Reglerne for misset fly ?
Fra : Stig Nielsen

Dato : 05-03-08 13:47

Hej NG

Er der nogen der kender reglerne for misset fly.

Selvfølgelig er et flyselskab forpligtet til at sørge for at du kommer
videre i det tilfælde at du misser et internationalt fly, hvis du ankommer
for sent frem til næste lufthavn og du har købt rejsen i en færdig pakke med
selvskabet.

Men hvad nu hvis man eksempelvis køber en tur med Mærsk eller SAS til London
på en billet og de så kommer for sent til flyvningen med British Airways ud
af London på trods af at man har sat eksempelvis 4 timer af til transfer.

Skal SAS/Mærsk så erstatte den missede flybillet eller er det eventuelt
noget som en rejseforsikring skal dække ?

På forhånd tak for svar

Stig

Fra : Jan

Dato : 05-03-08 13:59

th, og derefter til den Domminikanske Republik. På hjemturen blev vi
forsiknet 6 timer, og nåede derved ikke flyet til CPH. Årsagen var at der
var tekniske problemer med maskinen, og selv om vi havde et overlap på 4
timer kunne det ikke nås.

Efter megen snak med begge flyselskaber, blev det SAS/Lufthansa, der
flyttede os til en anden afgang pr. kulance, da det var billige billetter,
bestilt over nettet osv. Rigtig fin service fra SAS/Lufthansa.

De er ikke forpligtigede til at yde nogen form for ny rejse, da det ikke er
en pakkerejse, derfor er det din rejseforsikring der måske i sidste ende
skal betale, derfor skal man sørge for at få behørig dokumentation af
selskabet, inden man forlader lufthavnen, men mit indtryk er også at de
normalt gør meget for at hjælpe dig med at løse problemet.

Venlig hilsen

Jan

Fra : Jens

Dato : 05-03-08 14:48

> [...]
>
> Skal SAS/Mærsk så erstatte den missede flybillet eller er det eventuelt
> noget som en rejseforsikring skal dække ?

Det er jo nok en evt rejseforsikring der skal dække under den paragraf der
hedder forsinket fremmøde, det er ikke flyselskabets problem da du jo kun
har købt den ene rejse ved dem.
Men 4 timer kn hurtigt blive for lidt til det nummer i f.eks. London, da man
ikke kan tjekke kufferterne ind til hele vejen når man ikke har købt turen
som en samlet pakke.
Også er man jo lige pludselig ikke i transit mere, men skal holde den
normale mødetid på 2-3timer før afgang til checkin, og der kan jo hurtigt gå
noget tid inden man er kommet af flyveren og har fået sine kufferter og er
kommet ud til checkin igen.
Mvh
Jens

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-03-08 16:36

"Stig Nielsen" <abc@de.dk> wrote in

> [...]
> London på en billet og de så kommer for sent til flyvningen med
> British Airways ud af London på trods af at man har sat eksempelvis 4

Reglerne er ikke anderledes end hvis du misser dit første fly fordi
busserne f.eks. ikke kører.

Hvis du kommer forsent selvom du har afsat 4 timer til transfer, så var de
4 timer ikke tid nok. 4 timer til den slags er iøvrigt ikke meget, når man
betænker der både skal afhentes bagage og tjekkes ind igen.

Det er sjældent gratis at spare penge. Det koster bare noget et andet sted.

Fra : Søren Friberg

Dato : 05-03-08 17:23

Stig Nielsen skrev:
> Hej NG
>
> Er der nogen der kender reglerne for misset fly.

Reglerne for forsinket fly hedder: EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS
FORORDNING (EF) Nr. 261/2004 af 11. februar 2004
http://www.billund-airport.dk/upload/l_04620040217da00010007.pdf

Måske du kan finde noget der.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 05-03-08 20:01

Stig Nielsen skrev:
> Hej NG
>
> Er der nogen der kender reglerne for misset fly.

Selvom det er lidt, men ikke helt, off i forhold til tråden, vil jeg
ikke lave en ny. For nylig opleve vi (5 personer) 26½ timers forsinkelse
i Athens lufthavn. SAS "glemte" at tilbyde hotelophold. Efterfølgende
har jeg efter en klage modtaget kr.5000 i godtgørelse. Ikke alle er
opmærksomme på reglerne.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Poul C

Dato : 06-03-08 20:04

Hej Søren

"Søren Friberg" skrev i en meddelelse
> [...]
> lufthavn. SAS "glemte" at tilbyde hotelophold. Efterfølgende har jeg efter
> en klage modtaget kr.5000 i godtgørelse. Ikke alle er opmærksomme på

Det gælder da ikke for økonomiklasse, - vel?

Vi sad nemlig godt 36 timer i Athens Lufthavn (sikkert samtidig med dig
17-18-19 feb) og fik hverken hotel, spisebillet (ej heller en enkelt
sandwitch), - end for at sige vejledning !!!
Vi havde booket på nettet, - og fløj med KLM for første og sidste gang.

Jeg tror desværre at sådan er regelerne (for økonomiklasse)!

Men: ret mig endelig!

Mvh Poul C

Fra : Søren Friberg

Dato : 06-03-08 20:52

Poul C skrev:
> [...]
> Vi havde booket på nettet, - og fløj med KLM for første og sidste gang.
>
> Jeg tror desværre at sådan er regelerne (for økonomiklasse)!

Jo sådan er reglerne - uanset klasse. Og havde forsinkelserne ikke
skyldtes force-major sandsynligvis skulle der også være betalt
yderligere. Selvom det pågældende snevejr var forudset i 6 dage var det
nu engang lufthavnen der lukkede. Vi skulle have være med den 17. men
det blev den 18. Jeg har undersøgt, at der kunne være inkvarteret i
meget nærtliggende hotel til priser fra 145 Euro pr. person.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Poul C

Dato : 06-03-08 21:32

Hej igen Søren

"Søren Friberg" skrev i en meddelelse

> Jo sådan er reglerne - uanset klasse.

Jeg er lidt i tvivl om hvad du hentyder til, her.

1) Er jeg også berettiget til et par tusinde i erstatning?
2) Eller er vi slet ikke berettiget til erstatning (desværre er det det jeg
tror!)

Mvh Poul C

Fra : Søren Friberg

Dato : 06-03-08 21:42

Poul C skrev:
> [...]
>
> 1) Er jeg også berettiget til et par tusinde i erstatning?
> 2) Eller er vi slet ikke berettiget til erstatning (desværre er det det jeg

Nu har du sikkert ikke nået at læse det sidste, men jeg er jo ikke
jurist, men synes at jeg satte mig ret så godt ind i problematikken.

Jeg er fuldstændig overbevist om at EU-reglerne gælder alle uanset
billettype m.m. Der er en ret hård kendelse mod et lavprisselskab, der
skulle flyve fra London f.eks. men her kunne ikke påberåbes force major
og erstatning dækkede i praksis hele rejsen. Jeg kan ikke lige p.t.
finde den. Som sagt var det jo lufthavnen der i dette tilfælde lukkede,
hvilket flyselskabet naturligvis ikke kunne gøre for. Det er min
overbevisning, at hotel og forplejning alligevel skulle være ydet efter
EU-reglerne. Noget kunne tyde på at SAS også har haft den opfattelse, da
en fattig virksomhed sjældent forære nogen 5000 kr. uden grund. Jeg
accepterede beløbet og har altså ikke fået det prøvet. Jeg kunne også
erfare at rejsekyndige der påberåbte sig at være ansat inden for
luftfarten hævdede at det forholdt sig sådan. Om du får bedre svar i
juragruppen ved jeg ikke, men du kan da prøve.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 06-03-08 23:39

> [...]
> luftfarten hævdede at det forholdt sig sådan. Om du får bedre svar i
> juragruppen ved jeg ikke, men du kan da prøve.

Hej

så vidt jeg har læst mig til, skal de betale for overnatning og forplejning
uanset årsag til forsinkelse. Skyldes forsinkelse force majeur, må man
"nøjes" med det. I modsat fald skal man udover overnatning have
kompensation. Vi fik overnatning og mad, da vi strandede i Dulles pga.
isstorm. Det var godt nok uden for EU, men det var på en SAS billet (UA
metal).

Kennet

Fra : Søren Friberg

Dato : 06-03-08 23:45

Kennet og Pernille skrev:
> [...]
> kompensation. Vi fik overnatning og mad, da vi strandede i Dulles pga.
> isstorm. Det var godt nok uden for EU, men det var på en SAS billet (UA

Ja, det er sådan.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-03-08 11:23

"Kennet og Pernille" <ikke@nogen.dk> wrote in

> så vidt jeg har læst mig til, skal de betale for overnatning og
> forplejning uanset årsag til forsinkelse.

Problemet er blot at jo mindre man betaler for sin billet, jo mere
genstridige er flyselskaberne med at slippe slanterne når nøden er størst
(altså mens man står i problemerne).

Og ofte slipper de billigere på den måde. Efterfølgende kan det være svært
at få en erstatning der blot tilnærmelsesvis løber op i de omkostninger der
er sparet.

Så mit råd er at have reglerne med (kan hentes ned på mobilen via et af de
links der er postet i tråden), og så råbe op.

> (UA metal).

Bare nysgerrig... kender ikke det begreb. Coedshare?

Fra : Søren Friberg

Dato : 06-03-08 22:20

http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/om-rejser/transport/rettigheder/

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 06-03-08 20:55

Poul C skrev:
> [...]
> Vi havde booket på nettet, - og fløj med KLM for første og sidste gang.
>
> Jeg tror desværre at sådan er regelerne (for økonomiklasse)!

SAS personalet var i øvrigt uovertruffent venlige på trods af tydelig
træthed. Jeg blev udstyret med "spisebilletter" a 25 Euro. Men også vi
blev overladt til os selv, hvilket var uheldigt, da der også blev
efterladt mindreårige børn uden ledsagelse til sig selv - hvis de altså
ikke havde knyttet sig til andre børnefamilier.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 06-03-08 21:28

Poul C skrev:
> Hej Søren

Jeg havde forventet en tur gennem rejseankenævnet, men det var altså
ikke nødvendigt. Alligevel er det ting at se der:

Om mistet fly i forbindelse med mellemlanding:

http://www.rejseankenaevnet.dk/default.asp?side=72&menu=6

Rejseankenævnet findes i øvrigt her:

http://www.rejseankenaevnet.dk/

Start med en alvorlig skrivelse til selvskabet med bedst mulig
dokumentation. Derfor sendte jeg anbefalet for alvorens skyld. Der
findes kendelser mod lavprisselvskaber, men som sagt kan der her
påberåbes force-major, men jeg er overbevidst om at det ikke fritager
for forplejning og hotelophold. I dette tilfælde fungerede vejene ikke,
men tog kørte næsten upåklageligt til Athen, hvor der også var masser af
hotelkapacitet.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Poul C

Dato : 07-03-08 12:05

Hej Søren

Mange tak for din hjælpsomhed (og undskyld min mistro...)

Du fik rigtigt sat gang i tingene:

Jeg har nu talt med både Rejseankenævnet og Statens Luftfartsvæsen.
De har været meget hjælpsomme, og kunne bekræfte at vi (trods
økonomiklasse!) havde krav på både inkvartering og forplejning. (Vi fik
ingen af delene!)
Man kan så frygte at de vil kræve dokumentation for den mad vi købte i de to
døgn (den har vi kun delvist, og frokosten bestod af brød vi selv haved med
i tasken)

Heldigvis var vi kun min kone og jeg.

Med venlig hilsen

Poul C

Fra : Søren Friberg

Dato : 07-03-08 21:48

Poul C skrev:
> [...]
> døgn (den har vi kun delvist, og frokosten bestod af brød vi selv haved med

Skulle du også have en rejseforsikring er der også penge her. I mit
tilfælde 1300 kr. pr. stk.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Poul C

Dato : 11-03-08 23:15

Hej igen, igen

"Poul C" skrev i en meddelelse

> Heldigvis var vi kun min kone og jeg.
== > se tidligere indlæg

Tro det eller la' vær' vi tar' til Athen (og videre) igen på fredag
(d.14.03) ! !

Men nu loves der mellem 20° og 22°, - hvilket 8 dage efter vi sneede inde i
vinterferien

Mvh Poul C

Fra : Poul C

Dato : 11-03-08 23:21

Hej igen, igen osv
"Poul C" skrev i en meddelelse
> - hvilket 8 dage efter vi sneede inde i vinterferien

Mailen bliver lidt lettere at læse hvis der indsættes "startede" mellem
"hvilket" og "8"
Mvh

PS: hvad er sandsynligheden for at man opdager en fejl et ½ sek efter man
har afsendt en mail?

Fra : Søren Friberg

Dato : 12-03-08 06:04

Poul C skrev:
> [...]
> (d.14.03) ! !
>
> Men nu loves der mellem 20° og 22°, - hvilket 8 dage efter vi sneede inde i

Rigtig god fornøjelse - så godt det hurtigt blev en hel del varmere.
Håber så at lufthavnen virker denne gang

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu