/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Derby Senda R: Problemer efter tun...
Fra : Peter Arnholm


Dato : 16-07-01 15:07

Har monteret et Ø48 tunsæt og drønet lidt rundt for at køre skidtet til. Nu
er jeg kommet
der hvor den må få noget gas, men den er fandenme ikke et skvat bedre end
den originale.
Hvad hulen kan der være galt ? Motoren spinder som en kat og jeg har omdyset
den så den køre ordenligt. Jeg fatter det ikke. Der er bedre bundtræk nu,
men når den kommer op i omdr. har den svært ved at trække.
--
PA



 
 
RpR (16-07-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 16-07-01 18:20

> Har monteret et Ø48 tunsæt og drønet lidt rundt for at køre skidtet til.
Nu
> er jeg kommet
> der hvor den må få noget gas, men den er fandenme ikke et skvat bedre end
> den originale.
> Hvad hulen kan der være galt ? Motoren spinder som en kat og jeg har
omdyset
> den så den køre ordenligt. Jeg fatter det ikke. Der er bedre bundtræk nu,
> men når den kommer op i omdr. har den svært ved at trække.

Der skal monteres en anden udstødning end den originale, ellers kommer du
ikke op i de omdrejninger som cylinderen arbejder ved.
Det lyder som et Metra Kit du har købt dig, en Metra Kit udstødning ville
nok være det bedste at smide på den.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 2 for mange"
--



Peter Arnholm (16-07-2001)
Kommentar
Fra : Peter Arnholm


Dato : 16-07-01 20:57

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote in message
news:3b532220$0$1008$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Der skal monteres en anden udstødning end den originale, ellers kommer du
> ikke op i de omdrejninger som cylinderen arbejder ved.
> Det lyder som et Metra Kit du har købt dig, en Metra Kit udstødning ville
> nok være det bedste at smide på den.

Jeps, det er et Metra Kit og jeg kan se på stemplet at den kommer
af med udstødningsgassen noget før den originale gjorde. Men kan det passe
at
det har så meget at sige ? Hvis jeg hiver udtødningen af, vil jeg så opleve
fuld effekt ?
En anden ting er at jeg synes min cylinder bliver lige lovlig varm. Hvis jeg
spytter på den
efter en 15 minutters kørsel så koger det væk på ingen tid. Troede da en
vandkølet hold temp'en
lavere end den er nu.
Og hvorfor er der kun en stempelring på tunsættet ? Er det normalt?
Nu siger du jeg skal have et Metra udstødningsstystem. Hvor får man lige det
henne ?
Er en "alm." tunudstødning ikke nok ?
--
PA



RpR (17-07-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 17-07-01 13:34

> Jeps, det er et Metra Kit og jeg kan se på stemplet at den kommer
> af med udstødningsgassen noget før den originale gjorde. Men kan det passe
> at
> det har så meget at sige ? Hvis jeg hiver udtødningen af, vil jeg så
opleve
> fuld effekt ?

Ja, udstødningen på en 2-takter er noget af det mest vigtige.
Men du vil ikke få noget ud af at pille den af og så drøne rundt.
1. Modstanden er helt væk = effekttab.
2. Det larmer satans meget.

> En anden ting er at jeg synes min cylinder bliver lige lovlig varm. Hvis
jeg
> spytter på den
> efter en 15 minutters kørsel så koger det væk på ingen tid. Troede da en
> vandkølet hold temp'en
> lavere end den er nu.

Sålænge din temperatur lampe ikke brokker sig er det fint.

> Og hvorfor er der kun en stempelring på tunsættet ? Er det normalt?

Det er meget normalt på racer cylindre, nedsætter friktionen mod
cylindervæggen.

> Nu siger du jeg skal have et Metra udstødningsstystem. Hvor får man lige
det
> henne ?
> Er en "alm." tunudstødning ikke nok ?

www.skandinavisktuningscenter.m.se har Metra Potten mener jeg.
En anden ville måske godt kunne gøre det, men Metra Kit potten koster ikke
så meget mere end de andre der er på markedet.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 2 for mange"
--



Peter Arnholm (17-07-2001)
Kommentar
Fra : Peter Arnholm


Dato : 17-07-01 14:34

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote in message
news:3b543096$0$875$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> www.skandinavisktuningscenter.m.se har Metra Potten mener jeg.
> En anden ville måske godt kunne gøre det, men Metra Kit potten koster ikke
> så meget mere end de andre der er på markedet.

Jeg bestilte Metra undstødningen "Thrower" og en ø21 karburator. Den
karburator så nu mærkelig ud. Kan det ske den ikke passer til mit luftfilter
og studs
selvom den ligger sammen med Senda dele ?
En anden ting jeg gik og tænkte over var om jeg havde vendt stemplet
forkert.
Og jo mere jeg tænkte over det jo mere tro jeg jeg har det. Men den køre jo
fint nok nu.
Bare ingen træk. Hvordan skal stemplet vende ? Der er ingen pil på stemplet
men
den ene side er "hakket" meget mere end den anden side. I gamle dage skulle
den "hakkede" side
vende mod karburatoren (puch maxi). Men jeg har vendt den omvendt da det så
passer med stempelringens samling som på det originale stempel - altså med
den "hakkede" side mod udstødningen.
Har jeg vendt stemplet rigtigt eller forkert ?
--
PA



RpR (17-07-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 17-07-01 15:35

> Jeg bestilte Metra undstødningen "Thrower" og en ø21 karburator. Den
> karburator så nu mærkelig ud. Kan det ske den ikke passer til mit
luftfilter
> og studs
> selvom den ligger sammen med Senda dele ?

Jeg kører med samme karburator på min Derbi GPR 50 R, og her passer den
fint. Jeg har så aldrig haft et originalt luftfilter til min GPR, så jeg tør
ikke sige om den passer til dit luftfilter.

> En anden ting jeg gik og tænkte over var om jeg havde vendt stemplet
> forkert.
> Og jo mere jeg tænkte over det jo mere tro jeg jeg har det. Men den køre
jo
> fint nok nu.
> Bare ingen træk. Hvordan skal stemplet vende ? Der er ingen pil på
stemplet
> men
> den ene side er "hakket" meget mere end den anden side. I gamle dage
skulle
> den "hakkede" side
> vende mod karburatoren (puch maxi). Men jeg har vendt den omvendt da det

> passer med stempelringens samling som på det originale stempel - altså med
> den "hakkede" side mod udstødningen.
> Har jeg vendt stemplet rigtigt eller forkert ?

Min erfaring siger mig at hvis man vender stemplet forkert, så kører
maskinen meget dårligt, hvis overhovedet.
Samlingen på stempelringen skal vende opad på 99,99% af alle cylindre, da
den ellers vil få fat i udstødningskanalen.

Men hvis du er i tvivl ville jeg da straks se efter, ville være lidt skidt
hvis en af stempelringene fik fat i udstødningsporten.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 2 for mange"
--



Torben E (16-07-2001)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 16-07-01 20:45


Peter Arnholm <PeterArnholm@mail.dk> skrev i en
news:3b52f488$0$69617$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Har monteret et Ø48 tunsæt og drønet lidt rundt for at køre skidtet til.
Nu
> er jeg kommet
> der hvor den må få noget gas, men den er fandenme ikke et skvat bedre end
> den originale.
> Hvad hulen kan der være galt ? Motoren spinder som en kat og jeg har
omdyset
> den så den køre ordenligt. Jeg fatter det ikke. Der er bedre bundtræk nu,
> men når den kommer op i omdr. har den svært ved at trække.
> --
> PA

du skal have udst.+ karburator før det virker

'Torben E




Peter Arnholm (16-07-2001)
Kommentar
Fra : Peter Arnholm


Dato : 16-07-01 21:10

"Torben E" <topper666@hushmail.com> wrote in message
news:3b5346f1$0$69636$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> du skal have udst.+ karburator før det virker

Har du selv en Senda? Jeg har ellers fået at vide at extra karburator
behøves ikke.
--
PA



Torben E (16-07-2001)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 16-07-01 21:33


Peter Arnholm <PeterArnholm@mail.dk> skrev i en
news:3b5349a0$0$875$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Torben E" <topper666@hushmail.com> wrote in message
> news:3b5346f1$0$69636$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > du skal have udst.+ karburator før det virker
>
> Har du selv en Senda? Jeg har ellers fået at vide at extra karburator
> behøves ikke.
> --
> PA
>
>

Har haft en, og karb´en gør stor forskel, rigtig stor enda, mere end udst.


Torben E




RpR (17-07-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 17-07-01 13:35

> Har haft en, og karb´en gør stor forskel, rigtig stor enda, mere end udst.

Vås. Næst efter en cylinder vil udstødning altid være det der skal skiftes.
Karburatoren kan han sagtens køre med endnu, bare den får en stor nok dyse
i.
En større, f.eks 21mm, ville dog give nogle flere hk på toppen.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 2 for mange"
--



Torben E (17-07-2001)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 17-07-01 14:42


RpR <rpr@mopedgallery.com> skrev i en
news:3b5430e5$0$883$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Vås. Næst efter en cylinder vil udstødning altid være det der skal
skiftes.
> Karburatoren kan han sagtens køre med endnu, bare den får en stor nok dyse
> i.
> En større, f.eks 21mm, ville dog give nogle flere hk på toppen.
>

Hej RpR

Hvordan kan du sige vås, har du selv en senda og har du prøvet at køre med
de forskellige opsætninger der snakkes om, det har jeg !

Jeg vil sætte 500 kr. på en senda med metra cyl+21mm karb er hurtigere end
en med metra cyl+metra udst.

Senda´s udst er faktisk ikke så ringe endda.

kommer lige i tanke om at det kræver at plomben er taget i forrøret og alt
hvad jeg har skrevet går ud fra dette er sket.


Torben E







RpR (17-07-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 17-07-01 15:47

> Hvordan kan du sige vås, har du selv en senda og har du prøvet at køre med
> de forskellige opsætninger der snakkes om, det har jeg !

Har en GPR 50 R, der kører med samme motor.
Senda'ens cylinder er portet anderledes, så den har en lidt mere udglattet
effektkurve end GPR 50 50.
Min kører med en Metra Kit cylinder, boret til 53mm samt en Tecnigas potte
af en art (som ligner den originale på en prik, kan heller ikke mærke
forskel. Gør mig dog ikke noget, en rigtig tun potte larmer for meget efter
min mening)

> Jeg vil sætte 500 kr. på en senda med metra cyl+21mm karb er hurtigere end
> en med metra cyl+metra udst.

Hvor bor du? Bor du i nærheden tager jeg dig gerne an =)

> Senda´s udst er faktisk ikke så ringe endda.

Beregnet til cylindre der yder deres beste ved omkring 8500rpm, hvor Metra
Kit cylinderen yder sit bedste ved ca. 10000rpm

> kommer lige i tanke om at det kræver at plomben er taget i forrøret og alt
> hvad jeg har skrevet går ud fra dette er sket.

Selffølgelig skal spærringen i potten være fjernet.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 2 for mange"
--



Torben E (17-07-2001)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 17-07-01 16:17


RpR <rpr@mopedgallery.com> skrev i en
news:3b544fc8$0$69733$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Har en GPR 50 R, der kører med samme motor.
> Senda'ens cylinder er portet anderledes, så den har en lidt mere udglattet
> effektkurve end GPR 50 50.
> Min kører med en Metra Kit cylinder, boret til 53mm samt en Tecnigas potte
> af en art (som ligner den originale på en prik, kan heller ikke mærke
> forskel. Gør mig dog ikke noget, en rigtig tun potte larmer for meget
efter
> min mening)

Joe´, men har du prøvet det jeg skriver, senda 1 mod senda 2, du kan heller
ikke regne med din hvis den er boret op, det ændre også den nødvendige
volumen du skal have i exp.

Når du skriver du har en tecnigas potte, mener du så potte eller hele udst.

For på senda´en er der nøjagtig samme effekt med den orginale potte
som med tunpotten, når man benytter metra forrør/expantion kammer.

> Hvor bor du? Bor du i nærheden tager jeg dig gerne an =)

Har du også en senda ? jeg har godtnok solgt min for 2/3 år siden, tanken
var at du måske kendte nogen der havde sådanne som i kunne prøve på.

Men såvidt jeg forstår har den oprindelige poster bestilt udst+karb, så kan
han jo
bare sætte udst. på først, køre en tur og så sætte karb´en på, derefter
komme
med en udmelding om hvad der hjælper mest.

> > Senda´s udst er faktisk ikke så ringe endda.
>
> Beregnet til cylindre der yder deres beste ved omkring 8500rpm, hvor Metra
> Kit cylinderen yder sit bedste ved ca. 10000rpm

Ja, men man skal også tænke på udst. skal ikke være dimensioneret ens når
man borer cylinderen op.

Torben E



RpR (17-07-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 17-07-01 19:42

> Joe´, men har du prøvet det jeg skriver, senda 1 mod senda 2, du kan
heller
> ikke regne med din hvis den er boret op, det ændre også den nødvendige
> volumen du skal have i exp.

Nej, har jeg ikke, men jeg kan ikke se hvorfor det skulle være anderledes
end på mange andre 2-taktere?
Jeg har efterhånden tunet alt mellem himmel og jord, helt op til 250cc
2-taktere.

> Når du skriver du har en tecnigas potte, mener du så potte eller hele
udst.

Hele udstødningen.

> For på senda´en er der nøjagtig samme effekt med den orginale potte
> som med tunpotten, når man benytter metra forrør/expantion kammer.

Metra potten og den lovlig cylinder passer jo heller ikke sammen da de
arbejder ved forskellige omdrejninger.

> Har du også en senda ? jeg har godtnok solgt min for 2/3 år siden, tanken
> var at du måske kendte nogen der havde sådanne som i kunne prøve på.

Nix, men har min GPR der som sagt har samme motor.
Har Metra cylinder, 21mm karburator og Tecnigas "lovlig" potte på (som er
magen til den originale og ikke yder mere eller mindre, den her er bare ikke
i stykker som den gamle var det).
Den render ca. 115km/t @ 11500rpm som den er nu, aner ikke om ejeren før mig
har gearet den.

> Men såvidt jeg forstår har den oprindelige poster bestilt udst+karb, så
kan
> han jo
> bare sætte udst. på først, køre en tur og så sætte karb´en på, derefter
> komme
> med en udmelding om hvad der hjælper mest.

Det kunne han ja.

> > > Senda´s udst er faktisk ikke så ringe endda.
> >
> > Beregnet til cylindre der yder deres beste ved omkring 8500rpm, hvor
Metra
> > Kit cylinderen yder sit bedste ved ca. 10000rpm
>
> Ja, men man skal også tænke på udst. skal ikke være dimensioneret ens når
> man borer cylinderen op.

Det er det jeg siger, skift den potte =)

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 2 for mange"
--



Torben E (17-07-2001)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 17-07-01 19:55


RpR <rpr@mopedgallery.com> skrev i en
news:3b5486bf$0$338$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
..
>
> > For på senda´en er der nøjagtig samme effekt med den orginale potte
> > som med tunpotten, når man benytter metra forrør/expantion kammer.
>
> Metra potten og den lovlig cylinder passer jo heller ikke sammen da de
> arbejder ved forskellige omdrejninger.

Det skrev jeg heller ikke, jeg skrev at der var samme effekt om man brugte
metra POTTEN (lyddæmperen) eller den lovlige

..
> Har Metra cylinder, 21mm karburator og Tecnigas "lovlig" potte på (som er
> magen til den originale og ikke yder mere eller mindre, den her er bare
ikke
> i stykker som den gamle var det).
> Den render ca. 115km/t @ 11500rpm som den er nu, aner ikke om ejeren før
mig
> har gearet den.

Så har du jo også det jeg siger han skal have først, cyl+karb. du skriver jo
selv
dit udst. er magen til det originale.

>
> Det er det jeg siger, skift den potte =)

Det ville være det bedste.

Torben E





RpR (18-07-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 18-07-01 03:39

> > Metra potten og den lovlig cylinder passer jo heller ikke sammen da de
> > arbejder ved forskellige omdrejninger.
>
> Det skrev jeg heller ikke, jeg skrev at der var samme effekt om man brugte
> metra POTTEN (lyddæmperen) eller den lovlige

Jeg bruger næsten altid ordet potte om selve udstødningen.

> Så har du jo også det jeg siger han skal have først, cyl+karb. du skriver
jo
> selv
> dit udst. er magen til det originale.

Ja, men hvis jeg fik en højtdrejende potte på som tillod mig rpm til 15000,
så ville jeg nok kunne kæare 13000 i 6. gear = ca 130km/t.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 2 for mange"
--



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste