> Min Haynes "bibel" skriver at jeg skal hælde SAE 10W40 i API SE, SF
> eller SG kvalitet på min F3'er. Jeg har dog lidt svært ved at finde
> noget som både er 10W40, i ovennænvte API kvalitet og samtidig er
> fuldsyntetisk.
Hej Jesper
Jeg bruger 10W50 fuldsynteisk olie til mine CBR 600. Jeg har kørt noget
der ligner 100.000km på den her:
http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038543
Jeg siger ikke det er den bedste eller den mest optimale olie, men mine
efaringer blandet med min indbyggede sparsommelighed sensor siger mig at
for mig er Louis olien det bedste køb.
Min private erfaring siger mig:
Der føles STOR forskel i hvor letløben en olie er på det første tal
(0-5-10-15-20) når man påfylder det. Altså følger jeg altid fabrikkerns
opgivelser på det første tal.
Jeg kan ikke "se/føle" forskel på om det er W40/50, men synes nogen
gange at opleve lidt mindre olieforbrug ved W50, men det kan være
indbildning.
Den eneste forskel på mineralsk/halvsyntetisk/fuldsyntetisk olie jeg har
set er at de indvendige alu sider i motoren bliver farvet orange at voks
rester ved brug af mineralsk olie og er helt rene og alufarvede ved brug
af fuldsyntetisk olie.
I de ti år jeg har interesseret mig brændende for motorcykler har jeg
kun hørt om deciderede motorhavarier (3 stk) på grund af forkert olie
ved brug af 0WXX olie. Alle gange bare de tryksmurte hovedlejepander
gået pga. manglende bæreevne.
Her er noget jeg har skrevet før:
Olier har en kvalitetsbetegnelse der hedder API grade. De hedder f.eks.
SF, SG, SJ, SH og SL. Jo længere de sidste bogstav er henne i alfabetet
jo højere kvalitet olie. Olier med betegnelsen SJ, SH og SL er lavet til
motorer hvor koblingen og gearkassen er separeret fra motorolien
(biler). Derfor kan olier med API grade SJ, SH og SL få din kobling til
at glide hvis du er meget uheldig. Der er dog meget få der har oplevet
det, og ingen jeg har hørt om har oplevet det på en nyere MC med friske
koblingsplader. Hvis der står på olien at den er tilsat additiver for
forbedret benzin økonomi, ville jeg dog holde mig væk, da det skulle
være reklame betegnelsen for friktionsnedsættende additiver.
Altså nogle siger: Køb MC olie (API SG). bilolie giver forhøjet slid på
din gearkasse og kan ødelægge din kobling. Der findes ikke rigtigt noget
håndgribeligt noget bevis for dette, så alt argumentering er meget løst
begrundet. Prisen pr liter ligger gerne på mellem 80 og 130kr pr.
liter.Andre siger: Køb bilolie (API SH). Det er meget billigere
(40-60kr/L) Det med at det skulle ødelægge noget er noget pjat. API
graden viser jo tydeligt at man får bedre kvalitet til færre penge!
Hvem der har ret vides ikke. Al argumentering uden beviser er en storm i
et glas vand.
Der er kommet en ny betegnelse som hedder JASO MA. Det er en betegnelse
som de 4 store Japanske motorcykelfabrikanter har slået sig sammen om at
vedtage. Hvis en olie er JASO MS godkendt, så er den godkendet til
koblinger i oliebad dvs. motorcykler.
Jeg laver følgende trick. Jeg køber min MC olie i Tyskland hos
www.louis.de. Alle ders MC olier er JASO MA godkendt. Så slipper jeg for
den afgift der er på olie i Danmark, og betaler kun tysk moms 16%. Det
giver en liter pris på om kring50kr/L hvis man regner porto med. Det
synes jeg er uslåeligt, og slår al API argumentation
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk