Hortensie
Fra : H. Olesen

Dato : 16-07-01 14:16

Jeg har set en ny sort Hortensie, som jeg bare synes er SÅ flot.
Det der adskiller den fra andre hortensia jeg har set er, at
midterpartiet med blomster har en større diameter end på de fleste
andre sorter jeg har set, samtidig med at de enkelte blomster er
mindre, minder mest om midterpartiet fra stjerneskærm. Randblomsterne
er mindre end på de fleste andre Hortensie jeg har set.

Jeg har været forgæves to gange på den planteskole hvor den er købt,
men de har ikke nogen for tiden. I dag da jeg talte med gartneren,
mente han at sorten hed 'Blue Bird'. Han ville prøve at skaffe den
hjem, men der kunne godt gå en måneds tid.

Men da jeg nu har fuldstændigt forelsket mig i den plante og gerne vil
have den hurtigere, vil jeg høre om I har set den på nogen
planteskoler i nærheden af København?

Såvidt jeg kunne forstå, havde den været i planteskolekæden 'Bo
Grønt's' katalog på et tidspunkt.

Iøvrigt, omkring Hortensie (Hydrangea), hvordan formeres de?
I min ene havebog, står der noget om at randblomsterne er golde og at
de midterste blomster er frøbærende. Men jeg har ikke kunnet finde en
eneste Hydrangea i kataloget fra Jelitto.

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-07-01 15:00

On Mon, 16 Jul 2001 15:15:39 +0200, H. Olesen
<helle@fjernhavesiden.dk> wrote:

> [...]
>mente han at sorten hed 'Blue Bird'. Han ville prøve at skaffe den
>hjem, men der kunne godt gå en måneds tid.

'Blue Bird' er da ret almindelig.
Den er i hvert fald at finde i engros-katalogerne fra både Thomsens
planteskole og Bennys planteskole. Men de ligger jo godt nok begge i
ålborg-området.

>Men da jeg nu har fuldstændigt forelsket mig i den plante og gerne vil
>have den hurtigere, vil jeg høre om I har set den på nogen
>planteskoler i nærheden af København?

Desværre ikke, men som sagt burde den ikke være svær at skaffe. At det
siges der kan gå op til en måned skyldes nok nærmere at din
planteskole ikke vil have alt for meget hjem på denne tid af året og
at de helst ikke vil bestille enkeltplanter pga. fragtomkostninger.
(Hvilket jeg i øvrigt finder meget rimeligt)

> [...]
>de midterste blomster er frøbærende. Men jeg har ikke kunnet finde en
>eneste Hydrangea i kataloget fra Jelitto.

De formeres med stiklinger. Og det er faktisk meget nemt at få rod på
dem. Tag et topskud uden blomst, ca 10 cm langt, pil de nederste blade
af og halver evt. resten for at formindske fordampningen. Stik den i
en potte med spagnum, gerne blandet med lidt sand, vanmd den god og
træk en hvid plastpose over som slutter hetl tæt. Så slår den rod i
løbet af 3-4 uger. Det er tiden nu.

De slår også nemt rod i et glas vand, hvis man mere er til den metode.

http://www.gartneriet.dk

Fra : H. Olesen

Dato : 16-07-01 15:46

On Mon, 16 Jul 2001 16:00:07 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>'Blue Bird' er da ret almindelig.

Hmmm, det kan være at gartneren huske forkert sortsnavn.

Passer Blue Bird til den beskrivelse, som jeg har givet? : Det der

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-07-01 16:31

On Mon, 16 Jul 2001 16:45:44 +0200, H. Olesen

> [...]
>set, samtidig med at de enkelte blomster er mindre, minder mest om
>midterpartiet fra stjerneskærm. Randblomsterne er mindre end på de

Det kunne godt lyde som en 'Blue Bird', men på den anden side vil jeg
ikke sige at det ikke lige så let kunne være en anden :-/

Hvis du vil være helt sikker på at få en magen til, så skynd dig ud og
tag et par stiklinger.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-07-01 08:14

> [...]
>set, samtidig med at de enkelte blomster er mindre, minder mest om
>midterpartiet fra stjerneskærm. Randblomsterne er mindre end på de

Der er et billede af 'Blue Bird' på denne side:
http://www.lund-hede.dk/~lund-hede/acatalog/Internet_butik_Prydbuske_E___L_89.html

Blomsterne i midterpartiet er dog ikke sprunget ud på det billede.

http://www.gartneriet.dk

Fra : H. Olesen

Dato : 18-07-01 13:03

On Wed, 18 Jul 2001 09:14:21 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Der er et billede af 'Blue Bird' på denne side:
>http://www.lund-hede.dk/~lund-hede/acatalog/Internet_butik_Prydbuske_E___L_89.html

Det kan godt være den, bortset fra at den jeg så havde rosa
randblomster. Det passer så ikke med navnet BLUE bird, men måske er
det så den næste Lundhede beskriver, Hydrangea serrata 'Preziosa'. Den
er er der bare ikke noget billede af, men beskrivelsen lyder som den
samme, bortset fra at Preziosa har rosa blomster.

Der er dog to ting jeg ikke kan få til at stemme. Planteskolen, hvor
den er købt har fortalt, at det skulle være en ny sort (er Preziosa
det?) og prisen ligger på ca 129 kr. Det var dog en pokkers til
forskel, da Lundhede kun vil have 60 kr for den (48 kr + moms). Jeg
troede at vi tidligere var blevet enige om, at alle planteskolepriser
lå nogenlunde ens. Der kan selvfølgelig være små variationer, men en
prisforskel på over 100% synes jeg lyder af meget, hvis det er den
samme plante.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-07-01 14:05

On Wed, 18 Jul 2001 14:03:25 +0200, H. Olesen

> [...]
>er er der bare ikke noget billede af, men beskrivelsen lyder som den
>samme, bortset fra at Preziosa har rosa blomster.

Blomsten på Preziosa er ifølge Havens planteleksikon halvkugleformede
som på 'almindelige' hortensia, bare ikke nær så store.
Men det kan måske også være Hydrangea serrata 'Intermedia'? Blomsten
på den skulle være 'først hvidlige, senere rødlige'.

> [...]
>det?) og prisen ligger på ca 129 kr. Det var dog en pokkers til
>forskel, da Lundhede kun vil have 60 kr for den (48 kr + moms). Jeg

Jeg tror ikke Preziosa er ny, men jeg har dog ikke hørt om den før i
år.

Jeg mener at de priser Lundhede har på deres internetbutik er op til
20% lavere end den pris de vil have i den rigtige.

> [...]
>lå nogenlunde ens. Der kan selvfølgelig være små variationer, men en
>prisforskel på over 100% synes jeg lyder af meget, hvis det er den

Tjoo.. Lundhedes er kun i 3,5 liters potte, måske er den lokales
plante i 5 liters. Det har meget at sige på størrelsen (og prisen).
Måske er det bare fordi det ikke er en som er i den lokale
planteskoles normale leverandørers sortiment og de derfor skal have
den et andet sted fra. Det kan være så meget.

Plantepriserne på sjælland er nok også højere end i midtjylland.

http://www.gartneriet.dk

Fra : H. Olesen

Dato : 18-07-01 15:04

On Wed, 18 Jul 2001 15:04:36 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Måske er det bare fordi det ikke er en som er i den lokale
>planteskoles normale leverandørers sortiment og de derfor skal have
>den et andet sted fra. Det kan være så meget.

Såvidt gartneren på planteskolen kunne huske, så havde den været på
tilbud i et af deres Bo Grønt kataloger. Er de ikke ens for alle, som
er med i Bo Grønt kæden?

Har du, eller andre mulighed for at checke de tidligere kataloger fra
Bo Grønt, så vi kan finde ud af hvilken sort der er tale om. Jeg ved
ikke hvilket katalog, men den plante jeg har set blev købt på
planteskolen omkring Sankt Hans, så kataloget må vel være fra
nogenlunde den tid eller lidt før.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-07-01 15:22

On Wed, 18 Jul 2001 16:04:10 +0200, H. Olesen
<helle@fjernhavesiden.dk> wrote:

>Såvidt gartneren på planteskolen kunne huske, så havde den været på
>tilbud i et af deres Bo Grønt kataloger. Er de ikke ens for alle, som
>er med i Bo Grønt kæden?

Kataloget er det samme, svjv.

>Har du, eller andre mulighed for at checke de tidligere kataloger fra
>Bo Grønt, så vi kan finde ud af hvilken sort der er tale om. Jeg ved

Jeg har desværre ikke Bo Grønts kataloger.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Filip Poulsgaard

Dato : 16-07-01 23:00

Er der nogle som har et godt råt til hvordan jeg fjærner lusene som sidder
meget tæt på mit kun 2 år gamle stella kirsebærtræ det hæmmer væksten når
bladene er fulde af lus.
på forhånd tak
Hilsen Maria