPAQ ram til
> puteren eller om jeg kan nøjes med standard ram?

ved at ringe til 45 90 45 45 som er compaq hotline. Compaq yder hardware
support på en maskine lige så længe den virker (reklamere de ihvertfald med)

mvh

Michael

Fra : Christian Mygind

Dato : 17-07-01 14:10

"Svend Christoffersen" <fam.christoffersen@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3b542d60$0$69681$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [snip]Undskyld hvis det her er et lidt dumt spørgsmål,

DET skal du ikke være ked af. Det er netop derfor Usenet er godt - og vi er
jo alle begyndt et sted!

> men hvad er det egentlig helt præcis
> ram gør? Bliver computeren hurtigere ligesom hvis jeg opgraderede min
> processor eller hvad?

Ja det gør den. RAM'en er det arbejdslager, hvori programrutinerne boltrer
sig. Hvis programmerne skal bruge meget plads (og det skal de gerne i
Windows) låner de plads på harddisken (fra en swap-fil). Det er DET der
sløver en maskine afgørende, når der er for lidt RAM i. Jeg plejer at bruge
følgende analogi for at illustrere problematikken: Forestil dig et kontor:
din harddisk er arkivet, hvor sagerne opbevares. RAM'en er skrivebordet,
hvor arbejdet gøres og CPU'en er den ansatte, der arbejder med papirerne. Er
skrivebordet for småt til alle papirerne må han låne bordplads ude på
arkivet - men så skal han løbe frem & tilbage for at kunne bruge alle
papirerne i arbejdet.

> Og hvordan ved jeg hvilken slags ram jeg skal købe?
> hvad er bedst?

Den der passer - det er _nok_ PC100 SDRAM hvis du har en
K6-2-processor - og du kan jo prøve dig frem ved at låne en stang. Det
koster praktisk taget ingenting idag!

> Jeg mener forresten at have set et brugt Voodoo3 kort til rimelig billige
> penge, ville det ikke være bedre at købe sådan et istedet for TNT1 eller
> Voodoo2?

Jo. Voodoo3 er et godt valg i en K6-2 maskine. Det svarer til at have 2
forbundne Voodoo2-kort i. Det plejer bare at være noget dyrere end de
TNT1-kort jeg anbefalede længere tilbage i tråden.
Du kan iøvrigt godt køre BlackAndWhite på en K6-2 450 med et Voodoo3 eller
et TNT-kort.

> Hvordan finder jeg egentlig ud af om jeg skal have speciel COMPAQ ram til
> puteren eller om jeg kan nøjes med standard ram?

Spørg Compaq eller prøv!

/Chr, Aarhus

Fra : Madsen

Dato : 17-07-01 14:26

> [...]

> egentlig helt præcis ram gør? Bliver computeren hurtigere ligesom hvis
> jeg opgraderede min processor eller hvad? Og hvordan ved jeg hvilken

Hvad der er bedst af RAM er der sikkert en del forskellige meninger
om, men hvis du vil være sikker på at det er kvalitets-RAM skal du
vælge det der hedder 1. paritets-RAM og mange siger at Kingston
laver nogle gode RAM, men igen så aner jeg ikke om de passer i
din Compaq. Du bliver nødt til at kigge i manualen for at finde ud
af hvilken type den bruger. Muligvis kan du også finde modellen på
deres hjemmeside, hvis de har en sådan.

Du skriver du har 64 Mb. RAM lige pt. og fra 64 til 128 ville du kunne
mærke stor forskel, tror jeg. Når du starter et eller andet program
på computeren så bliver programmet kopieret fra din harddisk og
ind i RAM'en. Hvis det ikke kan være i RAM'en har Windows noget
der hedder en swapfil som simulerer RAM.
Det vil sige at den del af programmet der ikke kan være i RAM
bliver flyttet ned på harddisken og PC'en står så og "swapper"
imellem RAM og swapfil på harddisk og det går langsomt.
RAM er en del hurtigere end harddisken og ekstra 64 Mb. f.eks.
ville kunne forhindre skift til swapfil et langt stykke hen ad vejen.
Du kunne også købe mere, men 128 er et minimum i dag, efter
min mening. Med de priser det er nede i nu, er det ikke den større
formue, men igen kommer den an på om du er pisket til at købe
RAM af en bestemt mærke (Compaq f.eks.) - for så bliver der
nok lige skruet lidt ekstra kroner på.

> Jeg mener forresten at have set et brugt Voodoo3 kort til rimelig billige
> penge, ville det ikke være bedre at købe sådan et istedet for TNT1 eller
> Voodoo2?

Jeg har selv haft et Voodoo3 engang. Et rigtig godt kort og fordelen
ved det er at du ikke behøver et andet grafikkort ved siden af.
Hvis du køber et Voodoo2 så skal du have et andet grafikkort også,
eller bruge det nuværende som sidder på bundkortet samme med
det. Voodoo2 er udelukkende et såkaldt acceleratorkort til spil hvor
Voodoo3 er både acceleratorkort og almindeligt grafikkort i samme
kort.
Hvad du skal vælge af Voodoo3 eller TNT1 er smag og behag, men
jeg vil sige at jeg havde større fornøjelse ud af mit Voodoo3 3500
end jeg havde af mit Asus TNT2 3400 (tror jeg det hed).
Personligt synes jeg spil er flottere på Voodoo end på TNT hvis
spillet altså understøtter dit Voodoo-kort. Det gør mange af dem,
men ikke alle.

> Hvordan finder jeg egentlig ud af om jeg skal have speciel COMPAQ ram til
> puteren eller om jeg kan nøjes med standard ram?

I manualen til din computer eller tjek Compaq hjemmeside og søg
efter modelnummert på din Compaq. Det står sikkert på en label
bag på kabinettet.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Michael Petersen

Dato : 17-07-01 14:37

"...snip....
prøv at kigge på denne hjemmeside
http://www.compaq.dk/derhjemme/computerguide/comparator_desktop/default.asp
vælg din egen maskine som model 1 og en tilfældig som model 2
kanon søgeværktøj der giver mange oplysninger om din maskine

mvh

Michael

Fra : Lars Willum Christia~

Dato : 16-07-01 21:43

Hejsa.

Jeg er gammel Compaq bruger, og det er simpelthen noget være lort, for at
sige det lige ud. Mit grafikkort gik i stykker og jeg sendte den til
reparation på Compaqs eget værksted og der sgu en hel måned før jeg fik den
tilbage igen. Da jeg så fik den startet op skrev den sgu at den ikke kunne
læse fra min harddisk. Jeg har så haft ringet til Compaqs "hjælpe linie" og
har fortalt hvordan tingene hang sammen og de lovede så at ringe tilbage men
det gjorde de ikke. Efter utallige opkald til dem droppede jeg det gamle
lort bortset fra skærmen, og købte mig en ny computer. Compaq yder en
elendig service!!! Mit bud er, køb dig en ny computer, og lad være med at
købe en Compaq igen de volder kun problemer.

Mvh. Lars.

Fra : Mikael Jensen

Dato : 17-07-01 14:29

LÆS dk.marked.privat.edb Strengen hedder

MÆRKEVARE PCér....? HEHEHEHE .... Til alle (der overvejer at købe computer)

Hvis nogen er interesseret